۱۴۰۱ شنبه ۲۷ فروردين چاپ
مصرف ماهانه شما ۲ گیگابایت است؟

ماست مالی گرانی اینترنت به سبک دولت رئیسی؛ جبران می کنیم!

ماست مالی گرانی اینترنت به سبک دولت رئیسی؛ جبران می کنیم!

اقتصاد میهن: وزارت ارتباطات بر قانونی بودن افزایش قیمت اینترنت صحه گذاشت و وعده داد با یک بسته حمایتی، این گران شدن را برای اقشار کم‌برخوردار جبران کند؛ بسته‌ای که از همین ابتدا ابهاماتی درباره آن وجود دارد.

رگولاتوری: افزایش قیمت قانونی بود

دو روز قبل بود که صادق عباسی شاهکوه رئیس رگولاتوری، نتیجه بررسی افزایش قیمت اینترنت را اعلام کرد که بر اساس آن، مشخص شد «غیر از یک ابهام در تعرفه یکی از اپراتور‌های ثابت، که بلافاصله تا تکمیل بررسی‌ها برگردانده شده، بقیه تغییرات بر اساس مصوبه بوده و تخلفی رخ نداده است». او همچنین گفت: «توجیهاتی که اپراتور‌ها برای افزایش قیمت داشته‌اند تا حدی قابل قبول است».

رسمیت یافتن برداشت از جیب مردم

با این اوصاف به نظر می‌رسد افزایش قیمت اینترنت قطعی است و دیگر امیدی به تغییر این رویه غلط نیست. دلیل غلط بودن هم این‌که، طبق تجربه جهانی، دولت باید با کاهش سهم خود از درآمد اپراتورها، آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه کند؛ اما ما اول اینترنت را گران می‌کنیم و بعد وعده نسیه افزایش کیفیت می‌دهیم! مثل این حرف رئیس رگولاتوری که گفته است: «از اپراتور‌ها خواسته‌ایم برنامه خود را به‌صورت گام‌های یک‌ساله برای پوشش کامل پهن‌باند سیار، افزایش دوبرابری کیفیت و پوشش ۵G حداقل برای ۱۰ درصد جمعیت کشور تا سه سال آینده ارائه کنند». البته او به ارائه بسته جبرانی حمایتی هم اشاره کرده که ماجرای جدید، از همین‌جا آغاز می‌شود.

۴۰ درصد کمتر از ۲ گیگ مصرف دارند!

عباسی در صحبت‌هایی که وزارت ارتباطات منتشر کرده، گفته است: «حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیردوگیگابایت است و به دنبال برنامه‌ای هستیم که در جبران افزایش قیمت، برای اقشار کم‌برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را درنظر بگیریم». هنوز جزئیات این بسته مشخص نیست، اما بر اساس آماری که رئیس رگولاتوری به آن اشاره کرده است، بعید نیست همین عدد دو گیگابایتی ملاک باشد و این حجم را برای اقشار کم‌برخوردار رایگان کنند.

مصرف ماهانه شما ۲ گیگابایت است؟

اما آیا واقعا مصرف ۴۰ درصد کاربران زیر دو گیگابایت است؟ خرید آنلاین، دانلود برنامه‌های کاربردی، به‌روزرسانی نرم‌افزار‌هایی مانند آنتی‌ویروس‌ها، حضور در کلاس آنلاین و ده‌ها فعالیت مجازی دیگر که این روز‌ها جزو حقیقی زندگی ما شده، ده‌ها مگابایت حجم مصرف می‌کند و دو گیگابایت ابدا پاسخگوی آن نیست.بماند که احتمالا دیگر تماشای فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی و لایو‌های اینستاگرامی هم یک تفریح لاکچری به شمار خواهد آمد و برخی توصیه می‌کنند از آن فاصله بگیریم! چراکه فقط با تماشای ۶ لایو، تمام دو گیگ اینترنت اهدایی مصرف خواهد شد. این نکته را هم بگوییم که مشخص نیست بر اساس چه متر و معیاری، اعلام شده ۴۰ درصد کاربران، ماهانه کمتر از دو گیگابایت مصرف می‌کنند.مگر این‌که آمارسازی‌ها، به این حوزه هم نفوذ کرده و مثلا خط موبایلی که صرفا یک‌بار بسته اینترنتی‌اش فعال شده هم، در آمار لحاظ شده باشد.

افزایش ۴۰ درصدی حجم مصرفی در سال ۱۴۰۰

اما خوب است قبل از تصمیم‌گیری درباره بسته حمایتی، به این آمار‌های رسمی خود وزارت ارتباطات هم توجه شود:

* در سال ۱۴۰۰، حجم اینترنت مصرفی مشترکان همراه اول و ایرانسل به ترتیب ۴۳ و ۴۰ درصد افزایش یافت. البته مسئولان نباید دلیل این افزایش را صرفا آموزش آنلاین بدانند و به کاهش آن با حضوری شدن مدارس دل ببندند، بلکه باید نیمه پر لیوان و توسعه فرهنگ استفاده از خدمات آنلاین را هم دید.

* در مهر ۹۹، وزیر وقت ارتباطات میانگین مصرف اینترنت در کشور را ۱۰ گیگابایت به ازای هر نفر اعلام کرد و بعد از یک‌سال و نیم، قطعا این میانگین افزایش یافته است.

با این اوصاف حتما تایید می‌کنید که اهدای دو، سه یا مثلا پنج گیگ اینترنت رایگان، در مقابل پولی که مشترکان باید به دلیل گران شدن پایه قیمت و تامین باقی حجم مورد نیازشان بپردازند، عدد قابل ملاحظه‌ای نخواهد بود.

سخنگوی وزارت ارتباطات: جزئیات بسته اینترنت حمایتی این هفته اعلام می‌شود

این موضوع را با «مهدی سالم»، سخنگوی وزارت ارتباطات، در میان گذاشتیم و او پاسخ‌هایی را به ما ارائه کرد:

* اینترنت جزو جدانشدنی زندگی شده و ما نمی‌خواهیم با تغییر تعرفه، این سرویس از سبد کالای بخشی از مردم حذف شود؛ به همین دلیل تدابیری مدنظر است که یکی از آن‌ها، اهدای بسته حمایتی است.

* با دستور رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات، اهدای این بسته به اقشار کم‌برخوردار پیگیری شده و جزئیات آن را عیسی زارع پور در هفته جاری اعلام خواهند کرد.

* عدد دقیق حجم این بسته‌ها هنوز قطعی نشده، ضمن این که این حجم همیشگی نیست و قابل تغییر است.

* در حال رایزنی با اپراتور‌ها برای اهدای این بسته‌ها هستیم و آن‌ها هنوز نپذیرفته‌اند، اما ما تاکید داریم با تغییر تعرفه اینترنت، هم باید کیفیت را ارتقا دهند و هم بسته حمایتی ارائه کنند.

* افزایش قیمت تا سقف تعرفه مصوب و حذف برخی بسته‌های اینترنتی، جزو اختیارات قانونی اپراتور‌ها بوده و ما نه تنها مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت نداشته‌ایم، بلکه پیگیر هستیم سقف تعرفه همان مصوبه قبلی را هم کاهش دهیم.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها