۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي چاپ

تله بنزینی رئیسی برای مردم

تله بنزینی رئیسی برای مردم

اقتصاد میهن: ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزده در گفتگوی زنده با مردم، اعلام کرد که دولت سیزدهم به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست. این در حالی است که در هفته‌های گذشته، معاون اقتصادی ریاست‌جمهوری در نامه‌ای خواستار اجرای طرح آزمایشی تخصیص واریز یارانه بنزین به افراد شده بود.

البته در ابتدا سرپرست منطقه آزاد کیش، اعلام کرده بود که قرار است به هر نفر ۲۰ لیتر سهمیه بنزین اختصاص داده شود، اما کمی بعد جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرد که سهم هر کس از یارانه جدید بنزین، ۱۵ لیتر است.بنا بر نامه منتشر شده و اظهارات هیات دولت، قرار است در دو جزیره کیش و قشم، بنزین به جای خودروها، به هر کارت ملی اختصاص یابد.به گفته فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران اجرای آزمایشی سهمیه‌بندی جدید در این دو جزیره، زمینه‌ای برای تعمیم باز توزیع سهمیه بنزین، به کل کشور است.

بسیاری از کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند که با اجرایی شدن این طرح، قیمت بنزین افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. اسعدی هم پیش از این گفته بود: با تغییر شیوه سهمیه‌بندی، بنزین ۱۵۰۰ تومانی حذف و بنزین هم تک نرخی می‌شود و قیمت آن به ۳ هزار تومان یا بیشتر می‌رسد.البته اعضای دولت و مجلس پیش از این چندین بار اعلام کردند که هدف این طرح، افزایش قیمت بنزین نیست و روز پیش ابراهیم رییسی شخصا در گفتگوی زنده تلویزیونی به مردم وعده داد که قرار نیست بنزین گران شود و زمزمه‌های گرانی بنزین همه شایعه است.

بنزین به دست خود مردم گران می‌شود!

این‌ها همه در حالی مطرح شده که غلامحسین حسنتاش، کارشناس انرژی و از مدیران قبلی وزارت نفت، گفته است در صورت اجرای این طرح، بنزین به دست خود مردم گران می‌شود.او استدلال کرده بود که اگر قرار باشد به هر نفر ۱۵ لیتر بنزین داده شود و جمعیت ایران را ۸۵ میلیون در نظر بگیریم، ۴۲٫۵ میلیون لیتر بنزین در روز عرضه می‌شود و این در حالی است که میزان تقاضای روزانه بنزین، بیش از ۹۰ میلیون لیتر در روز است.حسنتاش تحلیل کرده بود که کمبود بنزین در جامعه و تقاضای بالای آن، موجب به وجود آمدن بازار سیاه در سطح بازار می‌شود.

در نتیجه آن دسته از مردم که ماشین ندارند می‌توانند بنزین‌شان را به هر قیمتی که خواستند بفروشند. به این ترتیب بنزین به دست خود مردم گران می‌شود. حالا رییس‌جمهور، سخنگوی دولت و اعضای کمیسیون انرژی بار‌ها افزایش قیمت بنزین را رد کرده‌اند، اما تقریبا همه کارشناسان معتقدند با اجرای این طرح، بنزین لاجرم گران می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها