۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير چاپ

بازارداغ کم فروشی در صنعت موادغذایی/ جبران هزینه های تولید از جیب مصرف کننده

بازارداغ کم فروشی در صنعت موادغذایی/ جبران هزینه های تولید از جیب مصرف کننده

اقتصاد میهن: حجم بسته‌های مواد غذایی کوچک، سرقوطی‌های کنسرو و حتی بطری‌های نوشابه و آب معدنی کم شده و هوا جای مواد غذایی را در بیشتر بسته بندی‌ها گرفته؛ اما قیمت تمام مواد غذایی افزایش چشمگیر داشته است.

با گسترش فشار‌های اقتصادی ناشی از تحولات سیاست ارزی و ادامه تحریم‌ها هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را با مشکل مواجه کرد. همزمان با بالاگرفتن شکایات مردمی در خصوص افزایش قیمت ها، کاهش حجم و اندازه بسته‌های محصولات غذایی نیز در صدر گلایه‌های مردم قرار گرفته است.هرچند به تازگی مدیرکل استاندارد تهران از اجرای طرح سنجش وزن بسته‌بندی فرآورده‌های صنعت غذایی در استان تهران بصورت آزمایشی خبر داد؛ اما طبق تجربه‌های گذشته بعید است که جلوی این کم فروشی بیشتر تولید کنندگان مواد خوراکی گرفته شود.

سیاست‌های اخیر ارزی کشور فضای تولید را به گونه‌ای تشکیل داده که واحد‌های تولیدی در تامین مواد اولیه با مشکل جدی مواجه شده‌اند که با افزایش قیمت تمام شده فشار اصلی را به مصرف کننده تحمیل می‌کند و با این اقدام انتظار دارند کمی از بار هزینه هایشان کاسته شود. افزایش هزینه‌های تولید، کاهش حاشیه سود و کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌ها توان رقابتی را بشدت کاهش داده و اختلال در سیستم خرید و معاملات اقتصادی متأثر از نوسانات نرخ ارز وضعیت تولید را بشدت بحرانی کرده است.

از این رو تولید کننده مجبوربه خرید مواد اولیه و ملزومات وارد شده با نرخ بالای ارز شده اند و این قطعاً هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول نهایی را بالا می‌برد. اما با توجه به توان مالی مردم و حضور و حفظ رقابت در بازار تولید کننده نمی‌تواند قیمت محصولات را چندان افزایش دهد؛ اما در این بین بازهم به بهانه افزایش هزینه تولید بدنبال راهی جهت جبران کسری هاست.

زیان تولید کننده را مصرف کننده می‌پردازد

بیشترتولید کنندگان مواد غذایی برای حفظ منافع اقتصادی خود اقدام به کاهش وزن و حجم مواد بسته بندی کرده اند. موضوعی که به صراحت حقوق مصرف کننده را از بین برده است!

در همین رابطه یک تولید کننده مواد غذایی فعال دریکی از شهرک‌های صنعتی تهران درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: افزایش نرخ دلار همزمان با رکود اقتصادی وروند صعودی هزینه ها، شرایط تولید را برای تولید کنندگان مواد غذایی بسیار سخت و گران کرده است.

به گفته این تولیدکننده؛ نوسان نرخ ارز تکان‌های زیادی را به بخش تولید وارد کرده است. زمانی که تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز خط تولید را با ارز ۲۵ هزار تومانی سفارش داده چطور می‌تواند پول خرید را در زمان تحویل با ارز ۳۰ هزار تومانی پرداخت کند!این فعال صنعتی تأکید داشت: طی سال‌های اخیر تحریم و تنش سیاست‌های بین المللی، هزینه واردات مواد اولیه را افزایش داده است. حالا سیاست‌های داخلی هم مزید ب رعلت شده و تولید را به اندازه غیر واقعی گران کرده است. این تولید کننده مواد غذایی در پاسخ به دلیل کم فروشی برخی از تولید کنندگان، گفت: گرانفروشی و کم فروشی مواد غذایی توسط برخی از تولیدکنندگان به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، اما افزایش بیش از ۳ برابری هزینه‌های تولید تنها در مدت کمتر از یکسال را چگونه توجیه می‌شود! به طوری که طبق گزارش مرکزآمار تولید کنندگان بابت ارائه محصول و خدماتشان به طور میانگین ۴۲ درصد افزایش قیمت داده‌اند. به گفته این فعال صنعتی؛ مردم بیش از ۵۰ درصد توان خرید را از دست داده اند و همین موضوع رقابت تولید کننده در بازار را کم کرده و در نهایت باعث متضرر شدن تولید کننده شده تا جایی که تولید کننده خط تولید را متوقف نکرده، اما از میزان تولید روزانه خود کم کرده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها