۱۴۰۱ سه شنبه ۱۴ تير چاپ
گویا دولت رئیسی و حامیانش در کشور دیگری زندگی می‌کنند...

دولت: ۷۵ درصد مردم احساس آسایش دارند،شادند و از زندگی لذت می برند!

دولت: ۷۵ درصد مردم احساس آسایش دارند،شادند و از زندگی لذت می برند!

اقتصاد میهن: در حالی که گرانی و فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی روزافزون زندگی مردم را دچار مشکل کرده و آمار آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش یافته است، روزنامه «ایران»، وابسته به دولت در گزارشی مدعی افزایش سطح امید در بین ایرانی‌ها و رضایت از عملکرد دولت رئیسی شده است.

به نظر می‌رسد که گزارش روزنامه دولت در واکنش به یک نظرسنجی است که اخیرا منتشر شده(اینجا بخوانید) و نشان می‌دهد که میزان رضایت از عملکرد دولت رئیسی به شدت کاهش یافته و امید مردم به حل مشکلات نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

روزنامه دولت بدون اشاره به تجمعات اخیر در اعتراض به مشکلات معیشتی و … مدعی شده است: یافته‌های نظرسنجی‌های مراکز معتبر داخلی، وضعیت کاملاً متفاوتی در زمینه رضایت عمومی یا شادی ایرانیان در زندگی ارائه می‌کند. برخلاف سیاه‌نمایی مؤسسه‌های خارجی و تکرار آن از سوی برخی غربگرایان داخلی، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ میانگین نمره شادکامی ۶۴.۴۱ از ۱۰۰ بوده است. در همین رابطه، سنجه‌های «خودم را فردی فعال و تأثیرگذار می‌بینم» با امتیاز ۷۲.۳، «نسبت به آینده امیدوار هستم» با امتیاز ۶۹.۴، «از زندگی خود لذت می‌برم» با امتیاز ۶۸.۷ و «احساس می‌کنم زندگی ارزشمندی دارم» با نمره ۶۸.۵ از ۱۰۰، نشان می‌دهد که ایرانیان در محدوده انسان‌های شاد قرار دارند. درعین حال، نتایج یک نظرسنجی درباره «سنجش میزان رضایتمندی عمومی» که در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده است، نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم در سطح زیاد و تا حدی زیاد در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌کنند. در این رابطه، ۹۱ درصد در سطح زیاد و تا حدی زیاد از سازگاری و همدلی در خانواده خود رضایت دارند و ۸۰ درصد معتقدند «مردم در کار‌های خیر شرکت کرده و به یکدیگر کمک می‌کنند.» حدود ۷۶ درصد نیز به طور زیاد و تا حدی زیاد معتقدند «مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی شرکت می‌کنند.» بیش از ۶۵ درصد مردم هم تأکید داشتند مردم در روابط اجتماعی خود با یکدیگر با تحمل و مدارا رفتار می‌کنند و ۷۰ درصد نیز از «تأمین امنیت عمومی» اعلام رضایت کرده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که ایران، همچنان جامعه‌ای پایدار و امیدوار به آینده است، این درحالی است که اگر بنابر صحت نظرسنجی‌های خارجی می‌بود، امروز نمی‌بایست از پایداری و یکپارچگی ایران نشانی باقی مانده باشد.

علاوه‌بر روزنامه دولت، روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران نیز در گزارشی نوشته است(اینجا) که دولت رئیسی توانسته است اقتصاد کشور را از فروپاشی نجات دهد و اوضاع رو به بهبود است.

این روزنامه همچنین بدن اشاره به اعتراضات اخیر مردم نسبت به گرانی و مشکلات معیشتی، مدعی شده که مردم نسبت به گرانی‌های اخیر اعتراضی ندارند و دولت آنها را قانع کرده است.روزنامه وابسته به شهرداری تهران در تائید ادعای خود به عدم حضور مردم در خیابان‌ها اشاره کرده است. این در حالی است که تجمعات مداوم کارگری، بازنشستگان و فرهنگیان در روزها و هفته‌ای اخیر خلاف ادعای این روزنامه را نشان می‌دهد. نکته دیگری که رسانه‌های وابسته به دولت و حامیان آن نادیده گرفته‌اند، تاثیر برخوردهای امنیتی و تند با اعتراضات صنفی و معیشتی مردم است که یکی از عمده‌ترین دلایل عدم اعتراضات خیابانی در ایران است.

به نظر شما اگر دولت مجوز تجمعات اعتراضی را مطابق با اصول قانون اساسی، صادر کند، چند درصد مردم در اعتراض به عملکرد دولت و وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور به خیابان خواهند آمد؟ با این حال، نظرسنجی‌های منتشر شده اخیر خلاف ادعای دولت و جریان حامی را ثابت می‌کند. اخیرا برخی رسانه‌ها با استناد به نتایج یک نظرسنجی از کاهش شدید محبوبیت ابراهیم رئیسی خبر داده بودند. با توجه به نتایج این نظرسنجی، کم‌سابقه بوده که یک رئیس‌جمهور در اولین سال دولت خود با این سطح از کاهش محبوبیت بین مردم مواجه شده باشد. گزارش مرکز آمار از شاخص‌های اقتصادی کشور(اینجا) از جمله گرانی و نرخ تورم نیز خود گویای وضعیت بحرانی اقتصاد کشور و زندگی سخت و کارد به استخوان رسیده مردم است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها