۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ اسفند چاپ

بازار خودرو به کما رفت/ آرامش قبل از طوفان!

بازار خودرو به کما رفت/ آرامش قبل از طوفان!

اقتصاد میهن: چشم خریداران واقعی خودرو به عرضه محصولات از سوی خودرو سازان کشور دوخته شده است، اما آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد. بررسی آمار تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه تنها ۹۹۲۶ دستگاه خودرو به میزان تولید آن‌ها افزوده شده است. از این تعداد خودرو تولیدی به انضمام فروش خودرو‌های تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ این خودروسازان، در مجموع آمار فروش به ۸۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده است.

ارائه این آمار، حال و روز بازار خودرو را به ترسیم کشانده است. به طوری که قیمت برخی خودرو‌های کم تقاضا و بالای یک میلیارد در بازار خودرو روند کاهشی داشته و از ادامه افزایش قیمت منصرف شده اند. اما شوک گرانی محصولات پُر تقاضا در هفته‌های پایانی سال مشتریان واقعی را در تردید خرید خودرو قرار داد. روند قیمت‌ها در بین خودرو‌های پراید، پژو و دنا که جزء خودرو‌های پُرتقاضا می‌باشد؛ صعودی شده است. با این حال بیشترخریداران در هفته آخر سال ۱۴۰۱ همچنان بلاتکلیف وسرگردان در بازار مانده اند.

رویای کاهش قیمت‌ها با توجه به وعده‌های بی عمل دولت در راستای کنترل و بازگشت قیمت خودرو به قیمت‌های منطقی باعث تلاطم جدید در بازار شده است.مردم می‌خواهند بدانند سرنوشت قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ به چه سمت و سویی می‌رود. درهمین رابطه اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو چنین توضیح داد؛ توزیع قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی یکی از عوامل تشدید قیمت‌ها در بازار است.نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ادامه داد: بازار پس از یک دوره طولانی نوسان و گرانی هنوز به ثبات قیمت و افزایش عرضه نرسیده است. بحثی که بیش از ۶ ماه دولت برآن تأکید داشته است. وی تصریح داشت: در این روز‌ها مبادلات خودرویی به نقطه صفر رسیده و کمتر مشتری اقدام به خرید خودرو می‌کند. فروشنده خودرو اگر نیازمند واقعی به پول خودرو خود نباشند؛ فروش خودرو را به سال بعد موکول می‌کند. این تعلل درخرید و فروش تنها به دلیل عدم شفاف بودن وضعیت اقتصاد کشور است.

این فعال خودرویی در بازار با تأکید براینکه سرنوشت نتایج مذاکرات برجام و جنگ روسیه و اوکراین و از همه مهتر نرخ ارز  عامل تآثیر گذار بر قیمت خودرو دربازار است؛ گفت: سیاست حذف ارز ترجیحی عامل دیگر تأثیر گذار بر قیمت نهایی خودرو ، موضوعی است که وضعیت بازار معاملات خودرو را به تعویق انداخته و خریدار در انتظار گرانی بیش از انتظار خودروی خود در سال آینده می‌باشد.

چرا خودرو این قدر گران شده

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرودر پاسخ به این سوال که چرا بازار خودرو به هم ریخته و قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفته است، به اقتصاد ۲۴ ، می‌گوید: صنعت و بازارخودرو کشور به شدت وابسته به نرخ ارز است و هر تلاطم قیمتی در بازار ارز قیمت جدید خودرو را تعیین می‌کند در واقع خودروبازان از روند قیمت دلار استفاده می‌کنند و در ادامه تعیین کننده قیمت خودرو در بازار می‌شوند.وی تصریح داشت: توزیع قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی، موضوع مهم تأثیر گذار دیگری بر قیمت نهایی خودرو در بازار است. تعویق و یا تعلل در توزیع خودرو به بازار، فرصت را برای سود جویان بازار فراهم می‌کند. این افراد با توجه به همین فرصت قیمت خودرو را در بازار به نفع سود بیشتر تغییر داده و سیستم توزیع را کامل دست گرفته اند.

سرنوشت قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: پیش بینی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو از همین امروز مشخص است. افزایش قیمت خودرو درابتدای سال ۱۴۰۱ خیلی بعید است. با توجه به ریزش شدید معاملات خودرویی در سال جاری تعداد خریداران واقعی خودرو در سال آینده بیشترخواهد شد. هجوم این حجم از خریداران به بازار با توجه به کاهش عرضه خودرو از سوی خودرو سازان، قیمت خودرو را به سمت بحران جدید قیمتی خواهد برد. از سوی دیگر نبود نقدینگی کافی دست مردم بازهم معاملات خودرو را به کُما خواهد برد.

وی تصریح داشت: همزمان با نبود اعتماد به وضعیت قیمت‌های موجود بازار و به محض چراغ سبزی از سوی نشست مذاکره کنندگان برجام یا تغییر در اجرای برخی سیاست‌های کلان اقتصادی به ویژه در بازار‌های موازی، مردم سرمایه‌های خود را به سمت بازار خودرو می‌آورند و ورود این بخش از نقدینگی مردم در برابر کاهش توزیع خودرو بحث برانگیز خواهد شد. کرمی تأکید داشت: رکود معامله خودرو در سال آینده تشدید می‌شود. علاوه بر وضعیت خودرو سازان، نرخ ارز و سرنوشت مذاکرات برجام تعیین کننده قیمت خودرو در سال آینده است. اگر بازار خودرو کمی از حالت رکود خارج شود قطعاً در سراشیبی قیمت قرار می‌گیرند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها