۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۲ آبان چاپ

تخت گاز قیمت‌ها در بازار

تخت گاز قیمت‌ها در بازار

اقتصاد میهن: این روزها گرانی مهم‌ترین موضوع زندگی مردم شده است. با افزایش روزانه قیمت‌ كالاهای اساسی بسیاری از اقلام از سفره مردم پر كشیده است؛ گوشت قرمز،‌برنج، لبنیات،‌مرغ و حتی تخم‌مرغ را می‌توان در میان حذف شده‌ها از زندگی مردم دید. گوشت گوسفندی که اکنون به طور متوسط ۱۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود درمقایسه با فروردین 96 با افزایش چهار برابری مواجه شده است. برنج دیگر كالای محبوب سفره ایرانیان این روزها رکورددار گرانی در بازار است و قیمت‌های کیلویی 60 هزار تومان را نیز ثبت کرده است.

هر چند منطق حکم می‌کند در شرایطی که حقوق‌ها و دستمزد کارگران و کارمندان افزایش پیدا می‌کند، شرایط معیشت و به طور کلی اقتصاد خانوار به دلیل افزایش قدرت خرید بهبود پیدا کند اما متأسفانه اقتصاد در کشور ما به گونه ای است که کوچک‌ترین افزایش حقوق به بهای سنگینی یعنی تورم فزاینده تمام می‌شود و شرایط اقتصادی را ناپایدار تر می‌نماید،‌ هر کس کالایی می‌فروشد و یا خدماتی ارائه می دهد به بهانه افزایش اندک حقوق، قیمت‌ها را بیشتر می‌کند و این سیکل معیوب همیشه در جریان است، بنابراین برای گذر از این شرایط هولناك اقتصادی حتی نمی‌توان به افزایش حقوق ودرآمد امیدی داشت،‌چرا که افزایش درآمد و حقوق مردم هم را هم تورم افسارگسیخته از میان برده و قدرت خرید به شدت كاهش پیدا كرده است.

در این میان،با افزایش گرانی‌ها وضعیت معیشت جامعه کارگری به شدت آسیب‌پذیرتر از همیشه شده است، چرا كه کارگران در تمامی سال های گذشته (که شرایط اقتصادی به مرابت بهتر از امروز بود) با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبان بودند. علت هم مشخص است همیشه نرخ تورم بسیار بالاتر از نرخ افزایش دستمزد کارگران بوده است. این شرایط در این روزها بیش از همیشه به این قشر کم درآمد فشار وارد می کند و زندگی را از همیشه برایشان سخت تر کرده است. کارگران در عین نبود حقوق مناسب، با افزایش سرسام‌آور و هر روزه قیمت مواد غذایی مواجه هستند و این معضل آنان را واردار می سازدتا از سایر نیازهای طبیعی و معمول زندگی خود همچون مسکن مناسب،‌خودرو، و پوشاک و سایر موارد چشم‌پوشی کنند و این موضوع بسیار دردناک است.

کارگران مظلومی که تمامی مشکلات از قبیل نبود بیمه مناسب برای درمان، نداشتن خانه و اجراه‌نشین بودن، عدم پرداخت حقوق به موقع، داشتن معوقات طولانی مدت،‌نبود حمایت، کاهش قدرت خرید و ...را یکجا تجربه می‌کنند. آیا مسئولان با خود فكر كرده‌اند باوجود گرانی‌ها و تورمی که در اقتصاد روزبه‌روز به شکلی افسارگسیخته بالا می‌رود، تکلیف زندگی کارگران وحداقل بگیران چه می‌شود؟ اگر موج حرکت بی‌ترمز قیمت‌ها ادامه یابد، زندگی کارگران و بازنشستگان حداقل‌بگیر، بیش از پیش از هم گسیخته خواهد شد.

این روزها بسیاری از مردم و به ویژه اقشار فرودست جامعه با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند و بسیاری بی‌شک شرمنده خانواده و فرزندشان هستند، اینان چشم امید به دولت سید ابراهیم رئیسی داشتند تا شاید شرایط اندكی بهبود یابد اما هنوز پس از گذشت چندین ماه از روی كار آمدن دولت جدید نه تنها بهبودی در شرایط حاصل نشده است بلكه بسیاری از كالاها بیشتر از همیشه گران شده‌اند و مردم روز به روز از امید به بهبود وضعیت اقتصادی ناامیدتر شده و شرایط برایشان سخت‌تر می‌شود.

اقباله هیئتی

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها