۱۴۰۱ سه شنبه ۶ ارديبهشت چاپ

صف آرایی تانک های ارتش ایران در مرز افغانستان

صف آرایی تانک های ارتش ایران در مرز افغانستان

اقتصاد میهن: به دنبال تنش مرزی میان ایران و طالبان؛ لشکر ٨٨ زرهی زاهدان در مرز افغانستان مستقر شد

بدنبال تنش های اخیر مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان در مرز ایران و افغانستان، تانک های لشکر ۸۸ زرهی زاهدان به مرز افغانستان اعزام شده و در این منطقه مستقر شدند. مشاهدات میدانی نیز از افزایش نیروهای طالبان در مرز با ایران در منطقه دوغارون خبر می دهند. تازه ترین مورد درگیری مرزبانان ایرانی و نیروهای طالبان پس از آن رخ داد که تصاویر منتشر شده در شبکه های مجازی از حلقه زدن گروهی از نیروهای طالبان به دور یک خودرو نظامی متعلق به نیروهای ایرانی خبر می داد.

ظاهراً نیروهای طالبان قصد ساخت یک جاده در منطقه مرزی بین دو کشور را داشته اند که این موضوع با مخالفت نیروهای مرزبانی ایران روبرو می شود. در مقابل طالبان مدعی بودند که یک خودرو نظامی متعلق به مرزبانان ایرانی با ۵ سرنشین وارد خاک افغانستان شده اند و درگیری به همین دلیل صورت گرفته است.

این اتفاق باعث شد که گذرگاه اسلام قلعه در مرز دوغارون برای چندمین بار پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به طور موقت بسته شود. مقامات وزارت خارجه کشورمان پیش از این غیر حرفه ای بودن نیروهای طالبان و ناآشنایی آن ها با قوانین مرزی را علت درگیری های خفیف بین دو نیرو اعلام کرده بودند. در پی بیشتر شدن تنش های مرزی بین ایران و افغانستان، تصاویر منتشر شده در شبکه های مجازی از اعزام تانک ها و ادوات نظامی زرهی متعلق به لشکر ۸۸ زرهی زاهدان به مرز افغانستان خبر می دهند هر چند مقامات طالبان تاکنون به این ماجرا واکنشی نشان نداده اند.

ویدیوهای دیگری نیز از افزایش نیروهای طالبان در منطقه مرزی اسلام قلعه حکایت دارند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در مورد درگیری های مرزی با طالبان گفته بود: «امیدواریم خویشتنداری مرزبانان ما در مرز ایران و افغانستان باعث سوء برداشت طرف مقابل نشده باشد».

ولایت نیمروز در غرب افغانستان با منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان ایران هم‌مرز است. لشکر ۸۸ زرهی زاهدان بخشی از نیروی زمینی ارتش است و همراه با لشکر ۷۷ خراسان ، بخش زیادی از استعداد نیروی زمینی ارتش در شرق کشور را تشکیل می دهند. گفته شده است که این لشکر بزرگ ترین یگان دارنده خودروهای زرهی و نفربر در ایران و خاورمیانه و غرب آسیا و یازدهمین در جهان است که نقش مهمی در دوران جنگ ایران و عراق داشته است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها