۱۴۰۱ جمعه ۲ ارديبهشت چاپ

رستاخیز دیوهای سیاه!

رستاخیز دیوهای سیاه!

اقتصاد میهن: «زنگ خطر بازگشت داعش به صدا درآمد». این عنوانی است که در چند روز اخیر بارها در صدر اخبار بین الملل دیده شده است. به نظر می رسد فعالیت اخیر گروه تروریستی داعش باعث نگرانی بسیاری از رسانه ها و مردم شده است.

نگرانی از زمانی آغاز شد که گروه تروریستی داعش با انتشار اطلاعیه ای از حامیان خود خواست تا با استفاده از فرصت موجود، حملات خود را در اروپا از سر بگیرند. داعش در صفحه خود در تلگرام اعلام کرد: «ما با اتکا به خدا یک کمپین پربرکت برای انتقام از مرگ ابو ابراهیم القرشی و سخنگوی سابق این گروه اعلام می کنیم.»  شواهد نشان می دهد که گروه داعش بعد از مرگ القرشی، رهبر سابق در حال نوسازی خود است و اعضاء این گروه، رهبر جدیدی نیز برای خود انتخاب کرده اند. هنوز هیچ کس هویت رهبر جدید داعش را نمی داند. اما برخی برآنند که این فرد مرموز  برادر «ابوبکر البغدادی»، خلیفه خودخوانده پیشین و بنیانگذار این گروه تروریستی است.

اکنون پرسش این است که آیا واقعا خطر و تهدید داعش جدی است یا نه؟ برخی رسانه ها از جمله انستیتو خاورمیانه (Middle East Institute) که یک اندیشکده آمریکایی است معتقد است خطر داعش جدی است و ممکن است این گروه تروریستی تا چند سال دیگر مجددا قدرت بگیرد.

رستاخیز داعش؟

پایگاه «انستیتو خاورمیانه» در تحلیلی به موضوع داعش و احتمال بازگشت آن به قدرت پرداخت. نویسنده این تحلیل (چارلز ایستر (Charles Lister)) تاکید دارد که داعش بعد از سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ضربات سختی دید و به خصوص بعد از خارج شدن مناطق مختلف سوریه و عراق از دستش مجبور شد به بیابان ها رفته و به صورت مخفیانه فعالیت کند. با کشته شدن خلیفه خودخوانده این گروه یعنی ابوبکر البغدادی، داعش ضعیف تر از همیشه شد و بسیاری تاکید کردند که تکفیری های سوریه و عراق احتمالا دیگر نتوانند به حیات خود ادامه دهند. با مرگ ابوابراهیم القرشی نیز همه از مرگ داعش سخن گفتند اما شواهد گویای این است که این گروه هنوز به طور کامل نابود نشده است.

اندیشکده آمریکایی خاورمیانه مدعی است داعش در حال انجام عملیات هایی به خصوص در کمپ ها و زندان های سوریه است تا بتواند نیروهای خود را آزاد کند. نویسنده این اندیشکده می نویسد: « واقعیت بسیار پیچیده و نگران کننده است. سه ماه پیش، دست‌کم ۱۰۰ شبه‌نظامی داعش با حمله به زندان السینا در حسکه، بزرگترین حمله این گروه در سال‌های اخیر را انجام دادند. طی این عملیات که توسط فرمانده ارشد داعش، «ابو مقداد العراقی» هماهنگ شده بود، حداقل ۱۴۰ سرباز نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شده و چند صد عضو داعش که در زندان بودند، از جمله فرماندهان باسابقه و با تجربه ای، مانند ابو دجانه العراقی و ابوحمزه الشرقیه، آزاد گشته و فرار کردند.»

نویسنده تاکید دارد که محل اختفای داعش به فعالیت آنها کمک بسیار زیادی کرده است. چارلز ایستر در این رابطه می نویسد: « به گفته منابع محلی، فراریان داعش در یک حرکت از پیش برنامه ریزی شده به سمت منطقه صحرایی شمال باغوز و شرق البصیره در امتداد مرز عراق به جنوب منتقل شدند. این منطقه ای است که در ۱۲ ماه گذشته عملاً به پایگاه داعش تبدیل شده است؛ جایی که در آن، این گروه رسما حکومت کرده، یک سیستم منظم مالیاتی وضع نموده و نیروهای محلی را جذب می کند…. همچنین، داعش به طور گسترده‌تری در سرتاسر بیابان مرکزی سوریه، شبکه ‌ای از خانه‌های امن، اردوگاه‌های بیابانی و کمپ‌های آموزشی کوچک صحرایی را دایر کرده و اداره می‌کند.»

زنان و کودکانی که می توانند بمب ساعتی شوند!

بر اساس گزارش انستیتو خاورمیانه، داعش از همین مناطق، حملات خود را به شهرهای مختلف ساماندهی کرده و به «رقه» و «حمص» هجوم می آورد. در این بین، اردوگاه هایی که خانواده های داعشی را در خود نگه می دارد از باقی مکان ها خطرناک تر و حساس تر هستند. وضعیت در این اردوگاه ها وحشتناک است. بسیاری از زنان و پسران در این اردوگاه ها زندگی می کنند و فقط اردوگاه «الهول» ۶۰ هزار زن و پسر را در خود نگه داشته است. هنوز دولت و جامعه بین الملل در مورد این زندانیان تصمیم خاصی نگرفته است. آنها در مورد استرداد این اسرا به کشورشان یا آزاد نمودن آنها مردد هستند اما از طرف دیگر، نباید فراموش کرد که آنها می توانند سمپات داعش باشند و در صورت بدتر شدن اوضاع، مجددا به این گروه پیوسته و شروع به همکاری با اعضاء داعش بکنند .

بر اساس تحلیل نویسنده الشرق الاوسط به جز این مسائل، شرایط بد اقتصادی سوریه نیز کمک زیادی به قدرت گیری داعش می کند. نباید از خاطر برد که گروه های تکفیری تندرو استاد « بهره‌برداری از رنج و ناامیدی اقتصادی» هستند و به راحتی می توانند در شرایط بد اقتصادی عضو گیری کنند.

صبر؛ سلاح مهم داعش/ اوکراین حواس دنیا را از سوریه پرت نکند

در شرایط فعلی جامعه بین الملل باید توجه بیشتری به سوریه و خطر بالقوه ای به نام داعش داشته باشد. جنگ اوکراین باعث شده توجه جامعه بین الملل بیشتر به شرق اروپا معطوف باشد اما نباید از تهدیدی به نام داعش نیز راحت بگذریم. آنطور که چارلز لیستر، نویسنده مقاله و تحلیلگر سیاسی انستیتو خاورمیانه گفته است؛ « با توجه به اینکه جنگ در اوکراین در حال حاضر توجه بین‌المللی را منحرف می‌کند، داعش احتمالاً به استراتژی کُند اما روشمند خود برای بازیابی و احیاء ادامه خواهد داد، زیرا به خوبی می‌داند شرایطی که می‌تواند به قدرت گیری مجدد آنها کمک کند، احتمالاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد. این گروه، سایه ای از خود سابقشان هستند (و قدرت خود را تا حد زیادی از دست داده اند)، اما سلاحی به نام «زمان» و «صبر» در دست دارند. قبل از اینکه خیلی دیر شود، جهان باید هر چه سریعتر بیدار شده و برای مقابله با داعش کاری کند.»

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها