۱۴۰۰ شنبه ۱۵ آبان چاپ

جزئیات تصمیم جدید خودرویی؛ کدام خودروها گران خواهند شد؟

جزئیات تصمیم جدید خودرویی؛ کدام خودروها گران  خواهند شد؟

اقتصاد میهن: وزیر صمت وعده داده که تا پایان امسال خودرو ارزان شود و رئیس سازمان بورس همزمان با انتشار اخباری درباره عرضه خودرو در بورس کالا از رشد منطقی قیمت برخی خودروها خبر داده است. قرار است قیمت کدام خودروها گران شود؟

رضا فاطمی امین، وزیر صمت به تازگی از افزایش تولید خودرو از آذر ماه خبر داده و وعده داده که طرح قرعه‌کشی فروش خودرو هم با افزایش تولید خودرو از سال آینده متوقف می‌شود. وی در توییتی نیز از کاهش قیمت تا پایان امسال سخن گفته و این چنین وعده‌ای را بیان کرده است.

با این حال دقیقا در همین روزهای طرح وعده ارزانی قیمت پراید از مرز ۱۶۰ میلیون تومان عبور کرده است. در روزهای اخیر برخی سایت ها  گزارش داده بودند که قیمت پراید از مرز ۱۶۰ میلیون تومان عبور کرده است. قیمت پراید در ابتدای امسال در مرز ۱۳۰ میلیون تومان بود.اما در این شرایط رئیس سازمان بورس از رشد منطقی قیمت خودروها خبر داده است. این خبر او در حالیست که در روزهای اخیر جزئیاتی از عرضه خودرو در بورس هم منتشر شده که به نظر می‌رسد این دو خبر بی‌ارتباط با هم نیستند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفته است: خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند.خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود بخش اول، خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگا‌ه‌های دولتی هستند که قرار است ظرف چند روز آینده، مصوبه‌ای درباره قیمت‌گذاری این خودرو‌ها توسط وزیر صمت اعلام شود. سایر خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند مثل خودرو‌های گروه خودروساز‌های بهمن یا بخشی از خودرو‌های شرکت ایران خودرو، عرضه و تولید می‌شود که در این رابطه مذاکراتی برای عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا انجام شده است.

طبق توضیحات جهرمی، زمانی که خودرو وارد بورس کالا شود، قیمت خودرو در بورس بین قیمت کارخانه و بازار خواهد بود و با ایران خودرو درباره خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند مانند خودرو تارا و هایما، مذاکراتی انجام شده است. با این سخنان به نظر می‌رسد خودرو‌های گروه خودروساز‌های بهمن یا بخشی از خودرو‌های شرکت ایران خودرو مانند خودرو تارا و هایما در آن لیستی قرار بگیرند که احتمالا پس از عرضه در بورس کالا تغییرات قیمتی هم داشته باشند.مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفته است: قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها