۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر چاپ

شمارش معکوس برای فیلترینگ دایمی واتساپ و اینستاگرام/ وزیر ارتباطات: برای کاسبی تان به جای اینستاگرام، دنبال پلتفرم دیگری باشید!

شمارش معکوس برای فیلترینگ دایمی واتساپ و اینستاگرام/ وزیر ارتباطات: برای کاسبی تان به جای اینستاگرام، دنبال پلتفرم دیگری باشید!

اقتصاد میهن: این روزها فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام به چالشی بزرگ برای مردم بدل شده است. شورای عالی امنیت کشور به دلیل بحران های امنیتی این اپلیکیشن ها را فیلتر کرده و البته به صورت همزمان دسترسی به پهنای باند بین الملل هم محدود شده است.

این اتفاقات بهانه ای شده در دست طرفداران صیانت تا برخلاف وعده های قدیمی سید ابراهیم رئیسی به دنبال فیلترینگ دائمی این پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی باشند.در حالی که معیشت میلیون ها نفر در کشور به این اپلیکیشن ها گره خورده، چه بلایی بر سر آنها و کاسبی مردم می آید؟ مهدی باقری عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است محدوتیت‌های اعمالی در دسترسی به نرم‌افزارهای اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان ادامه داشته باشد؟ تاکید کرد:«من از اینکه کسی گفته باشد که بعد از بازگشتن به شرایط عادی قصدی برای جلوگیری از فعالیت این نرم افزارها وجود دارد یا اینکه کسی ادعا کرده باشد که همچنان اجازه فعالیت به این نرم افزارها داده خواهد شد، بی اطلاع هستم؛ در این مورد فعلاً تصمیم‌گیری نشده است و از هیچ نهاد، کمیسیون، کمیته و فردی نشنیده‌ام که در این زمینه تصمیمی گرفته باشند.»

باقری در ادامه با تاکید بر اینکه در تصمیمات ملی تمام جوانب باید لحاظ شود، گفت:« نه از طرفی راضی هستیم که به کسب و کار کسی لطمه‌ای وارد شود و نه از طرفی راضی هستیم که به بهانه کسب و کار، اغتشاش‌گران از فرصت اینترنت استفاده کنند و به جان و مال مردم و بیت‌المال لطمه بزنند؛ قطعاً کسی حتی کسب و کارش درگیر فضا مجازی است نیز راضی نیست که بدون هیچ جرمی و بخاطر تحریک اوباش، عزیران و اعضای خانواده‌اش کشته شود.»

این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای گفت:«در خصوص اینستاگرام و واتس‌اپ تمامی مسائل وابسته به این است که آیا با ایران همکاری می‌کنند یا نه؛ نمی‌شود که به پیام‌رسانی مثل واتس‌اپ اجازه فعالیت داده شود اما قصد این پیام‌رسان ابزارسازی و بسترسازی برای آشوب‌ها باشد؛ ما خدمت به مردم را یک طرف مساله می‌دانیم و از طرف دیگر نمی‌خواهیم که ابزار دست دشمن را با دست خودمان فراهم کنیم. آنچه که مهم است این است که چنانچه اینستاگرام و واتس‌اپ یا هر نرم افزار دیگری به قوانین جمهوری اسلامی پایبند باشند، قطعاً هیچ مشکلی برای فعالیت در ایران نخواهد بود.»

برای کاسبی تان به جای اینستاگرام دنبال پلتفرم دیگری باشید!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی پلتفرم‌های آمریکایی در ناآرامی‌های اخیر نقش سازماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند، گفت: محدودیت های ایجاد شده بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده و برداشتن آن هم به صلاحدید همان مراجع خواهد بود.عیسی زارع‌پور در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به محدودیت‌های به وجود در فضای مجازی اظهار داشت: برخی از پلتفرم‌های عمدتاً آمریکایی، در این اغتشاشات نقش سازماندهی داشتند و موجب وارد آمدن خسارت زیادی به مردم شدند.وزیر ارتباطات ‌فناوری اطلاعات اضافه کرد: ما تلاش خود را خواهیم کرد که کسب و کارها آسیب نبینند از این رو ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند.وی گفت: همچنان که کسب و کارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیدند، خساراتی برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشت. هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: تشخیص اینکه این فیلترینگ دائمی است یا موقت، به عهده مراجع ذیصلاح است.

زارع پور در پاسخ به سوالی در مورد زمزمه هایی برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره ای از سوی آمریکا اظهار داشت: اهداف آنها در فراهم کردن ماهواره‌ای برای ایران، روشن است؛ آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچگاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده اند. آنها از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به مردم فروگذار نکرده اند و این اقدام هم در همین راستا است. وی اظهار داشت: اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم. زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها