۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر چاپ
از پاداش‌های چندین میلیونی تا نمایشی بودن اقدامات تجاری؛

بیداد فساد در سایپا!

بیداد فساد در سایپا!

اقتصاد میهن: جمعی از کارگران و مهندسان سایپا در نامه‌ای بلندبالا خطاب به رئیس‌جمهور و سایر مسئولان کشور، از وضعیت گروه خودروسازی سایپا به شدت ابراز نگرانی و اعلام کرده‌اند در صورت تداوم این روند، دومین خودروساز کشور متلاشی می‌شود.

اعتراض به انتصاب ناشایستگان در مهم‌ترین پست‌های سایپا را می‌توان محوری‌ترین موضوع این نامه دانست. انتشار متن کامل این نامه که نسخه‌ای از آن به انصاف نیوز ارسال شده، به دلیل ادبیات خاص و تندش و همچنین نام آوردن از تعداد زیادی از افراد، ممکن نشد اما بخش‌هایی از دردنامه اهالی سایپا مرور می‌شود.

در بخش نخست این نامه، نویسندگان وزیر صمت را «فرزندخوانده» رئیس‌جمهور خوانده‌اند و با اشاره به اعمال نفوذ برخی از نمایندگان مجلس و معاونان وزیر صمت، نیروهای جدیدی که با توصیه این افراد به مناصب مدیریتی در سایپا رسیده‌اند را «اصحاب شمال» و «اصحاب شاهرود» نامیده‌اند. نویسندگان همچنین با اشاره به وعده رئیس‌جمهور مبنی بر راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران، نوشته‌اند: «درین روزها هم نگران کشوریم، هم مبهوت و متحیر مبتذل‌ترین انتصاب قرن صنعت خودروی ایران در شرکت پارس‌خودرو! تمام امیدهایمان بر باد رفته است و انگار که اغتشاشگران صنعت خودروی ما را ویران کرده‌اند.»

نویسندگان نامه، به دستورات خودرویی ابراهیم رئیسی و وعده‌های دولت درباره افزایش تولید، ارتقای کیفیت، کاهش قیمت، حذف قرعه‌کشی و تولید خودروهای جدید اشاره کرده و دلیل تحقق نیافتن این وعده‌ها را استفاده از «افرادی کم‌مایه و بی‌صلاحیت» و «منزوی و افسرده» شدن شایستگان دانسته‌اند: «طالبان هم اگر نماینده‌ای در صنعت خودرو می‌فرستاد نمی‌توانست تا این حجم ساختارها و نخبگان سایپایی را متلاشی نماید.»

در بخش دیگری از نامه با عنوان مقدمه دوم، وزیر صمت به دلیل انتخاب «هیات مدیره بی‌اختیار و در اختیار» ملامت شده است. تغییر نکردن مدیر دفتر سایپا در آلمان که ادعا شده «بدون هیچ سابقه‌ای و عدم آشنایی با هیچ زبان خارجی» به این سمت منصوب شده است، از دیگر فرازهای این نامه است. در ادامه، نویسندگان، انتصاب سیدمحمدحسین ادیانی به مدیرعاملی شرکت پارس‌خودرو را «اتفاق شوم» تعبیر کرده‌اند چون فاقد تجربه کافی بوده است. آنها می‌گویند که آقای ادیانی به‌اصطلاح آقازاده است و همین در انتصاب او تاثیر داشته است.

در بخش دیگر، چنین ادعا شده است: «تولید لباس کار کارگری نیز در صدر برنامه‌های سایپا قرار گرفته است و ۲ مدیر پروژه نیز تاکنون در این خصوص منصوب شده است و جناب مدیرعامل سخت در تلاش است تا در محل زادگاه جناب وزیر کارخانه تولید لباس کار افتتاح نماید.» نویسندگان نامه با برشمردن برخی از تغییر و تحولات در سایپا، از رئیس‌جمهور پرسیده‌اند «براستی این حجم از تغییرات در یک بنگاه غیر سیاسی ناشی از چه چیزی می‌باشد؟!»

امضاکنندگان این نامه در فرازی دیگر، به برخی رفت‌وآمدها در «مگاموتور» و «ساپکو»، همچنین انتصاب افرادی با سوابق امنیتی اعتراض کرده‌اند و با ادبیاتی عجیب پرسیده‌اند: «آیا شما رئیس جمهور شدید که باز «بانیان وضع موجود»، «افراد با سوابق مشکوک» بر سرکار باشند؟ چگونه است که افرادی همچون […] هم در دولت افتضاح و امید عضو هیئت مدیره بوده‌اند و هم در دولت انقلابی شما؟! آیا معیارهای انقلاب آن‌قدر تغییر کرده که فردی کراواتی می‌تواند مدیرعامل بزرگ‌ترین هولدینگ خودروسازی شود؟!» در بخش دیگری از نامه، همراه با برخی ادعاها، پرسش‌هایی از رئیس‌جمهور به میان آمده است:

«آیا می‌دانید که جناب فاطمی امین در صدد است همان خودروهای قبل از برجام را وارد کند و منت آن را برسر مردم بگذارد؟! بیچاره ملت! مگر جناب وزیر نگفته بود که واردات برای همه آزاد است. چرا نهایتاً به هفت شرکت مجوز واردات داده شد. به ویژه که برخی از شرکت‌ها کاغذی هستند.»

–«آقای وزیر در مجلس گفته است که یک میلیون صادرات خودرو در سال ۱۴۰۱ خواهیم داشت. آیا می‌دانید در سال‌جاری، دو خودروساز حداکثر یک میلیون تولید خواهند داشت که کمتر از میزان تقاضای داخل است! صادرات پیشکش شما و آقای وزیر.»

– «چرا برخلاف ماده ۴ قانون حاکمیت شرکت‌های بورسی، پنج عضو موظف هیئت‌مدیره در سایپا مستقر شده است؟! در شرکت‌های گروه سایپا حضور ۳ تا ۵ عضو موظف بی‌سابقه می‌باشد.»

– «آیا می‌دانید که هزینه‌های یک عضو هیئت‌مدیره به غیر از پاداش ۲۰۰ میلیون تومانی شب عید، حداقل ۲۰۰ میلیون تومان در ماه برای کارگران شرکت آب می‌خورد؟!»​

– «مدیرعامل در حال حاضر دارای پنج قائم‌مقام با عناوین کاملاً «من درآوردی» است. این‌همه شغل الکی ایجاد کردن، تضییع حقوق کارگران و از موجبات عصبانی شدن این قشر شریف نیست؟!»

در فراز دیگر نامه، نویسندگان مدعی‌شده‌اند انتصاب‌های درون گروه خودروسازی سایپا، هدفمند صورت گرفته و هر کس به دلیلی خاص، در یک پست مدیریتی به کار گمارده شده است. در این بخش، باز هم روی سابقه کم مدیرعامل جدید پارس‌خودرو تاکید و دلایل انتصاب او به این سمت تحلیل شده است.در ادامه، معاون اداری سایپا مورد نقدهای شدید نویسندگان قرار گرفته و ادعا شده دریافتی این فرد بالاست، «برخی از مدیران اداری تعویض و غیرسایپایی جایگزین شده‌اند.»

اخراج برخی از مدیران قدیمی سایپا، انحلال کمیته انتصابات، به‌کارگیری مجدد برخی چهره‌های بازنشسته، به‌کارگیری چندین مشاور در حوزه‌های گوناگون و هزینه‌های تبلیغاتی از دیگر موارد مورد اشاره و اعتراض نویسندگان نامه مذکور بوده است.در فراز دیگر، نویسندگان به موضوع شرکت «گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا» موسوم به «سمیکو» پرداخته‌اند و با برشمردن برخی رویه‌ها در این شرکت، چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند: «آقای تیموری [مدیرعامل سایپا] در یک‌ساله اخیر تاکنون ۳ بار مدیرعامل سمیکو را تغییر داده است و در آخرین مرحله، بهیار واحد ایمنی بهداشت شرکت پارس خودرو را به‌عنوان مدیرعامل سمیکو منصوب کرده است!»

در بخش دیگری از نامه آمده است: «تاکید می‌کنیم تمام آمارهای ارائه شده توسط وزیر صمت در جلسه استیضاح، آمارسازی محض است. این‌که قرعه‌کشی سایپا حذف شده است، ارتباطی به برنامه‌ریزی وزارت صمت ندارد بلکه به‌دلیل عدم استقبال مردم از کیفیت خودروهای سایپا و نداشتن حاشیه سود بازار، مجبور به حذف قرعه‌کشی شده است وگرنه چرا قرعه‌کشی ایران‌خودرو برقرار است؟! ضمناً تمام رونمایی از خودروهای جدید، نمایشی بیش نیست.»

تهیه‌کنندگان این نامه همچنین مدعی شده‌اند که توسعه محصول در گروه سایپا عملا متوقف شده است. در این فراز، ادعای تکان‌دهنده‌ای مبنی بر تغییر ورق‌های بدنه خودروی شاهین هم مطرح شده و در ادامه آمده است: «مطابق تاپ‌چارت طراحی‌شده توسط آقای تیموری، همچنین برای اولین بار در تاریخ ۵۰ ساله شرکت سایپا، مدیرعامل سایپا پنج قائم‌مقام دارد! ولی بعد از ۸ سال گروه سایپا فاقد قائم‌مقام در امور توسعه محصول است که این واضح‌ترین دلیل برای از دستور کار خارج شدن پروژه‌های محصول است و خودروسازی که محصول جدید ندارد، محکوم به نابودی است» و «توقف شش ماهه پروژه‌های توسعه محصول، عملاً ادامه پروژه‌های نیمه رها شده را از توجیه اقتصادی انداخته است.»

در ادامه این نامه، توقف پروژه تولید خودرو برقی با همکاری شرکت مپنا و همچنین مشاور خارجی و در مقابل امضای قرارداد ساخت خودرو برقی با دانشگاه بابل در راستای تامین نظر یکی از نمایندگان مجلس تفسیر شده است. اعتراض به رخ‌دادهایی مانند حذف معاونت صادرات، لغو قرارداد تامین گیربکس اتوماتیک برای خودروی شاهین، افت ۳۰ درصدی فروش و افت ۲۰ درصدی کیفیت محصول و افزایش نیرو در دفتر چین از دیگر مفاد نامه سرگشاده جمعی از کارکنان سایپا خطاب به رئیس‌جمهور است.

نویسندگان همچنین مدعی شده‌اند در مدت تصدی ۹ ماهه مدیرعامل گروه سایپا، برای ۱۱ پست مدیریتی، ۳۵ مدیر انتخاب شده‌اند. یعنی هر یک از این مدیریت‌ها در ۹ ماه گذشته حداقل سه مرتبه تغییر مدیر را تجربه کرده است! در ادامه نیز فهرستی شصت‌وچهار نفره از انتصاب‌های این دوره آمده است که به گفته نویسندگان نامه، «مساله‌دار» بوده است.امضاکنندگان دردنامه جمعی از کارکنان سایپا، در فراز پایانی نوشته خود خواهان دستور صریح رئیس‌جمهور برای رسیدگی به وضعیت دومین خودروساز بزرگ کشور شده‌اند.

لزوم پاسخ‌گویی وزارت صمت، سازمان گسترش و سایپا

آن‌چه آمد، گزیده‌ای از نامه جمعی از کارگران و مهندسان سایپا در خصوص شرایط حاکم بر این مجموعه صنعتی بود. نویسندگان این نامه، ادعاهای گوناگونی را مطرح کرده‌اند که اگر فقط بخشی از آن صحت داشته باشد، قابل توجه به‌نظر می‌رسد. آیا وزارت صمت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت سایپا، نسبت به شفاف‌سازی در صنعت خودرو به طور کلی و فضای حاکم بر شرکت سایپا به صورت ویژه اقدامی خواهند کرد؟

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها