۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ اسفند چاپ

شلیک گرانی به سفره هفت سین!

شلیک گرانی به سفره هفت سین!

اقتصاد میهن: کالاهای اساسی و میوه و در صدر شکایات مردمی در بخش گرانفروشی قرار دارد اما کالا در میادین میوه و تره‌بار با قیمت اعلامی به فروش می‌رسد. سیب و پرتقال از جمله میوه‌های شب عید است که قیمت‌گذاری آن توسط دولت انجام می‌شود.

قیمت هر کیلو سیب، ۱۴هزار و ۵۰۰ و هر کیلو پرتقال کیلویی ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است. باغداران به ازای هر کیلو سیب حدود۹۰۰۰تومان و هر کیلو پرتقال ۸۰۰۰ تومان دریافت کرده‌اند . در نگاه اول شاید این‌طور به نظر برسد که از باغداران قیمت پایینی خریداری شده اما هزینه کارگر، چیدن، مرتب کردن، جعبه، سردخانه و مواردی از این قبیل باعث می‌شود به ازای هر کیلو به قیمت سیب یا پرتقال اضافه شود. گرانی کالا موضوع دیگری است که مردم نسبت به آن نگرانی دارند.

گفته می‌شود سازمان تعاون روستایی سیب و پرتقال شب عید را با قیمت بالاتر از نرخ بازار تهیه کرده‌اند تا باغداران به سود معقول دست یابند و از سوی دیگر بازار کمبودی نداشته باشد اما برخی فعالان بازار نسبت به این موضوع معترض هستند. علیرضا متبهری، عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار مدعی شده سازمان تعاون روستایی وقتی کف میدان قیمت پرتقال ۸۰۰۰ تومان بوده آن را در شمال بیش از ۱۳هزار تومان خریداری کرد و بازار را به هم ریخته است.متبهری مدعی است: «در تاریخ عقد قرارداد سازمان تعاون روستایی در ۱۳دی ماه بنده سیب را کیلویی ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰تومان می‌فروختم اما شنیده‌ام کسی سیب را ۱۰تا ۱۱هزار تومان به تعاون روستایی فروخته و میوه آن به میدان نیامده است.

کیفیت میوه سطح شهر یکسان نیست. به‌طوری‌که میوه‌هایی که در مناطق ثروتمند تهران عرضه می‌شود در محله‌های کم درآمد وجود ندارد و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت میوه هم در فروشگاه‌های عرضه میوه یکسان نباشد.همه کالاها قیمت تمام شده دارند و قطعا اجاره یک مغازه میوه فروشی در منطقه یک تهران با یک فروشگاه میوه‌فروشی حوالی جنوب تهران برابر نیست. از این رو هزینه‌ها، پول آب، برق، گاز و مواردی از این قبیل بر قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد و به قیمت هر کیلو میوه می‌افزاید.

گفته می‌شود اکنون هر کیلو سیب و پرتقال در برخی میوه‌فروشی‌های سطح شهر با قیمت ۲۵ و۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد و باید توجه داشت قیمت‌های اعلام شده نرخ‌های عرضه در میادین میوه‌وتره‌بار است. همچنین برخی فروشگاه‌های عرضه محصولات غذایی و سوپر مارکت‌ها با عرضه میوه بسته‌بندی کالا را گران‌تر می‌فروشند که هزینه بسته‌بندی به آن افزوده شده است. هر کیلو میوه موز حدود ۲۸هزار تومان قیمت دارد اما برخی فروشگاه‌ها با قیمت ۲۵هزار تومان و برخی دیگر ۴۰هزار تومان عرضه می‌کنند که بستگی به کیفیت آن و منطقه فروشگاه عرضه‌کننده می‌کند. قیمت هر کیلو کیوی ۲۰هزار تومان و هر کیلو خیار با قیمت ۸۰۰۰ تومان در میادین میوه‌و تره‌بار عرضه‌می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها