۱۴۰۱ شنبه ۶ فروردين چاپ

تایید رسمی همکاری ایران و روسیه برای دور زدن تحریم های بانکی

تایید رسمی همکاری ایران و روسیه برای دور زدن تحریم های بانکی

اقتصاد میهن: کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: روسیه و ایران برای اتصال سیستم‌های بین بانکی خود به منظور دور زدن شبکه تراکنش‌های مالی سوئیفت همکاری‌های را با هم آغاز کرده اند.

هر دو کشور با تحریم‌های شدید غرب مواجه هستند به همین دلیل عملاً تسویه حساب تجاریشان از طریق سوئیفت بسیار دشوار یا غیرممکن شده است. در همین رابطه جلالی به خبرنگاران گفت: «ما در این راستا تلاش می‌کنیم و گام‌های زیادی را برداشته ایم»ماه گذشته، هفت بانک روسی از سوئیفت جدا شدند و عملاً دسترسی آنها به بازارهای بین المللی غیرممکن شد، این ممنوعیت بخشی از آخرین تحریم‌های غرب است که روسیه را به دلیل عملیات نظامی این کشورعلیه اوکراین مورد هدف قرار داده است. روسیه مکانیسم پرداخت خود را به نام سیستم انتقال پیام مالی (SPFS) دارد که عملکرد مشابهی با سوئیفت دارد و امکان انتقال پیام‌ها را در قالب SWIFT می‌دهد. این شبکه تراکنش مالی به عنوان جایگزین سوئیفت ایجاد شد و توسط بانک روسیه از سال ۲۰۱۴ توسعه یافته است.گفتنی است اگرچه هنوز پیام رسان مالی روس‌ها ضعیف است اما حدود ۴۰ الی ۵۰ کشور با آن کار می‌کنند و عضو آن هستند. البته هنوز هم روسیه به سوئیفت متکی‌است، ولی از قبل مسئولین این کشور پیش‌بینی‌هایی برای خروج از آن داشتند به همین دلیل حال با وضع تحریم‌ها قصد دارند ساختارهای مالی مشترکی را توسعه دهند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها