کلیات بودجه تصویب شده و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روز به روز جدیتر میشود و فعلا صدای انتقادها و هشدارهای کارشناسان به جایی نرسیده است . دولت مدعی است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص آن به دهک های پایین از طریق یارنه نقدی و کارت های الکترونیکی ، وضع معیشت مردم را بهتر خواهد کرد .اما این فقط پوسته ماجراست ، نکته اصلی همان است که نیکزاد نایب رییس مجلس فاش گویی کرد : «واقعیت این است که امکان ادامه تخصیص ارز ترجیجی برای واردات کالاهای اساسی وجود ندارد چون دولت چنین درامدی ندارد». این اضطرار موجب شده تا بهارستانی ها ، وادار یا مجاب شوند که «جراحی بزرگ » اقتصادی و خونریزی ها و طبیعتا ، خطرات و مخاطرات آن همانند پیامدهای امنیتی احتمالی را بپذیرند و سنگینی انگشت اتهام مردم و منتقدان را در بحران اجرایی احتمالی بعد از حذف یارانه ها و جهش قیمت ها را به دلیل تصویب پیشنهاد دولت ، به جان بخرند.
در این میان ، برخی هنوز امیدوارند نمایندگان مجلس با خواسته پر ریسک دولت تن ندهند تا حذف ارز ترجیحی پشت سد بهارستان بماند اما سید محمدرضا میرتاجالدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ میگوید:حذف ارز ترجیحی، به مرحله اجتنابناپذیر رسیده است. او نیز همانند نیکزاد نایب رییس مجلس به ناچار بودن دولت و مجلس اشاره میکند و البته ، غیرمستقیم تر ، توضیح میدهد: اگر دولت در همان حد نیاز ارز ترجیحی ، درآمد ارزی نداشته باشد باید ارز را از بازار آزاد بخرد و همین خرید باعث افزایش حجم نقدینگی میشود و در نهایت تورم افزایش پیدا میکند.میرتاجالدینی که چندین دوره در مجلس حضور داشته و تجربه کار در بدنه دولت را نیز دارد ، تاکید میکند: تجربه مجلسهای دیگر نشان از این دارد که لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت، دچار تغییرات زیادی در مجلس نمیشود و نهایتا ۵ یا ۶ درصد لایحه بودجه تا زمان تصویب تغییر میکند.
وی افزود:مجلس یک رویکردی مشخص دارد. مجلس زبان مردم است و به دنبال مطالبات مردم قدم برمیدارد و برای پیگیری مطالبات رویکرد او بیشتر توجه به دستگاههای اجرایی است. مجلس مطالبات را پیگیری میکند و اگر به نتیجه نرسد انتقاد میکند و این روند به معنای انتقاد به دولت نیست. البته در این میان ممکن است نمایندهای در حوزه انتخابیه خود درخواست از مسائل اجرایی و پروژهای داشته باشد که اجرا نمیشود و انتقاد خود را به دولت مطرح میکند اما در تمامی دورهها این فضای طبیعی وجود داشته است.
این نماینده مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی،گفت:اولا حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانهها نیست بلکه به معنای مستقیم کردن یارانهها است. یارانههای پنهان در قالب سوبسید را آشکار میکند مثلا در دارو این فرآیند ادامه داشته باشد ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان است و از طریق سازمانهای بیمه آشکار میشود و بحث حذف ارز ترجیحی، فرماندهی یارانهها است که به مرحله اجتنابناپذیر رسیده است. کاری که دولت قبلی باید انجام میداد و این کار را انجام نداد و حالا ۸ سال روی هم انباشت شده و به مرحلهای رسیده است که کارشناسان اقتصادی میگویند باید حذف ارز را انجام داد چرا که تبعات منفی بسیاری برای اقتصاد کشور دارد از جمله، اگر دولت در همان حد نیاز ارز ترجیحی ، درآمد ارزی نداشته باشد باید ارز را از بازار آزاد بخرد و همین خرید باعث افزایش حجم نقدینگی میشود و در نهایت تورم افزایش پیدا میکند. مجلس با یک شرط موافقت میکند این که مابهازای حذف ترجیحی از معیشت و قدرت خرید مردم حمایت شود. به این معنا که در قالب یارانه کالایی به صورت کارت اعتباری در اختیار یارانهبگیران قرار دهد و تغییر قیمتها از این طریق جبران شود.