۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ آبان چاپ

هرمز ، در موقعیت جذاب بنیادی برای سرمایه گذاری

هرمز ، در موقعیت جذاب بنیادی برای سرمایه گذاری

اقتصاد میهن: فولاد هرمزگان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب، در کنار خلیج‌فارس واقع‌شده است. واحد احیاء مستقیم شرکت در مهرماه ۱۳۸۷ راه‌اندازی شد.

1- مقدمه و معرفی از شرکت

در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰ اولین تختال آزمایشی شرکت فولاد هرمزگان تولید گردید. این شرکت با ظرفیت تولید سالانه ۱٫۶۵ میلیون تن اسلب عریض با سرمایه ۲.۵۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان مدرن ترین شرکت فولادی کشور فعالیت می کند. فولاد هرمزگان زیرمجموعه فولاد مبارکه اصفهان است که شناوری سهم کمتر از ۵ درصد است. مدیرعامل شرکت در سالیان اخیر مهندس ارزانی بود که در ابتدای سال جاری عطااله معروفخانی  جایگزین وی شد. معروفخانی در سوابق خود معاونت بازرگانی و فروش دخانیات ایران، عضویت هیأت مدیره شرکت کاشی و سرامیک الوند و مدیرکلی پارلمانی و امور استان‌های کتابخانه ملی ایران را در کارنامه دارد. با وجود نوسانات منفی بازار سرمایه سهم در بازه یکساله و یکماهه ماهه بازدهی ۵۰ و ۴ درصدی برای سهامداران ثبت کرده است. شرکت در حدود ۳ میلیون تن گندله از کگل خریداری می کند و در حدود یک میلیون هفتصد هزار تن آهن اسفنجی تولید می کند و در نهایت یک میلیون و ششصد هزار تن اسلب به عنوان محصول نهایی روانه بازارهای هدف می شود.

2-  نگاهی به وضعیت عملیاتی شرکت در سالیان اخیر

شرکت در سال های ۹۴  و ۹۵، در حدود ۱ میلیون تن اسلب تولید کرده است. ثبات قیمت محصولات شرکت­های فولادساز و همچنین رکود بازار داخلی و جهانی باعث شد تا شاهد عدم رشد سودآوری شرکت در سال ۹۴ باشیم. در سال ۹۵ هم این روند کماکان ادامه پیدا کرد ولی در سال ۹۶ با رشد قیمت­های جهانی، کاهش بهای تمام‌شده به دلیل تغییر در ساختار تأمین مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی و حذف وابستگی به مبادی خارجی، همچنین افزایش نرخ دلار در کنار افزایش تولیدات به ۱.۴ میلیون تن اسلب، شاهد سودآور شدن این شرکت فولادساز به سطوح ۳۷۰ میلیارد تومان بودیم. در سال ۹۷ تا ۹۹ شرکت تولیدات خود را در حدود ۱.۵ میلیون تن اسلب حفظ کرد و در کنار افزایش نرخ ارز در سال های اخیر توانست سودآوری خود را در به میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد در سال ۹۹ برساند

3- مفروضات اساسی در پیش بینی درآمد شرکت

شرکت قابلیت تولید ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تن اسلب را برای سال ۱۴۰۰ دارد. همچنین در واحد احیای این شرکت برآورد می شود در سال جاری ۱ میلیون ۶۷۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شود.

مقدار فروش

فولاد هرمزگان موجودی ابتدای دوره ۱۶۸ هزار تنی را دارد که فرض بر آن است در انتهای سال به ۸۰ هزار تن برسد. برهمین اساس انتظار فروش ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تن اسلب را داریم.

نرخ فروش

مقاصد صادراتی اسلب ایران عمدتا جنوب شرق آسیا است. به طور کلی در حال حاضر به دلیل شرایط تحریمی، نرخ های صادراتی ۳۰ تا ۵۰ دلار کمتر از نرخ های این منطقه به فروش می رسد. فرض بر آن است نرخ صادراتی اسلب شرکت برای ۶ ماه باقیمانده از سال ۶۵۰ دلار باشد. نرخ گذاری اسلب در بورس کالای ایران بر پایه نرخ های صادراتی اعلامی مجله متال بولتن است. در این تحلیل فرض شده است شرکت نرخ اسلب داخلی را ۹۵ درصد نرخ صادراتی به فروش برساند.

بهای تمام شده

شرکت به ازای هر تن تولید اسلب نیازمند ۱.۲۵ واحد آهن اسفنجی است بر همین اساس شرکت در سال جاری در حدود ۲۵۰ هزار تن آهن اسفنجی خریداری خواهد کرد. همچنین به ازای تولید هر تن اسلب شرکت ۱.۴۱ واحد گندله مصرف می کند. نرخ آهن اسفنجی و گندله به ترتیب در این تحلیل ۳۱۵ و ۱۵۲ دلار فرض شده است. نرخ تورم ۲۵ درصد، افزایش حقوق ۳۵ درصد و نرخ گاز ۶ سنت و نرخ برق ۲۸۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داده شده است. همچنین هزینه مواد مصرفی ۶۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است. سایر هزینه ها با توجه به نرخ دلار و تورم و حجم تولیدات محاسبه شده است.

نرخ دلار

نرخ دلار نیما به طور متوسط برای سال جاری ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان لحاظ شده است

سایردرآمدها و هزینه ها

نرخ تورم عمومی و افزایش هزینه های حقوق ۳۰ درصد لحاظ شده است.  شرکت مانده ارزی در حدود ۱۱۵ میلیون یورو در سال های اخیر داشته است که در انتهای سال ۹۹ با یورو ۲۷ هزارتومان تسعیر شده است. فرض بر آن است دارایی های ارزی شرکت در انتهای سال با یورو ۳۰ هزار تومانی تسعیر شود. برآورد کارشناسی دریافت ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد است.

4- -تحلیل حساسیت سود هر سهم شرکت در سناریوی پایه

با مفروضات ارائه شده، سود شرکت در حدود ۳۹۰ تومان در سناریوی پایه خواهد بود. در جدول تحلیل حساسیت سود هر سهم به تغییرات نرخ دلار و نرخ بیلت منطقه CIS ارائه شده است. در سناریوی پایه نرخ بیلت ۶۵۷ دلار، نرخ اسلب صادراتی هرمز ۱.۰۵ نرخ بیلت و نرخ داخلی ۸۵ درصد آن، حجم صادرات ۶۵ درصد، نرخ گندله ۲۹ درصد بیلت، نرخ آهن اسفنجی خریداری شده ۵۷ درصد لحاظ شده است.

قابل ذکر است که به ازای افزایش هر یک درصد نرخ بیلت سود شرکت ۱.۳۵ درصد سود شرکت تغییر می کند و کشش سودآوری شرکت به نرخ خرید ماده اولیه و نرخ دلار ۱- و ۱.۵ درصد برآورد می شود.

5- -مروری بر پتانسیل و ریسک شرکت

از پتانسیل‌های شرکت می‌توان به اهرم بسیار مناسب شرکت به نرخ دلار، داشتن دو طرح توسعه برای واحد احیا و فولاد، موجودی مناسب گندله و اسلب شرکت، صعود قیمت های جهانی، مجاورت با آب های خلیج فارس و دسترسی آسان به آب های آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با معادن سنگ آهن گل گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده ای و ریلی می باشد. ریسک های این شرکت ابهامات موجود در زمینه نرخ های گندله و آهن اسفنجی و مصوبات قانون گذار در کنار کاهش انتظارات تورمی است.

۶-نظر کارشناسی

شرکت توان صادرات تمامی محصول تولید شده در بازارهای جهانی را از طریق بندرعباس دارد و از لحاظ تقاضای محصول مشکل خاصی وجود ندارد. در حال حاضر قیمت سهم در حدود ۱.۵۰۰ تومان است که به زودی در مجمع عادی سالیانه یک تقسیم سود خواهد داشت و با برآورد سود کارشناسی شده ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومانی، نسبت قیمت به درآمد ۴ واحدی را دارد که یکی از جذاب ترین ترین نسبت قیمت به درآمدهای بازار سرمایه است. این شرکت در سال آینده ظرفیت تولید را به ۲ میلیون تن اسلب خواهد رساند و در سال بعد از آن طبق برنامه ریزی مبارکه،  احداث یک خط ‌نورد ورق عریض و همچنین احداث یک واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار دارد که سبب خواهد شد در بلندمدت هم سرمایه گذاران به یک سود با رشد بالا را در این شرکت داشته باشند.

علی اسکینی- تحلیل‌گر ارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها