۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ اسفند چاپ

سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی منطقه آزاد چابهار در مرز ریمدان

سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی منطقه آزاد چابهار در مرز ریمدان

اقتصاد میهن: مسئول اداره منطقه آزاد چابهار گفت: آماده‌سازی اراضی مرز «ریمدان» برای واحدهای تولیدی، تجاری و بازرگانی حدود یک سال پیش آغاز شده و تا اواسط سال آینده بهره‌برداری می‌شود که زمینه‌ساز افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا ۵میلیارد دلار است.

نصرالله ابراهیمی افزود: اواخر سال ۹۸ لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار با تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان ابلاغ شد و محدوده قبلی ۱۴هزارهکتاری منطقه آزاد چابهار به بیش‌از ۸۱ هزار هکتار افزایش یافت که علاوه بر شهر و بندر و بخش مهمی از روستاهای چابهار شامل یک نقطه منفصل مرزی در مرز ریمدان می‌شود که در مطالعات طرح جامع منطقه این نقطه منفصله دارای اهمیت بسیار برای توسعه مبادلات اقتصادی با پاکستان است.وی افزود: منطقه آزاد چابهار طی سنوات گذشته از زمان تأسیس آن در سال ۱۳۷۱ هیچ‌گونه مرزی نداشته که خود در کشور منحصر به فرد است و این منطقه را از ایفای نقش اصلی‌اش برای توسعه اقتصادی ناموفق کرده است که با قانون توسعه محدوده، این منطقه علاوه بر مرز دریایی و هوایی در زمان حاضر با نقطه منفصل مرزی در ریمدان، مرز زمینی هم با یکی از بکرترین بازارهای دنیا یعنی بازار ۲۸۰میلیون‌نفری پاکستان دارد.

جایگاه‌‌های سوخت چابهار پاسخگوی نیاز مسافران نورزی نیست

مسئول اداره منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: آماده‌سازی بخشی از اراضی مرز ریمدان در اواخر سال ۹۹ آغاز شده و با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در حال اجراست. آماده‌سازی اراضی جهت استقرار واحدهای تولیدی، تجاری، بازرگانی انجام می‌شود. پروژه آبرسانی به ریمدان هم که کنار آبرسانی به بازارچه و پایانه ریمدان به ۱۴ روستای مسیر آبرسانی می‌کند، نیز در حال اجراست.ابراهیمی با اعلام اینکه “آماده‌سازی این اراضی تا اواسط سال آینده انجام و بهره‌برداری می‌شود” گفت: با استقرار واحدهای مختلف تولیدی، تجاری و بازرگانی که از همین حالا درخواست‌های سرمایه‌گذاری آن توسط واحد سرمایه‌گذاری سازمان در حال بررسی است، امیدواریم یک توسعه همه‌جانبه را در مناطق محروم مرزی سیستان و بلوچستان و هم‌چنین افزایش قابل توجه مبادلات تجاری ایران و پاکستان شاهد باشیم.

 ایران با پاکستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد اما با آنکه یکی از بیشترین مرزهای ایران با کشورهای همسایه با پاکستان است حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۲ میلیارد دلار نمی‌رسد؛ ریمدان به‌عنوان بهترین، امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای افزایش مبادلات تجاری مطرح است و ۲۹ آذر ۱۳۹۹ این مرز با توافق دو طرف بین‌المللی شده و بهترین مسیر برای افزایش مبادلات تجاری دو طرف به بیش‌از ۵ میلیارد دلاری است که در توافق رؤسای جمهور ایران و پاکستان در اردیبهشت ۱۳۹۳ آمده است. ایران و پاکستان در زمان حاضر سه گذرگاه و مرز رسمی دارند که شامل ریمدان در شهرستان دشتیاری، میرجاوه در شهرستان میرجاوه و پیشین در شهرستان راسک است و قرار است این گذرگاه‌ها به ۵ گذرگاه افزایش یابد اما عمده تمرکز برای افزایش مبادلات ریمدان است چراکه این مرز با گوادر بندر آینده پاکستان ۱۲۰ کیلومتر و با کراچی مرکز اقتصادی پاکستان حدود ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد و بهترین مسیر برای افزایش مبادلات دو طرف است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها