۱۴۰۱ شنبه ۷ آبان چاپ

تهدید «دالان تورانی» اردوغان و علی اف برای ایران

تهدید «دالان تورانی» اردوغان و علی اف برای ایران

اقتصاد میهن: رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران، در منطقه عمومی ارس برگزار شد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. این رزمایش که با شعار «ایران مقتدر» آغاز شد، سومین و بزرگ‌ترین، رزمایش سپاه پاسداران، از زمان جنگ قره باغ در سال ۲۰۲۰، بود. فیلمی از عبور نظامیان ایران از رود ارس منتشر شد که ناظران آن را هشدار تهران به آذربایجان، حتی ورود به تقابل نظامی تفسیر کردند.

قابل تامل‌تر این‌که بعد از پایان این رزمایش، در روز پنجشنبه ۲۸ مهر ماه، رئیس‌جمهور ترکیه به باکو رفت و وزیر خارجه ایران رهسپار ارمنستان شد. در یک پرسش امروز، علت نگرانی تهران از دور جدید منازعه جمهوری آذربایجان و ارمنستان و صدور هشدار ورود جدی به تحولات بررسی می‌شود؟

از سرگیری دوباره تنش‌های آذربایجان و ارمنستان، پس از توافق نوامبر ۲۰۲۰ این دو کشور، تا حدودی غیرقابل انتظار بود با پیشروی‌های باکو در جریان جنگ ۴۴ روزه سپتامبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) تصور غالب این بود که تا چند سال شاهد اوج‌گیری تنش‌ها نخواهیم بود اما، بر خلاف تمامی پیش‌بینی‌ها، به نظر می‌رسد الهام علی‌اف، با حمایت ترکیه، اسرائیل و شاید ناتو، بازی‌بلندپروازنه‌ای را آغاز کرده است.  ناظران براین باورند که طرح خطرناک منطقه‌ای با عنوان افتتاح “دالان بین المللی تورانی” در جنوب ارمنستان، در دستور کار قرار گرفته است. با این طرح، از یک سو، اهداف ارضی باکو، تامین می‌شود و از سوی دیگر، نیت ویژه‌ی قدرت‌های غربی، علیه ایران و حتی روسیه و چین، اجرایی می‌گردد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها