۱۴۰۱ جمعه ۷ مرداد چاپ

مقصران پرونده «ویلموتس گیت» در سودای «تاج» گذاری دوباره !

مقصران پرونده «ویلموتس گیت» در سودای «تاج» گذاری دوباره !

اقتصاد میهن: سرانجام انتظارها به پایان رسید و پس از حدود دو سال رای نهایی پرونده شکایت مارک ویلموتس از سوی دادگاه CAS اعلام و فوتبال ایران به پرداخت سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به سرمربی بلژیکی محکوم شد.

این درحالی است که فدراسیون فوتبال در زمان حضور ویلموتس در ایران هم دو میلیون یورو به او پرداخت کرده بود و این یعنی حضور سرمربی سابق تیم ملی بلژیک چیزی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان برای فوتبال ایران هزینه داشته و هیچ سودی هم نصیب تیم ملی نشده است. ویلموتس که تنها چند ماه سرمربی تیم ملی بود در زمان حضورش نتایج ضعیفی گرفت و ایران را در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قرار داده بود. با خروج ویلموتس و حضور اسکوچیچ بود که مشخص شد فوتبال ایران و نسل فعلی تیم ملی چه پتانسیل بالایی دارند و این سرمربی بلژیکی چقدر عملکرد ضعیفی داشته است. مدیران وقت فدراسیون فوتبال که ویلموتس را به جان فوتبال ایران انداختند در آن زمان مدعی بودند که کاشف نسل طلایی بلژیک است اما اگر فقط کمی به رزومه او و عملکرد بلژیک در یورو ۲۰۱۶ توجه می‌کردند متوجه می‌شدند که مرد بلژیکی بیشتر باعث از بین رفتن نسل طلایی کشورش شده است.

قرارداد ویلموتس با تیم ملی ایران سالانه ۲ میلیون ۲۵۰ هزار یورو بود که تفاوت فاحشی با قراردادهای قبلی و بعدی او دارد. او در تیم ملی بلژیک سالانه حدود ۸۶۵ هزار یورو و در تیم ملی ساحل عاج حدود ۴۲۰ هزار یورو (برای هفت ماه کار) درآمده داشته و اخیرا هم با سالانه ۴۸۰ هزار یورو سرمربی راجا کازابلانکا شد که البته در این تیم هم دوام نیاورد.

حکم اولیه پرونده ویلموتس محکومیت فوتبال ایران به پرداخت ۶ میلیون یورو بود که پس از قرار گرفتن در دادگاه CAS و دفاعیه مناسب تیم حقوقی تقریبا به نصف کاهش یافت. علی ملیح‌زاده، یکی از وکلای این پرونده در گفت و گو با خبرآنلاین درباره چگونگی کاهش این حکم گفت: بعد از صدور کمیته وضعیت فیفا من با توجه به شناختی که از شخصیت ویلموتس به دست آورده بودم در خصوص اخبار و مصاحبه‌های او جستجو کردم و به زبان فرانسوی هم تحقیقاتی انجام دادم که خوشبختانه مصاحبه‌ای پیدا شد که ایشان با یک سایت معتبر فرانسوی انجام داده بود و امکان چالش روی اعتبار آن پایین بود.

ایشان در آن مصاحبه گفته بود دو پیشنهاد ملی و دو پیشنهاد باشگاهی دارد و موبایل او هم‌چنان نگ می‌خورد ولی نمی‌خواهد به تیمی برود و منتظر رای فیفا و دریافت طلبش از ایران است. یک بحثی در خصوص «عدم فعالیت» و «کاهش ضرر از سوی زیان‌دیده» وجود دارد و من این لینک‌ها را ذخیره کردم و در لایحه اولیه به صورت مستند آوردم و بعد اساتید در لایحه‌های بعدی به آن اشاره کردند. این بحث مهمی است و سوءنیت طرف را نشان می‌دهد و خدا را شکر مورد تایید هم قرار گرفت.او در خصوص دیگر دلایل شکسته شدن رای کمیته وضعیت فیفا گفت: بحث تحریم‌ها هم وجود داشت و به آن اشاره داشت. هم‌چنین سوءنیت ویلموتس که پس از فسخ قرارداد دوباره به تمرینات برگشت و حتی مبلغی را هم دریافت کرد که اضافه بر چیزی بود که باید می‌گرفت.

عجیب‌ترین قسمت پرونده ویلموتس این است که درست در روزهایی که رای او صادر شده عوامل اصلی این قرارداد ننگین سودای بازگشت به فوتبال را دارند. مهدی تاج که در زمان حضورش این قرارداد را بست این روزهای با کاندیدا شدن در انتخابات می‌خواهد به سمتی برگردد که ۲ سال پیش به خاطر مشکلات قلبی از آن استعفا داده بود. او که مقصر اصلی پرونده ویلموتس است این روزها با افتخار به برنامه تلویزیونی می‌رود و از برنامه‌های خود می‌گوید. تاج در آن زمان مدعی بود با یک مربی «نجیب» قرارداد بسته و این قرارداد به خوبی بسته شده اما زمان ثابت کرد نه ویلموتس نجیب بود و نه قرارداد درست بسته شده.

بدون شک کاهش حکم ویلموتس با دفاعیات درست تیم حقوقی انجام شده و برای آن‌ها یک پیروزی بزرگ به حساب می‌آید اما پرداخت ۱۸۰ میلیارد به یک مربی اخراجی برای فوتبال ایران یک شکست مطلق است و تاج و دوستانش نباید روی کاهش این حکم مانور دهند. البته در این بین از نقش یک فرد دیگر هم در این پرونده نباید عبور کرد. از صحبت‌های مهدی تاج در گذشته اینطور به نظر می‌رسد که مسعود سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش و جوانان هم در حضور مرد بلژیکی نقش داشته و او هم در این محکومیت تاریخی سهیم است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها