۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ آذر چاپ

سایه سنگین طولانی ترین شب سال بر سر قیمت‌‎ها

سایه سنگین طولانی ترین شب سال بر سر قیمت‌‎ها

اقتصاد میهن: آئین شب یلدا در میان ایرانیان از جمله رسومی است که همواره گرامی و ارزشمند بوده و فارغ از اینکه افراد در چه طبقه اقتصادی هستند در تلاش اند تا این شب را به گونه‌ای متفاوت سپری کرده تا در ذهنشان اولین شب زمستان را متفاوت از شب‌های دیگر کنند.

طولانی‌ترین شب سال در حالی متفاوت بودن خود را به نمایش می‌گذارد که این تفاوت در تمامی شاخص‌ها محسوس است و افراد با تمام وجود این تفاوت را احساس می‌کنند.

بازارهای رسمی یا غیر رسمی کدام را باور کنیم؟

در بازارهای رسمی و غیررسمی تفاوت قیمت‌های زیادی وجود دارد که مصرف کننده نهایی را دچار تناقض در میان قیمت‌ها می‌کند آنچه که از میان بازارهای غیررسمی به گوش می‌رسد افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مورد استفاده مردم است که طی این ایام می‌تواند شرایط خرید را برای اکثریت جامعه تحت شعاع قرار بدهد.آنچه از دل بازارهای غیررسمی برمی‌آید نشان دهنده آن است که قیمت‌های کالاهای مورد استفاده مردم رشد چشمگیری طی ایام منتهی به شب یلدا دارد لازم به ذکر است که این موضوع می‌تواند بخش قابل توجهی از جامعه را از خرید این گونه محصولات منصرف کنند البته این در حالی است که افرادی نیز در جامعه وجود دارد که حتی با افزایش قیمت‌های ناگهانی این گونه محصولات نیز خواهان خرید محصولات مورد استفاده در شب یلدا هستند.

قیمت هر کیلو پسته از ۳۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان در شیراز نرخ گذاری شده است، با توجه به میزان درآمد اکثریت جامعه و همچنین کاهش قدرت خرید افراد جامعه با توجه به افزایش قیمت‌های عمومی می‌توان گفت که سهم اندکی از جامعه می‌تواند نسبت به خرید این گونه محصولات اقدام کنند.شاید در نگاه اول پسته محصولی لوکس به حساب نیاید این در حالی است که در شهرستان‌های اطراف شیراز شاهد وجود باغات پسته در سطح استان هستیم ولی چرا قیمت تمام شده کالایی که در استان فارس به وفور تولید می‌شود اینقدر افزایش یافته است؟ آیا نمی‌توان این افزایش قیمت را در افزایش تقاضای مردم جستجو کرد؟

برآیند صحبت مسئولین آن است که این افراد نگاه و نظارت ویژه‌ای بر قیمت کالاها خواهند داشت اما وجود کالاهایی که در واحدهای صنفی عرضه می‌شود و قیمت مصرف کننده‌ای که بر روی این محصولات درج شده است نشان دهنده عدم نظارت مسئولین بر کالاهایی است که در واحدهای صنفی عرضه می‌شود و حالا پرسشی که مطرح می‌شود آن است که تکلیف آن دسته از افرادی که توانایی خرید این گونه محصولات گران قیمت را ندارند چه می‌شود؟

چیزی که امسال سفره‌های شب یلدا را خالی کرده قیمت‌های باور نکردنی میوه و آجیل شب یلداست. گویا شب یلدا بهانه‌ای برای افزایش قیمت بازار و قیمت میوه در خرده فروشی‌ها نسبت به تعرفه‌های میدان مرکزی میوه و تره بار است، این در حالی است که معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت گفته است که در روزهای پایانی آذرماه نظارت بر بازار آجیل و خشکبار، انار و هندوانه به صورت جدی دنبال می‌شود ولی نباید فراموش کرد که بازار در مناسبت‌های مختلف به تقاضای خرید بیشتر واکنش نشان داده و نیازمند نظارت بیشتری هم هست.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها