۱۴۰۱ دوشنبه ۲۷ تير چاپ

واکنش روسیه به «اعلام توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای»

واکنش روسیه به «اعلام توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای»

اقتصاد میهن: در پی اظهارات برخی مقام‌های ایران در خصوص توانایی ساخت سلاح هسته ای، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات احیای برجام را بر عهده دارد در توئیتی نوشت: ارشدترین مقامات ایران به صراحت اعلام کرده‌اند که تهران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست.

اولیانوف افزود: به‌طور دقیق باید اعلام کنم که ایران در واکنش به سیاست فشار حداکثری آمریکا که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آغاز شد و از سوی جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا ادامه یافته است، اورانیوم غنی‌شده در سطح ۶۰ درصد تولید می‌کند.وی تاکید کرد: اما بالاترین مقامات ایران مدت‌ها پیش به صراحت اعلام کردند که تهران به دنبال تولید سلاح‌های هسته‌ای نیست.  این دیپلمات ارشد روسیه در توییتی دیگر نوشت: داشتن توانایی به معنای تمایل یا برنامه‌ریزی نیست. در هر صورت وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران نتیجه سیاست فشار حداکثری ترامپ و بایدن است.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه الجزیره درباره توانایی هسته‌ای ایران گفت که طی فقط چند روز ما درصد اورانیوم غنی شده را از ۲۰ به ۶۰ رساندیم و رساندن آن به ۹۰ درصد به سادگی انجام می‌شود؛ لذا بر هیچ کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب اتم را داریم، اما تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ایم.محمدجواد لاریجانی، دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز گفته است که اگر ایران تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای تولید کند، کسی نمی‌تواند مانع شود.

لاریجانی در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به این پرسش که سفر بایدن به رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در سفر بایدن به رژیم صهیونیستی آن‌ها هم قسم شدند تا نگذارند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و طبیعتا ما مطابق فتوای رهبر انقلاب و شرع اجازه نداریم تا به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله اتم پیش برویم، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها