۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر چاپ
چه کسی مقیم تالار پشتیِ است؟

کام شیرین نمایندگان در جاده مخصوص کرج!

کام شیرین نمایندگان در جاده مخصوص کرج!

اقتصاد میهن: یکی از مشکلات صنعت خودرو، ارتباط مستقیم و دائمی نمایندگان مجلس با شرکت های خودروسازی است. از تماس تلفنی مستقیم با گوشی مدیران عامل گرفته تا حضور در مراسم های مختلف خودروسازی و نامه نگاری برای انجام برخی امور از جمله استخدام برخی افراد در شرکت های خودروسازی.

این سطح از ارتباط نمایندگان یک نهاد قانون گذار با شرکت های صنعتی و اقتصادی همچون خودروسازی اصلا توجیه پذیر نیست و گاها بستر را برای فساد ایجاد می کند. دستگیری دو نماینده سابق مجلس به اتهام فساد در خودروسازی یک نمونه روشن از دخالت های بیجا و گاها فسادآلود برخی نمایندگان مجلس است. اساسا هیچ منطق عرفی و عقلی را نمی توان برای این میزان علاقه نمایندگان مجلس به شرکت های خودروسازی یافت مگر اینکه موضوع چیز دیگری باشد.

مجلس به عنوان یک نهاد قانون گذار اگر به دنبال اشراف اطلاعاتی و آماری بر صنعت خودرو است می تواند از طریق مرکز پژوهش های مجلس و یا راه های مختلف رسمی اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کند و اگر هم نیاز شد در موارد خاص بازدیدی از خطوط تولید داشته باشد که البته باید بدون پروپاگاندای رسانه ای باشد. لذا هیچ دلیلی ندارد که برخی نمایندگان شخصا با مدیران عامل در ارتباط باشند و هر چند هفته یک بار از تالار پشتی مجلس، مقیم راهروهای شرکت های خودروسازی شوند.

نکته جالب و تاسف بار موضوع آنجایی است که به دلیل اهمیت این روابط، در شرکت های خودروسازی معاونت پارلمانی و یا اداره امور مجلس راه اندازی شده است که براساس آن یک بخش اداری در خودروسازی متولی مدیریت روابط فیمابین با مجلس است. گویی دو نهاد سیاسی در حال ارتباط با یکدیگر هستند. مگر چه اتفاقی بین خودروسازان و نمایندگان مجلس قرار است رخ دهد که برای مدیریت آن متولی تعیین شده است. قطعا این نهاد باید منحل شود.به طور مثال رئیس امور مجلس یک شرکت خودروسازی انتقال دهنده صحبت های مدیران عامل به نمایندگان است یا در حالی لابی با برخی از نمایندگان همسو با مدیرعامل برای بقای صندلی؟ آیا چنین رئیسی به دنبال اصلاح نگاه نمایندگان مجلس نسبت به شرکت خودروسازی متبوع خود است یا در حال پخش شیرینی در راهروهای مجلس؟

تا زمانی که نمایندگان مجلس علاقه مند به گرفتن عکس یادگاری در خطوط تولید شرکت های خودروسازی هستند؛ تا زمانی که مدیران عامل با حالت ملتمسانه در بازدیدها، پشت سر نمایندگان مجلس حرکت می کنند، تا زمانی که هدایای مختلفی از جمله سکه و کارت هدیه از یک طرف به طرف دیگر ارسال می شود، تا زمانی بر روی گوشی مدیران عامل نام بسیاری از نمایندگان مجلس ذخیره شده است، مدیران خودروسازی خود را وام دار جریان های سیاسی می دانند و نه مسئول در قبال حق سهامداران. گویی جای افراد عوض شده است. هم مدیران عامل و هم نمایندگان مجلس، منتخبان مردم هستند یکی از منظر سهامداری یکی از منظر شهروندی ولی تاسف بار است که در مثلث مردم، مجلس و خودروسازی ارتباط ها گاها دوسویه است و مردم مغفول.

مردمی که سهام خود را به امانت به مدیران عامل خودروسازی سپرده اند؛ بدون اینکه بتوانند مدیرعامل را خود انتخاب کنند، بدون اینکه بتوانند مدیرعامل را عزل کنند، بدون اینکه جرات اعتراض نسبت به پایمال شدن سرمایه های شان را در خودروسازی داشته باشند، مظلومانه در گوشه ای نشسته اند و شاهد رشد چشم گیر زیان خالص خودروسازی هستند و برخی از نمایندگان آنان در مجلس نیز گویی عامدانه یا سهوا به جای عتاب به مدیران خودروسازی در حال گرفتن عکس یادگاری و پخش کردن شیرینی می باشند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها