۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند چاپ

فروش برنج پاکستانی در بسته‌های ایرانی/ عرضه قطره‌چگانی برنج بعد از قیمت‌گذاری دستوری

فروش برنج پاکستانی در بسته‌های ایرانی/ عرضه قطره‌چگانی برنج بعد از قیمت‌گذاری دستوری

اقتصاد میهن: رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل، گفت: معمولا در واحدهای زیرزمینی برنج‌های پاکستانی را در کیسه‌های برنج فجر می‌کنند. برنج پاکستانی کیلویی 25 هزار تومان است، در حالی که برنج فجر کیلویی 55 هزار تومان و اینگونه سودهای قابل توجهی کسب می‌کنند.

حسن تقی‌زاده ، با اشاره به آرامش حاکم بر بازار برنج، گفت: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش هفته‌گی قیمت برنج ایرانی بودیم از این‌رو دولت برای مهار نرخ برنج آن را مشمول قیمت‌گذاری‌ دستوری کرد و قیمت 65 هزار تومان را برای یک کیلو برنج اعلام کرد.به گفته وی، توزیع هوشمند برنج شاهرودی در برخی استان‌ها نتوانست بازار را کنترل کند از این‌رو دولت برای مهار افزایش قیمت برنج داخلی متوسل به قیمت‌گذاری دستوری شد.

تقی‌زاده ادامه داد: درست است که  قیمت‌گذاری دستوری باعث ثابت ماندن قیمت‌ها شد اما از سوی دیگر میزان عرضه برنج‌های طارم و هاشمی در بازار بسیار کاهش پیدا کرده است. اما تجربه نشان داده است که قیمت‌گذاری دستوری هیچگاه راهکار مهار افزایش قیمت‌ها نبوده و باید عرضه برنج را افزایش بدهیم. این فعال اقتصادی تصریح کرد: بعد از قیمت‌گذاری دستوری عرضه برنج طارم و هاشمی در استان‌های شمالی نیز قطره‌چگانی شده است چراکه صاحبان فروشگاه‌های بزرگ می‌گویند که ما اقدام به خرید برنج کیلویی 70 هزار تومان کردیم چرا باید آن را کیلویی 65 هزار تومان عرضه کنیم. اگر دولت قیمت‌گذاری دستوری را متوقف کنند احتمال اینکه نرخ برنج به بالای 110 هزار تومان برسد وجود دارد.

وی با اشاره به نرخ انواع برنج ایرانی در بنکداری، گفت: طارم و هاشمی کیلویی 80 هزار تومان، فجر کیلویی 55 هزار تومان، شیرودی کیلویی 45 هزار تومان و ندا کیلویی 42 هزار تومان است.تقی‌زاده با بیان اینکه برخی اقدام به عرضه برنج پاکستانی در بسته‌های ایرانی می‌کنند، گفت: این افراد تاجر نیستند و معمولا در واحدهای زیرزمینی برنج‌های پاکستانی را در کیسه‌های برنج فجر می‌کنند. برنج پاکستانی کیلویی 25 هزار تومان است این در حالیست که برنج فجر کیلویی 55 هزار تومان و اینگونه سودهای قابل توجهی می‌کنند.

به گفته وی، مردم نیازهای خود را از واحدهای معتبر خریداری کنند که در صورت مشاهده تخلف بتوانند آن را مرجوع کنند و اقدام به خرید از دوره‌گردها و وانتی‌ها نکنند چراکه نمی‌توان کیفیت این محصولات را تضمین کرد. رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل، ادامه داد: افرادی که سال‌ها در حوزه تولید و توزیع برنج فعالیت داشتند گاهی در تشخیص برنج فجر و پاکستانی با چالش مواجه می‌شوند چرا که کیفیت و پخت برنج سوپر کرنر و 386 پاکستانی بسیار شبیه برنج‌های پرمحصول فجر است. به نظر من 30 درصد احتمال خطا در تشخیص برنج پاکستانی از ایرانی وجود دارد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها