۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند چاپ

خانه تکانی تهرانی‌ها بلای جان آب

خانه تکانی تهرانی‌ها بلای جان آب

اقتصاد میهن: با شروع ماه اسفند و نزدیک شدن به فصل بهار رسم دیرینه خانه تکانی در خانه ها آغاز شده، موضوعی که تنها در تهران موجب مصرف روزانه بیش از ۱۲۰ میلیون بطری ۱.۵ لیتری می‌شود و بحران آب را تشدید کرده است.

در نگاه نخست، بارش‌های پراکنده و محدود این تصور را در ذهن‌ همه مردم ایجاد می‌کند که خشکسالی رو به پایان است اما واقعیت چیزی دیگر است؛  رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با توجه به وضعیت خشکسالی شدید در بیشتر نقاط ایران درباره مسئله تامین آب در دو فصل بهار و تابستان هشدار داده، اما این تنها یک روی سکه است؛ چراکه گزارش‌های اداره کل هواشناسی استان تهران حاکی از آن است که متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا یک درجه بیشتر از نرمال برآورد شده است.

این شرایط سبب می‌شود تا با توجه به حجم کاهش بارش از پاییز و پیش‌بینی افزایش نسبی دما طی سه ماه آینده، لزوم مدیریت منابع آب و مدیریت مصرف آب بیش از پیش احساس شود. این روزها که با کاهش ۴۵ درصدی منابع و ۴۶درصدی بارش‌ها در استان تهران روبرو هستیم، شاهد افزایش دو برابری مصرف آب هم‌زمان با خانه‌تکانی‌های عیدانه‌ایم.

طبق بررسی‌های روند مصرف در سال‌های گذشته، میزان مصرف آب هر تهرانی در روزهای پایانی سال تا ۴۰۰ لیتر در روز هم می‌رسد. روز گذشته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی برای آب تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: برای آب تهران نگران هستم که احیاناً در اواخر بهار و در طول تابستان آینده می‌تواند دچار تنش آبی شود، به خاطر اینکه وضعیت آب موجود در پشت سدها الان نگران‌کننده است.

به گفته وی، از طرفی میزان ذخیره برفی که در ارتفاعات داریم، خیلی کمتر از نرمال است و این کمبود برف باعث می‌شود دِبی رودخانه‌ها در فصل گرم آنچنان تقویت نشود و ذوب برف کمک چندانی نکند و از آن طرف کمبود بارش‌هایی هم که تا الان داشتیم (که الان بارش تهران حدود ۳۰ درصد زیر نُرم است) و سال گذشته هم با کمبود بارش خشکسالی را به پایان برده، این کمبودهای قبلی و فعلی با هم جمع شده و باعث شده «دِبی» یا «آورد» رودخانه‌ها در بالادست سدها بسیار کاهش پیدا کند.

در چنین شرایطی، توجه به میزان مصرف آب و رعایت مدیریت مصرف آب در خانه بیش از پیش ضروری است. هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، خانه‌تکانی‌ها نیز سرعت بیشتری می‌گیرد و به دنبال آن مصرف آب به صورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که در برخی ساعات برخی از مخازن آب شهر خالی و شبکه توزیع آب با افت فشار مواجه می شود.

در این بین، مشترکان می‌توانند با انجام کارهای ساده‌ای مصرف آب را در خانه مدیریت کنند. می شود با استفاده کامل از ظرفیت ماشین لباسشویی و ظرفشویی و سپردن شستن فرش ها به قالی‌شویی و ...، خانه تکانی را بدون هدررفتن آب انجام داد. هم چنین می‌توانند خانه تکانی را به هفته پایانی سال موکول نکنند و ضمن کاهش ۱۰درصدی حین خانه‌تکانی، از مصارف غیرضروری پرهیز کنند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها