۱۴۰۱ جمعه ۱۲ اسفند چاپ

شرایط معافیت از سربازی با طلاق والدین

شرایط معافیت از سربازی با طلاق والدین

اقتصاد میهن: معافیت از سربازی با طلاق والدین یکی از موارد معافیت افرادی است که باید سربازی بروند. معافیت طلاق به آن گروه از مشمولان نظام‌وظیفه داده خواهد شد که پدر و مادر ایشان از هم جدا شده باشند یا به تعبیری طلاق‌گرفته باشند.

اولین گام برای گرفتن معافیت از سربازی با طلاق والدین، دارابودن شرایط لازم است. تا مشمول شرایط اصلی معافیت کفالت مادر را نداشته باشد نمی‌تواند برای این کفالت اقدام کند.

این شرایط به شرح زیر است:

مشمول غیبت نداشته باشد. داشتن غیبت سربازی سبب می‌شود اصلاً به پرونده او رسیدگی نشود.

 مشمول تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال باشد که سرپرستی مادر خود را بر عهده می‌گیرد.

فرد به سن مشمولیت یعنی ۱۸ سالگی تمام رسیده باشد تا طبق قوانین نظام‌وظیفه برای کفالت بتواند اقدام کند.

مادر فاقد همسر باشد (پدر فوت کرده باشد یا مادر طلاق‌گرفته باشد).

طلاق به‌صورت مکتوب و رسمی باشد.

مادر پس از طلاق ازدواج مجدد نکرده باشد.

از طلاق مادر مدت مشخصی که در آیین‌نامه طلاق آمده گذشته باشد.

نکته مهم: برای اخذ معافیت کفالت مادر، می‌بایست مشمول با مادرش یک جا زندگی کند. به دلیل اینکه شما تنها سرپرست مادر هستید و سازمان نظام‌وظیفه در تحقیقات خود روی این نکته هم تأکید می‌کند.

چه مدت‌زمان بعد از طلاق والدین می‌توان برای دریافت معافیت سربازی اقدام کرد؟

همان‌طور که اشاره شد افراد برای استفاده از این معافیت می‌توانند به اداره پلیس +۱۰ شهر خود مراجعه کرده و فرم درخواست کفالت مادر را تکمیل نمایند.در این شرایط چنانچه کمتر از ۳۰ ماه از طلاق والدین مشمول گذشته باشد به فرد معافیت موقت داده می‌شود و پس از گذشت ۳۰ ماه مشمول می‌تواند کارت معافیت دائم خود را دریافت نماید.

آیا ازدواج یا طلاق صوری جرم محسوب می‌شود؟

طلاق صوری اخیراً برای رسیدن به مقاصدی مانند مهاجرت، گرفتن مستمری پدری، استخدام در مشاغل دولتی و دریافت معافیت سربازی انجام می‌شود. افراد باید از این موضوع اطلاع داشته باشند که طلاق صوری از نظر حقوقی یک قرارداد تهی و باطل است و می‌تواند برای فرد و حتی خانواده او دردسرساز باشد.

ماده ۱۹۰ قانون مدنی، چهاراصل اساسی صحت معاملات را که شامل قصد و رضایت طرفین، اهلیت طرفین، موضوع قرارداد و مشروعیت معامله را بیان می‌کند.این ماده متضمن شرایط عمومی کلیه عقود است که باید در همه معاملات رعایت شود؛ بنابراین ازدواج و یا طلاق صوری ماهیتاً اگر به نیت اصلی ازدواج نباشد، باطل تلقی می‌شود. در صورت تشخیص این امر و اثبات صوری بودن طلاق والدین فرزند به خدمت سربازی فرستاده شده و والدین با آثار حقوق اقدام خود روبرو می‌شوند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها