۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ آبان چاپ

یک بام و دو هوای تأمین اجتماعی در قانون بازنشستگی پرستاران!

یک بام و دو هوای تأمین اجتماعی در قانون بازنشستگی پرستاران!

اقتصاد میهن: مشکلات پرستاران ایرانی تمامی ندارد، یک روز کارانه آن‌ها پرداخت نمی‌شود، یک روز وضعیت مرخصی آن‌ها به چالش می‌خورد و به بن‌بست می‌رسد؛ روز دیگر هم وضعیت استخدامی آن‌ها نامشخص می‌شود.

یک روز پرستاران استخدامی وزارت بهداشت شکایت دارند و یک روز پرستاران شرکتی و قراردادی حاضر در بیمارستان‌های خصوصی. این بار نیز قرعه فال به نام پرستاران مراکز ملکی تأمین اجتماعی خورده است که لب به اعتراض بگشایند.پرستاران تأمین اجتماعی در روز‌های گذشته تجمعی را در برابر مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. آنان نسبت به عدم اجرای قانون بازنشستگی زود‌تر از موعد خود اعتراض کردند.

در شرایطی که طبق قانون، پرستاران می‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند شوند، اما برخی پرستاران به‌خصوص پرستاران شاغل در سازمان تامین اجتماعی می‌گویند عملا امکان بازنشستگی زودتر از موعد را از دست داده‌اند. همچنین آن‌ها نسبت به بی‌توجهی به خواسته‌های خود نیز اعتراض داشتند. این پرستاران با اشاره به عدم امکان استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای بازنشستگی با ۲۰ سال بیمه‌پردازی، اعتراض خود را اعلام کردند.اگرچه در حال حاضر پرستاران تامین اجتماعی می‌توانند زودتر از موعد و با ۲۵ سال بیمه‌پردازی بازنشسته شوند، اما باید مابه‌التفاوت ناشی از سنوات ارفاقی را بپردازند. پرستاران مرد هم به عدم احتساب طول خدمت سربازی در سوابق سختی و زیان‌آور خود اعتراض دارند.

از سوی دیگر بخش دیگری از اعتراض آنان نسبت به عدم تطابق احکام حقوقی خود با پرستاران شاغل در مجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص داشت و به گفته آنان فوق‌العاده ویژه باید به پرستاران تأمین اجتماعی تعلق گرفته و همسان سازی حقوق در بین آنان رعایت شود.

مشکلات پرستاران

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار نیز با اشاره به مشکلات متعدد پرستاران اظهار کرد: مشکلات پرستاران با تغییر دولت‌ها و وزرای بهداشت یا رفاه تغییر نمی‌کند بلکه باید ساختار نظام سلامت تغییر کند، چرا که گروهی همیشه ذی‌نفع، تصمیم‌گیری می‌کنند. همیشه تعارض منافع در نهاد‌های مختلف در تمامی سطوح وجود داشته است.وی افزود: حتی سازمان نظام پرستاری در این دوره عملا در برابر این مشکلات ساکت هستند و این احساس به آن‌ها رسیده است که خود باید وارد میدان شوند.

شریفی مقدم بیان کرد: رزیدنت‌ها اعتصاب کردند و عمل‌های غیر اورژانسی را انجام ندادند و سریع به مشکلات آن‌ها رسیدگی شد، درحالی‌که پرستاران با وجود اعتراضات گوناگون خود بر سر کار خود حاضر می‌شوند. از سوی دیگر اگر بیماری فوت کند آن را به پرستاران نسبت می‌دهند در حالی که مسئول مرگ بیمار وزارت بهداشت و یا نهاد‌های دیگر با سیاست‌های خود هستند.

ریشه اعتراض پرستاران تأمین اجتماعی

وی در رابطه با تجمع پرستاران تأمین اجتماعی و مشکلات آن‌ها اظهار کرد: قانون مشاغل سخت از سال ۶۸ وجود دارد که بر اساس آن پرستاری جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود و پرستاران می‌توانستند با حداقل ۲۰ سال سابقه، با ۲۵ روز حقوق و ۲۵ سال سابقه بازنشست شوند و ۵ سال نیز برای آنان بخشودگی در نظر گرفته می‌شد.وی افزود: از سوی دیگر قانونی وجود دارد به نام مشاغل سخت و زیان آور که بر اساس آن مشمولان قانون کار که مشاغل سخت و زیان آوری دارند با ۲۰ سال سابقه کار، ۱۰ سال بخشودگی شامل آنان شده و با ۳۰ روز حقوق بازنشست می‌شوند. این موضوع فقط شامل پرستاران بخش خصوصی، پرستاران شرکتی و قراردادی می‌شود. خوشبختانه در این رابطه شانس‌ آورده‌اند.

شریفی مقدم بیان کرد: پرستاران مراکز ملکی تأمین اجتماعی دو وجهی هستند، مثلا حقوق پرستاران بخش‌های دولتی که اضافه شد حقوق پرستاران تأمین اجتماعی اضافه نشد چرا که آن‌ها را مشمول قوانین دولتی ندانسته و مشمول قانون کار می‌دانند. از سوی دیگر آن‌ها را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیز محسوب نمی‌کنند و آن‌ها را همچون کارکنان دولت به شمار می‌آورند.وی افزود: پرستاران تأمین اجتماعی تا سال ۹۷ با ۲۰ سال سابقه و ۵ سال بخشودگی و ۲۵ روز حقوق می‌توانستند بازنشست شوند که این موضوع همترازی با پرستاران بخش دولتی بود در حالی که مزایای پرستاران بخش دولتی شامل حال آنان نمی‌شد.

وی افزود: از سال ۹۷ سازمان تأمین اجتماعی با بخشنامه جدیدی ۵ سال را به ۲۰ سال اضافه کرده و عملا ۵ سال بخشودگی را حذف کرد. دیوان عدالت هم دو حکم متضاد صادر کرده است که یکبار ۲۰ را درست تلقی کرده و در جای دیگری آن را نقض کرده است.دبیرکل خانه پرستار یادآور شد: بند‌های دیگری نیز به آن اضافه شده است که بر اساس آن افراد حتما باید عین ۲۵ سال را در مشاغل سخت کار کرده باشند و اگر در حین خدمت مثلا در ستاد بیمارستان و قسمت اداری باشند این سال‌ها برای او جزئی از مشاغل سخت محسوب نمی‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون اگر فردی ۲۵ سال در مشاغل سخت باشد باید به ازای هر چهار سال کار کردن در مشاغل سخت چهار سال بخشودگی شامل حال او شود، در حالی که تأمین اجتماعی می‌گوید باید عین ۲۵ سال را در شغل سخت بوده باشد. اگر فرد ۲۵ سال سابقه داشته باشد و مثلا ۲۳ سال آن را در پرستاری باشد و دو سال آن سرباز بوده باشد باید دو سال دیگر در مشاغل سخت حضور داشته باشد. شریفی مقدم یادآور شد: این مسائل موجب شده است تا پرستاران اعتراض کنند و امیدوار هستند که به درخواست‌های قانونی خود برسند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها