۱۴۰۱ جمعه ۱۳ خرداد چاپ

ردپای شورای حکام در بازار ارز ایران

ردپای شورای حکام در بازار ارز ایران

اقتصاد میهن: قیمت ارز اینروزها با نیم نگاهی به اظهار نظرهای سیاسی و بین‌المللی روند صعودی به خود گرفته و با شکستن مقاومت‌های جدید از میانه کانال 31 هزار تومانی عبور کرد و روزگذشته به قیمت 31 هزار و 700 تومان رسید.

عده‌ای از معامله گران معتقدند با توقف روند مذاکرات برجام در ماه‌های پایانی سال گذشته سیگنال‌های منفی زمینه‌های رشد نرخ دلار در کشور فراهم شده است.سایه افکندن خطر تصویب یک قطعنامه علیه جمهوری اسلامی‌ایران در شورای حکام باعث شده دلار آمریکایی در تهران رشد کند. این اتفاق می‌تواند تنش‌های مذاکرات هسته ای را افزایش دهد و زمینه ساز رشد فعالیت سفته بازان ارزی شود.عده ای از معامله گران معتقدند با توقف روند مذاکرات برجام در ماه‌های پایانی سال گذشته سیگنال‌های منفی زمینه‌های رشد نرخ دلار در کشور فراهم شده است.

اما برخی کارشناسان ارزی با بررسی نرختورم نقطه به نقطه و مقایسه آن با نرخ رشد سالانه ارز معتقدند که افزایش نرخ‌های صورت گرفته در بازار ارز ماحصل افزایش نرخ تورم است.بررسی هسته مرکزی بازار هم نشان می‌دهد در روزهای اخیر معامله گران عادی بازار تمایل زیادی به فروش دلار ندارند و این موضوع موجب شده است که سمت عرضه بازار منحصر به بازارساز شود. این موضوع نیز سمت عرضه را تحت فشار قرار داده است. بازارساز نیاز دارد که برای عقب راندن خریداران تا حدی سمت و سوی انتظارات را دچار تحول کند.به عقیده فعالان بازار با قرار گرفتن دلار بالای محدوده مقاومتی، لاک احتیاطی برخی معامله گران به تدریج شکسته خواهد شد و سطح خریدها بیشتر خواهد شد.
بازار ارز یکپارچه خریدار شد
بازار ارز و سکه و طلا در حال تجربه وضعیتی جدید هستند که در آن تمایل برای فروش کاهش یافته و بازار یکپارچه خریدار است.بازگشت انتظارات تورمی‌به بازار و رشد بی‌محابای قیمت‎ها که منجر به بازپس‌گیری کانال‎‌های از دست رفته بعد از هجده ماه برای سکه و بیست و چهار ماه برای دلار شده است، مهمترین دلیل کاهش تمایل فروش و افزایش تمایل برای خرید است .قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۴۲۹ هزار تومان رسید و بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید به ترتیب برابر با ۱۵ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گزارش شد. در این میان نیم سکه هشت میلیون و پانصد هزار تومان و ربع سکه پنج میلیون و پانصد هزار تومان قیمت خورده و بهای سکه گرمی‌به بیش از سه میلیون و صد هزار تومان رسیده است.از سوی دیگر در مهر ماه سال ۱۳۹۹ ، بهای دلار در محدوده ۳۱ هزار تومانی بود.

به این ترتیب پس از یک سال و نیم، بار دیگر بهای دلار در این محدوده قرار گرفته است تا فشارهای اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.معامله‌گران از روز سه شنبه هفته جاری دست از فروش عمده کشیده‌اند و همین امر سبب شده است بهای دلار و سکه روند افزایشی خود را در اخرین روز تمام کاری هفته نیز حفظ کند .برخی معتقدند سیگنال‌های منفی رسیده از شورای حکام دلیل مهم بروز این وضعیت است.محمد کشتی‌آرای، نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر ضمن ابراز بی‌اطلاعی از قیمت دلار به قرن‎نو درباره وضعیت بازار گفت: بازار طلا و سکه روال طبیعی دارد و هیچ اتفاق غیرطبیعی در بازار نیفتاده است .او در توضیح این مطلب افزود: اتفاق غیرطبیعی این است که نتوان ریشه آن را شناسایی کرد. داد و ستد روال عادی خودش را دارد و طبیعی است وقتی قیمت سکه روندی افزایشی را تجربه می‌کند کمتر کسی حاضر به فروش سکه باشد. اغلب افراد در این شرایط ترجیح می‌دهند در قامت خریدار ظاهر شوند تا سودی را نصیب خودشان کنند چرا که انتظار دارند قیمت‌ها در آینده بالاتر از امروز باشد.این فعال صنفی با تاکید بر اینکه تقاضای سوداگرانه به دلیل امتناع و بی میلی نسبت به فروش در بازار نیست، گفت: آنچه در بازار طلا و سکه جریان دارد جابجایی پول است، پول در این فضا از بازاری به بازار دیگر می‌رود. اغلب کسانی که در شرایط فعلی سکه یا طلا و ارز می‌فروشند، در حال ورود به بازار دیگری مثل بازار مسکن هستند و این نکته بسیار مهمی‌است.
فعالیت سوداگرانه اما کیفیت متفاوتی دارد. فرد طلا و سکه یا ارز را می‌فروشد که فردا دوباره همان را خریداری کند از این رو بازار هنوز شاهد چنین پدیده‌ای نیست.وی دلیل بزرگ شدن حباب سکه را نیز مانند سایر همکارانش کاهش عرضه دانست و گفت: در این فضا آنچه رخ داده و قابل لمس است کمبود عرضه است و در دوره‌های رشد قیمت، با امتناع سرمایه‌گذاران از عرضه شاهد این نکته باشیم که حباب بزرگتر شود.به گفته وی سکه جدا از قیمت اونس جهانی و بهای ارز، با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شود .
وعده جدید برای تعدیل بازار ارز
علی صالح آبادی در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: بانک مرکزی برنامه مفصلی را در حوزه مدیریت بازار ارز دارد. ما عرضه ارز را نسبت به گذشته بیشتر خواهیم کرد، آن هم به این دلیل که وضعیت درآمدهای ارزی خوب است و در نتیجه ما از نظر عرضه ارز مشکلی نداریم. لذا در دو بخش اسکناس و حوالجات ارزی عرضه‌هایمان را تشدید خواهیم کرد.وی ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز تأکید کرده‌ام، در حوزه اسکناس بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در تاریخ بانک مرکزی داریم.رئیس شورای پول و اعتبار درباره بخش تقاضا عنوان کرد: از سوی دیگر و در بخش تقاضا تلاش خواهیم کرد تقاضاهای واقعی بازار چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس به طور کامل در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی پوشش دهیم.رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پوشش کامل عرضه و تقاضا در بازار می‌تواند آرامش را در بازار ارز ایجاد کند.
صالح‌آبادی با بیان اینکه وضعیت منابع ارزی کشور امسال نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها به مراتب بهتر شده است، تصریح کرد: در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیارد دلار نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی‌داشتیم که سال گذشته در همین مدت حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده؛ یعنی بیش از ۶۰ درصد رشد در وصولی‌ها و نه فقط درآمد داشتیم، چرا که درآمد به معنای فروش نیست بلکه به معنای وصول است و وصولی‌ها افزایش داشته است.رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در بانک مرکزی و در حوزه صادرات غیرنفتی با توجه به توان خوبی که داریم و عرضه خوبی که در بازار انجام می‌دهیم، تعادل را در بازار ایجاد می‌کنیم.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها