۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر چاپ

توجيه زشت براي آقازادگان خارج نشين…

توجيه زشت براي آقازادگان خارج نشين…

اقتصاد میهن: حضور فرزندان مقامات و مسئولان در خارج کشور موضوع جدیدی نیست و بارها سبب چالش‌های زیادی شده است. این موضوع بیشتر در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس پررنگ و به برگ برنده رقیب تبدیل می‌شود تا با ادعای ارتباط با غرب یا اتهامات مشابه، سبب ردصلاحیت کاندیداهایی شوند که فرزندانشان در خارج از کشور بوده یا هستند.

برخی اوقات حضور فرزندان برخی مسئولان در خارج از کشور سبب ردصلاحیت نمی‌شود اما سوالات زیادی در اذهان پدید می‌آورد.   حدادعادل هم بله… حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و همین جایگاه سوالات زیادی درباره چرایی حضور فرزندش در خارج از کشور ایجاد کرده است. اظهارات دیروز او بر تردیدها افزود. غلامعلی حدادعادل در مراسم افتتاحیه پژوهشکده غرب‌شناسی واحد تهران‌مرکز اظهار داشت: «افرادی بودند که اعتقاد داشتند باید فرزندان خود را از کودکی به غرب بفرستند تا افرادی کاملا با تفکر غربی به کشور بازگردند. زمان بسیاری لازم بود تا این تفکر به تفکر نقد غرب برسد.»

 پس از این اظهارات بود که این سوال در اذهان شکل گرفت چرا فرزند خودش در خارج از کشور بوده است. او پیش از این درباره چرایی حضور فرزندش در خارج از کشور گفته بود: «دخترم وقتی دانشگاه قبول شده بود ازدواج کرد و داماد بنده پزشک است. ژاپن به شوهر دخترم بورس تحصیلی در رشته ژنتیک مولکولی داد و این بورس همزمان شد با فارغ‌التحصیلی دخترم در مقطع کارشناسی و خلاصه آنها راهی ژاپن شدن. حدادعادل در ادامه با تاکید بر اینکه دخترش نیز در ژاپن ادامه تحصیل داد، تصریح کرد: البته دخترم از جایی بورسیه نبود و به‌خاطر همسرش راهی آنجا شد. وی همچنین درباره آمریکا رفتن دخترش گفت: بعدها به سبب تحقیقاتی که همسر دخترم در یک دانشگاه آمریکایی انجام داد، به همراه دو فرزندشان راهی آمریکا شدند اما بعد از سه سال به ایران برگشتند.»

 فاطمه لاریجانی چهره خبر‌ساز انتخابات! 

حدادعادل پیش از این رئیس مجلس بود و این جایگاه از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است که به نظر می‌رسد اگر حضور و تحصیل فرزندان در خارج از کشور برای جلوس پدران بر کرسی‌های مهم مورد‌ توجه قرار می‌گیرد، پس حدادعادل نباید رئیس‌مجلس می‌شد همان‌گونه که برخی دلواپسان دلیل ردصلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را حضور دختر او در آمریکا عنوان کردند. این در حالی بود که دختر علی لاریجانی سال ۹۱ در رشته پزشکی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او پس از آن برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شده است. فاطمه لاریجانی در دانشگاه ایالتی کلیولند در اوهایوی آمریکا دوره تخصصی پزشکی را گذرانده است. البته در همان زمان پاسخ‌های زیادی در رد تلاش دلواپسان برای توجیه ردصلاحیت لاریجانی به دلیل حضور دخترش در آمریکا منتشر شد از جمله علی مطهری که نوشت: «دختر عمه بنده خانم دکتر فاطمه لاریجانی فارغ‌التحصیل پزشکی دانشگاه تهران برای دوره‌ تخصص همراه با همسرش به آمریکا رفته و نه تابعیت دارد، نه اقامت. برای یک انتخابات، دین و شرافت خودمون و نفروشیم.» 

 پسران خارج، مسئولان داخل  البته فرزندان بسیاری از مسئولان در خارج از کشور بوده یا هستند اما جایگاه آنها مانند ریاست‌جمهوری یا ریاست مجلس نیست که حضور فرزندانشان در آن طرف مرزها محل حساسیت شود. به‌عنوان نمونه پسر غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان‌ملل متحد، وکیل پایه یک دادگستری است. به ادعای پایگاه خبری بیزنس اینسایدر او همسر مریم فریدون است و در دانشگاه آکسفورد در مقطع دکترا در رشته حقوق مشغول به تحصیل است و اکنون ساکن انگلستان است.

معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست و معاون سابق امور زنان ریاست‌جمهوری است، دو پسر دارد که یکی از آنها اکنون در آمریکاست. معصومه ابتکار در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود: «پسرم در آمریکا درس می‌خواند و ادامه تحصیل می‌دهد. خودش و همسرش تا فوق‌لیسانس اینجا بودند اما رشته‌ای که می‌خواستند ادامه دهند (مدیریت و راهبری سازمانی) در ایران نبود. به هر حال انتخاب افراد مبتنی بر تشخیص خودشان است و تابع نظر والدینشان نیستند.»

مهدی هاشمی‌رفسنجانی، یکی از فرزندان آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی هم جزء افرادی بود که در دانشگاه آکسفورد به تحصیل در رشته خاورشناسی مشغول بود. او در سال ۲۰۱۰ در انگلستان مشغول به تحصیل بود اما دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ به دلیل پرونده قضایی به ایران آمد و تحصیلش را نیمه‌کاره رها کرد. پسر محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران هم طبق ادعای برخی رسانه‌ها چند سالی در آمریکا زندگی کرده است. مهدی ظریف مدتی در شرکت وریزون آمریکا مشغول به کار بوده و اکنون در ایران زندگی می‌کند، البته یک رسانه آمریکایی ادعا کرده است که مهدی ظریف در آمریکا به صورت پیمانکاری با این شرکت مشغول به کار بوده است.

مطهره شفیعی

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها