۱۴۰۱ سه شنبه ۸ شهريور چاپ

زاکانی چند درصدِ تهران را فروخت؟

زاکانی چند درصدِ تهران را فروخت؟

اقتصاد میهن: افزایش بی رویه شهر فروشی در پایتخت باعث شده تا دیگر شهر تهران با معیارهای شهرنشینی فاصله چشمگیری داشته باشد و خیابان های شهر تهران با قیافه وحشتناک ساختمان‌های قدعلم کرده، بی اصول و ناهمگن مواجه شود.

تراکم‌فروشی به بهانه تامین منابع مالی یک روش نخ نما شده در دوران ریاست قالیباف به حساب می‌آید که باعث شد تا شهر تهران از نظر معماری و اصول شهرسازی به فاجعه‌ای دردناک تبدیل شود، اتفاقی که آثار شوم آن دامن شهروندان را می‌گیرد.

آمار صدور پروانه‌های ساختمانی

بعد از قالیباف، حالا علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران مدعی شده که در یک سال فعالیت خود در شهرداری تهران، تراکم‌فروشی کاهش چشمگیری داشته است. شهردار تهران در حالی مدعی کاهش تراکم فروشی را دارد که آمار رسمی منتشر شده با ادعای او در تناقص است. باید در نظر داشت این ادعای زاکانی مبنی بر کاهش تراکم فروشی حسن نیت او در عدم انجام شهرفروشی نیست، بلکه به دلیل گرانی مصالح ساختمانی و پاندمی کرونا آمار ساخت و ساز کاهش یافته بود.

بنا به گزارش آماری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در زمستان ۱۴۰۰، حدود  ۳۹ هزار و ۹۲۳  بوده که از این میزان تعداد ۱ هزار و ۴۸۹ پروانه توسط شهرداری تهران صادر شده است و سهم تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۰ به رقم ۳٫۷ درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور رسیده است.این در حالی است که در زمستان ۱۳۹۹ ما شاهد صدور ۱ هزار و ۸۱۱ پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران بوده‌ایم و کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی زمستان ۱۴۰۰ نسبت به رقم سال قبل همین فصل غیر قابل انکار است.

آمار تراکم فروشی در سال ۱۴۰۰

جالب است بدانیم که در زمستان ۱۴۰۰ شهرداری تهران در پروانه های صادره اجازه داده است ۲٫۲ میلیون متر مربع ساخت و ساز در مجموع زمین هایی به مساحت ۴۹۲ هزار متر مربع انجام شود که این آمار به لحاظ سطح اشغال مجاز و غیره شهرداری به طور میانگین اجازه بارگذاری و ساخت و ساز ۷۵۶ درصدی را در مجموع پروانه های ساختمانی صادر شده داده است.این در حالی است که در زمستان ۱۳۹۹ شهرداری تهران به طور میانگین در پروانه های ساختمانی صادر شده اجازه بارگذاری و ساخت و ساز ۵۸۷ درصدی را بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران داده بود، این یعنی در فصل دوم مدیریت آقای زاکانی بر شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۱۳۹۹ و دوره مدیریت پیشین ما شاهد افزایش ۱۶۹ واحدی میانگین بارگذاری و ساخت و ساز با مجوز شهرداری در شهر هستیم که این امر دلالت بر واگذاری بیشتر تراکم برای ساخت و سازها دارد.

در حقیقت در فصل دوم مدیریت زاکانی حداقل ۲۹٫۵ درصد تراکم بیشتر نسبت به دوره مدیریت پیشین واگذار شده است. البته در فصل اول مدیریت آقای زاکانی بر شهرداری تهران یعنی پاییز ۱۴۰۰ ما شاهد آن هستیم که شهرداری به طور میانگین در پروانه های ساختمانی صادره اجازه بارگذاری و ساخت و ساز ۳۴۷ درصدی را صادر کرده بود که این بارگذاری با رشد ۱۱۷ درصدی در فصل دوم مدیریت ایشان به مجوز بارگذاری ۷۵۷ درصدی می رسد.این رشد در مجوز بارگذاری و واگذاری تراکم را ما در حالی شاهد هستیم که آقای شهردار در تلویزیون می گویند خدا به درآمدشان برکت داده است! و ما برایمان سوال است که آیا حقوق شهروندی و حق به شهر بندگان خدا را هم در چارچوب طرح تفصیلی با این پروانه های ساختمانی که صادر کردید و مجوز های بارگذاری که دادید رعایت می کنید؟

آمار تراکم فروشی زاکانی

زاکانی در روزهای اول مدیریت خود پایان دادن به تراکم فروشی را در راس برنامه‌های خود قرار داده بود، اما با نگاهی گذرا به  تعداد پروانه های صادر شده در دومین فصل مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران شاهد افزایش تراکم فروشی در تهران هستیم. روندی که با ادعای زاکانی فرسنگ ها فاصله دارد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها