۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ آذر چاپ

وعده پوچ کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو / سیاست خودرویی فاطمی امین در خدمت مافیای خودرو

وعده پوچ کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو / سیاست خودرویی فاطمی امین در خدمت مافیای خودرو

اقتصاد میهن: وضعیت صنعت و بازار خودرو از التهاب گذشته و وخیم‌تر شدن اوضاع و احوال تولید و قیمت خودرو نشان از حرکت رو به عقب وزارت صمت در جاده خودرویی‌ها است.

اواخر سال ۱۴۰۰ فاطمی‌ امین از واقعی نبودن قیمت خودرو سخن گفت و وعده داد قیمت تمامی خودروها در سال آینده یعنی ۱۴۰۱، ۱۵ درصد کاهش یابد؛ اما این اتفاق نه تنها در طول این مدت نیفتاد که حتی این روزها قیمت خودرو سر به فلک کشیده و حتی طبقه متوسط هم از خرید آن عاجز شده‌اند.این وعده کاذب وزیر صمت آنچنان برایش گران شد که وی در خرداد سال جاری در مصاحبه‌ای اعلام کرد که منظورش این بوده که قیمت تمام شده تولید خودرو در سال جاری ۱۵ درصد کمتر از افزایش نرخ تورم خواهد بود. به هر حال امروز با قرار گرفتن در آذر سال ۱۴۰۱، نه خبری از کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو است نه قیمت تمام‌شده تولید خودرو ۱۵ درصد کمتر از افزایش نرخ تورم شده!

وزیر صمت همواره در صحبت‌های خود وعده افزایش تیراژ تولید خودرو در ایران را چه قبل از رای اعتماد مجلس و چه بعد از آن مطرح کرده است، وعده‌ای که شعاری بیش نبوده و بازار خودرو در حوزه عرضه همچنان نابسامان است. برای سال جاری، طبق برنامه اعلام شده توسط فاطمی‌امین، تیراژ تولید خودرو در ایران قرار است به ۱.۵ یا ۱.۶ میلیون دستگاه برسد. از دیگر وعده‌های وزیر صمت که بار‌ها شاهد تأکید او روی آن از زمان شروع به کارش بودیم موضوع حذف قرعه‌کشی خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ بود. این وعده فاطمی‌امین نیز هنوز محقق نشده است.

در واقع به جای حذف قرعه‌کشی خودرو‌ها، وزارت صمت از اردیبهشت سال جاری سیستمی تحت عنوان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو راه‌اندازی کرده است. این سیستم نه تنها دردی از مردم دوا نکرده، بلکه مشکلات جدیدی را نیز برای متقاضیان رقم زده است.بحث قیمت خودرو هم یکی دیگر از وعده‌های فاطمی امین بود که محقق نشد. کنترل التهاب بازار و قیمت خودرو یکی از انتظارات اساسی مردم از وزارت صمت بوده است، موضوعی که با حضور فاطمی امین در وزارت صمت و افزایش قیمت، صاحب خودرو شدن برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه به رویا تبدیل شده است.

سیاست‌های رو به عقب فاطمی امین

در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: مسئله گران اداره شدن تولید موضوعی است که نه وزیر فعلی وزارت صمت و نه سایر وزرای پیشین وزارت صمت، نتوانسته و یا نخواسته اند که حل شود.او می‌گوید: مشخص نیست خیال وزیر صمت به چه چیزی خوش است که اینقدر در برابر مشکلات صنعت و بازار خودرو بی تفاوت است و هر بار با وعده جدید قصد آرام کردن بازاری را دارد که از زنجیره تولید تا توزیع محصول دچار بحران است.به گفته زاوه، شیوه مدیریت هزینه‌های تولید به ویژه در صنعت خودروسازی در گفتار درمانی خلاصه شده است، اگر مسئولان بتوانند این مشکل را حل کنند شاهد ثبات در قیمت‌ها خواهیم بود، اما تاکنون هیچ یک از وزرای صمت جسارت و توان چنین اقدامی را نداشته اند. این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: آقای فاطمی امین از ابتدای دولت سیزدهم قول تعادل بخشی به قیمت، افزایش تولید و در نهایت بازاری مطمئن برای مشتریان واقعی را داده بود، اما علاوه بر اینکه هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشد، بلکه با سیاست‌های اشتباه، فضا را برای جولان مافیا در بازار و صنعت خودرو مهیاتر کرده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها