۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۹ اسفند چاپ

چرا روس ها تمایلی به لغو تحریم های ایران ندارند؟!

چرا روس ها تمایلی به لغو تحریم های ایران ندارند؟!

اقتصاد میهن: بعد از نزدیک به یک سال تلاش های بی وقفه اکنون به نظر می رسد ایران و غرب از هر زمان بیشتری به توافق نزدیک تر هستند. با این حال مسکو درحالی که خودش تحت شدیدترین تحریم ها است هیچ تمایلی ندارد که ایران در مقطع فعلی از زیر بار فشارها خارج شود چرا که ممکن است این کشور را به سمت غرب متمایل کنند.

 بعد از نزدیک به یک سال تلاش های بی وقفه اکنون به نظر می رسد ایران و غرب از هر زمان بیشتری به توافق نزدیک تر هستند. “فایننشال تریبون” در مورد دلایل روسیه برای مطرح ساختن شرط جدید خود در مذاکرات وین نوشت: انریکه مورا، فرستاده ارشد اتحادیه اروپا در وین، روز دوشنبه به صراحت در توییتر نوشت: در چند روز آینده زمان آن فرا رسیده است که تصمیمات سیاسی برای پایان دادن به مذاکرات وین اتخاذ شود.

با این حال چندی پیش سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خواستار آن شد که توافق احیا شده حق مسکو برای تجارت و سرمایه گذاری آزادانه با ایران را تضمین کند. اظهارنظری که تلاشی عریان برای ضربه زدن به دیوار تحریمی غرب به خاطر حمله به روسیه به نظر می رسد. دیپلمات های روسیه تا پیش از این تلاش زیادی برای احیای برجام انجام دادند، اما حالا این توافق تنها به ابزاری برای پوتین به منظور باج خواهی تبدیل شده است. رئیس جمهور روسیه آماده است تا تمام معادلات بین المللی را بر هم بزند برایش هم فرق نمی کند این معادله توافق هسته ای با ایران باشد یا هر موضوع دیگری.

در این بین ملاحظات دیگری هم وجود دارد، مثلا اگر تحریم فروش آزادانه نفت تهران برداشته شود، این امر می تواند به عرضه نفت خام تا ۲ میلیون بشکه در روز اضافه کند. این امر تا حدودی آنچه را که برخی از تحلیلگران صنعت از تبدیل شدن به یک شوک نفتی جدید می ترسند، کاهش می دهد و این به ضرر روسیه است. مسکو درحالی که خودش تحت شدیدترین تحریم ها است هیچ تمایلی ندارد که ایران در مقطع فعلی از زیر بار فشارها خارج شود چرا که ممکن است این کشور را به سمت غرب متمایل کنند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها