۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ فروردين چاپ

دو وزیر اقتصادی بر لبه پرتگاه استیضاح / مجلس، «سنگ زیرین آسیاب» نمی شود!

دو وزیر اقتصادی  بر لبه پرتگاه استیضاح / مجلس، «سنگ زیرین آسیاب» نمی شود!

اقتصاد میهن: می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست، اما گویا برای دولت سیزدهم، آب‌وهوای بهارستان چندان فرح‌بخش نیست و نمایندگان مجلس به دنبال پاسخگویی دولت هستند تا سنگ زیرین آسیاب نباشند.

بررسی تحولات سیاسی ـ اقتصادی در کشور نشان می‌دهد که فشار‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد و گویا برای تغییر این شرایط هیچ برنامه جدیدی از سوی دولت به مجلس ارائه نشده تا آنها منتظر وقوع اتفاقی تازه باشند.

نمایندگان خود را هزینه دولت رئیسی نمی‌کنند

در این شرایط مردم بیش‌ازپیش عملکرد دولت را زیر ذره‌بین منتقدانه خود قرار داده‌اند و سؤال می‌کنند دستورالعمل دولت برای رفع مشکلات و فقر حداکثری چیست و وعده‌های رئیس‌جمهور دراین‌زمینه با کدام برنامه قرار است حل شود؟  نباید از نظر دور داشت که اعضای خانه ملت در سال گذشته بیشترین مماشات را با عملکرد دولت داشتند و حالا می‌دانند که دیگر ادامه روند کج‌دار و مریز به صلاح آنها نیست.

ضرب‌المثلی روسی می‌گوید «آنکس که بهار بخوابد، زمستان گریه می‌کند» بنابراین این گروه نمی‌خواهند تا حساب بی‌برنامگی دولت به پای آنها نوشته شود و هزینه یکدستی مجلس با دولت را به قیمت بالاتری حساب کنند؛ ازاین‌رو، بار دیگر پرونده استیضاح‌ها و سؤال‌هایی که در پایان سال گذشته مطرح کرده بودند، به جریان انداخته‌اند. دراین‌میان، وزرای اقتصادی دولت در معرض بیشترین تهدید ممکن قرار دارند و از طرفی وزیر علوم هم به این لیست اضافه شده است.

مجلس و مسیر پیش‌رو

از روی‌کار آمدن دولت رئیسی مدت‌ها است که می‌گذرد اما به‌نظر می‌رسد که اداره کشور و امور مختلف مربوط به آن همچنان با روزمرگی همراه است و کار خاصی انجام نمی‌شود.در این شرایط منتقدین دولت نیز با اشاره به این یکنواختی براین‌باورند که رئیسی جایگاه ریاست‌جمهوری را تنها با هدف یکدستی حاکمیت اشغال کرده و برنامه‌ای نداده تا بخواهد براساس آن ساختار دولت را تغییر داده و تحولی ایجاد کند.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تغییرات احتمالی دولت سیزدهم می‌گوید؛ آقای رئیسی برنامه‌ای نداد که براساس آن بخواهد ساختار دولت یا ترکیب کابینه را تغییر دهد. در واقع هدف اصلی یکدستی حاکمیت بود؛ به‌همین‌دلیل امروز همه امور به روزمرگی می‌گذرد.وی تأکید می‌کند: رئیسی در ابتدا برای انتخاب اعضای کابینه یک‌سری نظراتی داد بعد از آن دیدگاه‌ها عقب‌نشینی کرد و تسلیم سهم‌خواهی شد. او سهم قلمبه‌ای را به مجلس، آقای قالیباف و جبهه پایداری داد و این درحالی است که بخش عمده‌ای از کابینه و مسئولان ارشد دولت را مدیران و وزرای دولت احمدی‌نژاد تشکیل می‌دهند.

واکنش سؤال‌برانگیز مجلسی‌ها

با وجود وضعیت نامناسب کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد، تأخیر نمایندگان برای واکنش جدی در برابر دولت سؤال‌برانگیز است و مردم می‌گویند چرا نمایندگان حداقل به مانند رفتار با دولت دوازدهم، از دولت بازخواست نمی‌کنند.پیشتر برخی از منابع خبری علت این امر را تصمیم قالیباف می‌دانستند و تأکید داشتند که رئیس مجلس گفته است که تا فرارسیدن سال جدید هیچ استیضاحی اعلام وصول نمی‌شود و این امر به صلاح نیست؛ اما این خبر‌ها از سوی روابط عمومی مجلس رد شد.

باوجوداین، رضا حسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع در این‌باره گفته؛ تذکرات داده می‌شود اما متأسفانه طرح سؤالات در نیمه راه خنثی می‌شود و ناکام می‌ماند، در مورد استیضاح هم که اصلاً اجازه انجامش را نمی‌دهند و به اشکال گوناگون ما را تحت فشار و لابی‌های مختلف قرار می‌دهند که نه بتوانیم استیضاحی را به نتیجه برسانیم و نه کاری را در جهت دفاع از حق و حقوق مردم انجام دهیم.

سیدکریم حسینی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده اهواز در مجلس یازدهم نیز در این‌باره خاطرنشان می‌کند؛ دولت در همان شروع کار، تقاضای یک سال زمان برای ملموس شدن نتایج کار‌هایش را داشت، اما این تقاضا به این معنی نیست که مجلس دست روی دست بگذارد و سپس دولت را نقد کند.وی با اشاره به اینکه دولت در بحث مدیریت کشور، خوب، سریع و به‌هنگام عمل نکرده، تأکید می‌کند؛ بخشی از بدنه مدیریتی کشور به دست افرادی است که خود، حال و روز کشور را به این روز انداختند. ازاین‌رو، در این‌باره هم اعتراض خود را به اطلاع دولت رسانده‌ایم. وزرا در نوبت پاسخ به سؤال نمایندگان هستند.

حسینی می‌گوید: در انتخاب وزرا، دولت اصلاً توجهی به نظر نمایندگان نداشت؛ تحت شرایط حاکم سیاسی و جو‌سازی‌ها برای کابینه خود رأی گرفتند همچنین در انتخاب مدیران و استانداران هم هیچ هماهنگی با مجلس و نمایندگان نداشتند. نکته قابل‌توجه هم این است که می‌آیند و مشکلات را به گردن مجلس می‌اندازند. ازسوی‌دیگر، هم رئیس مجلس به دلیل رعایت برخی، سکوت اختیار می‌کند یا در این موضوع که مجلس و دولت هماهنگ هستند، تنها شعارش را می‌دهد. بنابراین این مجلس است که سنگ زیرین آسیاب شده، همه فشار‌ها روی مجلس است و مردم و اصناف مختلف همه خواسته‌هایشان را به ما نمایندگان می‌گویند و ما دائم باید صدای مردم و اهانت‌های برخی افراد را بشنویم به دلیل اینکه دولت کارش را بلد نیست و برنامه‌ای ندارد.

دو وزیر در سرخط خبر‌های استیضاح

اخیراً سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به هیئت‌رئیسه مجلس درباره استیضاح وزیران کابینه دولت سیزدهم، گفت: استیضاح دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت که به امضای ۵۵ نماینده مجلس رسیده، تقدیم شده، اما اعلام وصول نمی‌شود.وی با اجرای آیین‌نامه، استیضاح این دو وزیر را خواستار شد و افزود: همچنین بنده سؤالی از وزیر تعاون داشته‌ام و مدت‌ها است که اعلام وصول شده، اما در دستورکار قرار نمی‌گیرد.

سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم می‌گوید: استیضاح وزیر صمت را با قدرت پیگیری می‌کنم، ما قبلاً در رابطه با عملکرد وزیر نمی‌خواستیم استیضاح کنیم؛ اما من الان می‌خواهم استیضاح را اصلاح کنم چون من در رابطه با قیمت خودرو به ایشان انتقاد داشتم. الان عملکرد وزیر نشان می‌دهد آقای فاطمی‌امین از خیلی موضوعات بیگانه و دور است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها