۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ آبان چاپ
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

رکورد شکنی در تامین کالاهای اساسی کشور /گندم مورد نیاز و ذخایر راهبردی کشور تامین شد

رکورد شکنی در تامین کالاهای اساسی کشور /گندم مورد نیاز و ذخایر راهبردی کشور تامین شد

اقتصاد میهن: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این‌که بیش از 52.2 میلیون عملیات تأمین کلاهای اساسی از خرید حمل، ذخیره‌سازی نگه‌داری، توزیع و فروش انجام شده است اظهار کرد: با تأمین حدود 14 میلیون تن کالای اساسی طی 7 ماه گذشته از سال در حال حاضر کشور و در شرایط مطمئن ذخایر راهبردی قرار دارد.

یزدان سیف ، از تأمین بیش از یک میلیون و 400 هزار تن روغن خوراکی، بیش از 819  هزار تن شکرخام، 231 هزار تن برنج (تا پایان مهرماه) و گندم مورد نیاز کشور خبر داد که خرید و تأمین این کالاها  و توزیع و فروش آن نسبت به گذشته افزایش داشته است.وی خاطر نشان کرد: طی هفت ماه در سال جاری 210 هزار برنج در بازار سرتاسر کشور توزیع شد، که 150 هزار تن آن در دوره ممنوعیت قانونی واردات برنج بوده و برنج کف بازار از نوع هندی، تایلندی و پاکستان تأمین شده است.

* تا خرداد ۱۴۰۱ شکر مورد نیاز کشور تأمین است

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: 437 هزار تن شکر نیز از محل ذخایر راهبردی تأمین و 819 هزار تن شکر وارد کشور شده و با وجود ذخایر راهبردی اطمینان خاطر برای برقرار شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا خرداد سال آینده با توجه به خرید شکر تولید داخل و وارداتی که انجام شده، هیچ مشکلی نداشته باشیممعاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تحویل چغندر قندِ کشت پاییزه نیز در کشور افزایش یافته و با رشد 22 درصدی کشت بهاره به رشد 55 درصد رسیده است و میزان تحویلی شکر از چغندرقند تولید داخل به یک میلیون و 250 هزار تن رسیده است.

وی اظهار کرد: واردات شکر خام به دلیل شرایط مناسب تولید داخل و رشد حدود 55 درصدی از ابتدای سال کاهشی بوده است و کشت چغندرقند پاییزه به دلیل میزان مصرف کمتر آب انجام شده و در بهار 1401 برداشت خواهد شد. سیف آرامش کنونی در بازار کالاهای اساسی را حاصل تلاش مجموعه شرکت بازرگانی دولتی ایران دانست که تأمین کالاهای اساسی و امور بازرگانی، مالی و اداری و ... به صورت یکپارچه و با ای.آر.پی سازمانی که از سال 97 آغاز شد و در سال 1399، ساختار سازمانی فناورانه محور شکل گرفته انجام می‌شود و شاهدیم تنشی در بازار نداشته‌ایم.

* کاهش ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص تأثیر تغییر قیمت بر تولید گندم گفت: تولیدات بخش کشاورزی تحت تأثیر متغییرهایی است که اگر چه قیمت یکی از آن‌ها است اما تأثیر ریسک اقلیم نیز در آن موثر است به طوریکه از 6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم 4 میلیون دیم است و ارتباط مستقیم به بارش دارد و چشم کشاورزان دیم‌کار به نزولات آسمانی است و حدود 2 میلیون تن کشت آبی نیز که از ذخایر آبی استفاده می‌کند ارتباط با میزان بارش سالیانه دارد.سیف قیمت خرید تضمینی 7500 تومان برای هر کیلوگرم گندم را با توجه به نرخ گندم در جهان مطلوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که اقلیم هم به کمک بیاید و خداوند دریچه رحمت خود را به سمت کشور ما بگشاید تا از خشکسالی به سمت تر سالی برویم، تولیدات داخلی افزایش پیدا کند و کار کشاورزان و کشاورزی رونق بیشتری بگیرد.

وی در خصوص مساله آرد و چند قیمتی بودن آن که احتمال ایجاد خطا و تخلف را دارد نیز توضیح داد: در حال حاضر گندم با دو نرخ یارانه نوع یک که قیمت هر کیلوگرم آن 665 تومان است به واحدهای تولیدی آرد فروخته می‌شود و آرد حاصل با قیمت 820 تومان به واحدهای نانوایی می‌رسد و نرخ دیگر، یارانه نوع 2 است که گندم با قیمت 900 تومان به کارخانجات آرد فروخته می‌شود و پس از تولیدِ آرد توسط کارخانجات آرد سازی با قیمت 1150 تومان، در نانوایی‌ها تحویل می‌شود و ما شاهدیم که دولت حدود 4500 تا 5000 تومان برای هر کیلوگرم یارانه پرداخت می‌کند و البته که احتمال تخلف وجود دارد اما فرایند تأمین بر روی یک سامانه انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: تمامی فرایند فروش گندم و آرد به کارخانجات و واحدهای نانوایی که بر بستر سامانه انجام می‌شود رصد کامل می‌شود و با توجه به اینکه میزان مصرف واحدهای صنفی آرد و نان مشخص است نظارت می‌شود تا گندم و آرد خارج از شبکه توزیع نشود و تخلفات به حداقل برسد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد: اگر مردم تخلفاتی را در زنجیره‌ی تأمین گندم و آرد مشاهده می‌کنند یا در مورد نان، کم فروشی، گران  فروش، اجبار به فروش نان کنجدی و ... مشاهده می‌کنند تخلف را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات و ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان گزارش دهند.

تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ تصمیمی در حوزه تغییر نرخ ارز گرفته نشده و مطرح کردن چنین مباحثی فقط انتظارات تورمی ایجاد می‌کند. به همین دلیل از سیاست گذاران درخواست می‌کنیم در زمان صحبت با رسانه‌ها دقت کنند که اظهار نظرهای کارشناسی آنها به عنوان تصمیم مقامات نظام تلقی نشود.وی در باره اینکه علیرغم این مسئله که عنوان می‌کنید تأمین کالاهای اساسی به خوبی انجام گرفته، وضعیت بازار کالاهای اساسی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و قیمت کالاهایی از جمله برنج به شدت افزایش یافته است، اظهار داشت: ما در بازار با توزیع دو نوع برنج داخلی و خارجی مواجه هستیم که قیمت برنج داخلی در اختیار کشاورزان است و بستگی به هزینه‌های تولید و همچنین بحث عرضه و تقاضا دارد. در حوزه برنج خارجی نیز باید توجه داشته، ارز آن نیمایی شده و دولت تلاش بسیاری کرده تا بازار این محصول مدیریت شود.

سیف با اشاره به اینکه قیمت برنج وارداتی نسبت به نرخ تورم افزایش چندانی نداشته و متعادل بوده است، گفت: عده‌ای اخباری را جهت گیرانه منتشر و پخش می‌کنند برای اینکه در بازار نابسامانی‌هایی ایجاد کنند. در واقع این عده برای مردم آمادگی روانی ایجاد می‌کنند تا وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه کردند و با قیمت‌های بالا مواجه شدند آن را خریداری کنند در حالی که واقعیت امر این گونه نیست.معاون جهاد کشاورزی گفت: بنده فکر می‌کنم با واردات برنج و عرضه‌ای که در بازار انجام شد، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کمتر از نرخ تورم بوده چرا که بازار در کنترل دولت است.

وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت بهترین نوع برنج شمال بدون شکستگی بین ۴۲ تا ۴۸ هزار تومان در هر کیلوگرم است، گفت: این رقم سال گذشته عددی بین ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان بوده است ضمن اینکه در حال حاضر میانگین قیمت برنج هندی نیز بین ۲۲ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی بین ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان است.سیف توضیح داد: برخی از شرکت‌ها برای برنج‌هایی که عرضه می‌کنند قرعه کشی می‌گذارند و این قرعه کشی جزو هزینه‌های تمام شده برنج محسوب می‌شود که البته ما این کار را منع نمی‌کنیم اما وقتی مصرف کننده ای تصمیم می‌گیرد از برنجی که قرعه کشی دارد، خرید کند، این انتخاب خود او ست که پول بیشتری را برای این کار بپردازد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها