۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي چاپ

معمای سکوت روسیه در برابر حملات اسرائیل به سوریه

معمای سکوت روسیه در برابر حملات اسرائیل به سوریه

اقتصاد میهن: روزنامه الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم حسین الأمین نوشت: سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش حملات هوایی اسرائیل به سوریه بود که عوامل متعددی در آن موثر بودند، این عوامل منحصر به روند مذاکرات هسته‌ای نشده و به نوعی هماهنگی بین ریاض و تل آویو در مورد فعالیت ایران در سوریه نیز مربوط می‌شود. در این میان، سوریه به شدت از چشم پوشی روسیه از این اقدامات اسرائیل و حملات هوایی که حتی بندر لاذقیه را استثنا نکرده، ناراضی است.

در ادامه این مطلب آمده است: روزنامه جروزالم پست اسرائیل، استراتژی رژیم صهیونیستی در سوریه را حول چهار محور اصلی خلاصه می‌کند، اول، ادامه مقابله با تلاش‌ها برای انتقال سلاح از طریق سوریه، دوم، تامین امنیت منطقه جنوبی نزدیک به مرز‌های جولان، از طریق جلوگیری از استقرار حزب الله در این منطقه، سوم، مقابله با بهبود ظرفیت‌های نظامی نظام اسد و چهارم، مقابله با تبدیل شدن سوریه به منطقه نفوذ وابسته به ایران از طریق حملات دقیق و فرسایشی. همانطور که عامل مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران نیز بر شدت بمباران‌های اسرائیل افزود که هدف از آن، افزایش فشار‌ها بر ایران بود.

در راستای تحقق این اهداف، دشمن صهیونیستی کار را به هدف گرفتن بندر لاذقیه برای دو بار در طول یک ماه، رساند و در حالی که حمله اول اسرائیل یک یا دو کانتینر را هدف گرفت، حمله دوم، گسترده‌تر بود و خسارت‌های زیادی را به بندر وارد کرد. علاوه بر این، نزدیکی شدید حملات اسرائیل به پایگاه‌های اصلی روسیه یعنی در کمتر از ۱۵ کیلومتری پایگاه حمیمیم، مساله قابل توجهی در مورد جسارت اسرائیل و هماهنگی آن با طرف روسی است.در این میان، ناخشنودی از تجاوز‌های اسرائیل، نه تنها بین شهروندان و نخبگان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سوریه وجود دارد، بلکه افسران عالی رتبه در ارتش سوریه نیز از این امر ناخرسندند و از موضع گیری روسیه انتقاد می‌کنند. این در حالی است که طرف روسی هنوز هیچ واکنشی در این باره نداشته است و مقامات نظامی سوریه سکوت روسیه در برابر تجاوز‌های مکرر اسرائیل را عجیب می‌شمارند.

همنوایی سعودی-اسرائیلی

در رابطه با بمباران بندر لاذقیه و ورود این بندر به حوزه اهداف اسرائیل، منابع سوریه‌ای اگاه در گفتگو با الاخبار تصریح کردند که عربستان سعودی به رهبری سوریه ابلاغ کرده که عملیات انتقال سلاح به یمن از طریق بندر لاذقیه صورت گرفته که لازم است این عملیات متوقف شود، ضمن آنکه این اقدامات می‌تواند احتمال بازگشت دمشق به جامعه عربی را تهدید کند. در مقابل، سوریه ای‌ها ادعا‌های مذکور را قاطعانه رد کرده و تاکید می‌کنند سعودی‌ها مدرکی برای ادعایشان ندارند.

پیش از این نیز عربستان سعودی به رهبری سوریه اطلاع داده بود که در سه سال گذشته هر گونه اشکال حمایت از معارضان سیاسی یا معارضان مسلح را بویژه از تابستان ۲۰۱۸ متوقف کرده، اما سوریه ای‌ها روابط خود با ایران یا حزب الله را محدود نکردند.به نظر می‌رسد مواضع مخالف سوریه در مورد مهار یا قطع رابطه با قوای محور مقاومت، بویژه ایران و حزب الله، موجب تحرکات سعودی‌ها شده، همانطور که نماینده دائم آن‌ها در سازمان ملل حدود دو هفته پیش به رهبری سوریه حمله کرده بود. به این ترتیب، ظاهرا عربستان و اسرائیل در هدف گرفتن بندر حیاتی لاذقیه با یکدیگر هماهنگ هستند، که تل آویو دلیل حملات خود به این بندر را انتقال سلاح از طریق ان به مناطق مختلف در سوریه می‌داند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها