۱۴۰۰ سه شنبه ۹ شهريور چاپ

فرمان رییسی، گریبان بورس را گرفت

فرمان رییسی، گریبان بورس را گرفت

اقتصاد میهن: سید ابراهیم رییسی در نشست با ستاد اقتصادی دولت از آنها خواست هرچه زودترجلوی جریان افزایش قیمت دلار آمریکا را گرفته و آن را به پایین بکشند. بازار ارز به دلیل واقعی یعنی عرضه ارز از سوی بانک مرکزی یا به دلیل مسایل روانی به این دستور واکنش نشان داد و قیمت دلار از کانال هردلار 28 هزارتومان دورشد.

این اتفاق اما در همین جا متوقف نماند و بازار سرمایه که در حال صعود شاخص کل قیمت سهام بود دیروز با سقوط آزاد روبه رو شد.داستان بورس در ایران این گونه است که چند شرکت بزرگ صادراتی در باز ار هستند که قیمت دلار برارزش سهام آنها تاثیر سریع و مستقیم دارد. یعنی اگر قیمت دلار دربازار ارز افزایش یابد حتی اگر این شرکتها صادرات نداشته باشند یا تولیدشان کمتر شده باشد ارزش سهام آنها به دلیل افزایش قیمت دلار افزایش می یابد و با توجه به سهم آنها دربورس شاخص کل را بالا می کشند.

این داستان خوب در دو- سه ماه گذشته اتفاق افتاد ه است و بازار سهام دوباره به برکت افزایش قیمت دلار در مسیر سربالایی قرارگرفت . اما این داستان روی دیگری نیز دارد و آن افزایش قیمت کالاها دربازار بود. نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد نرخ تورم کالاها اساسی از یک سو به دلیل انطباق این کالاها با دلار واز سوی دیگر به دلیل ترس از آینده افزایش شدید را تجربه کرده اند. به همین دلیل بود که رییس دولت سیزدهم فرمان داد قیمت دلار باید فروبریزد. حالا باید دید دولت بازار کالاها را با کدام روش می خواهد تثبیت کند. اما تا اینجای کار بازار سهام قربانی شده است. آیا بازهم داستان ورشکستگی خریداران خرده پای سهام از بورس تهران تکرار خواهد شد؟ در صورتی که دولت تازه به هردلیل بتواند قیمت دلار را بازهم کاهش دهد این اتفاق حتمی خواهد بود. از سوی دیگر به نظر می رسد داستان کاهش دادن قیمت کالاها شاید دردستور کار باشد و با اعمال سخت گیری به تولید تا روزهایی قیمت ها تثبیت شوند اما این داستان تاکجا ادامه دارد؟

فعالان اقتصادی می گویند اگر دولت نتواند عرضه واقعی ارزهای معتبر یعنی اسکناس دلار را در بازار ارز برای یک دوره طولانی افزایش دهد و تنها به بازی روانی اکتفا کند برگشت قیمت های دلار به سوی صعود حتمی است. حالا باید دید رییسی چگونه می خواهد این مساله را حل کند. تا اینجای کار باز سهام نخستین قربانی بازار ارز بوده است و کم رونق شدن بازار سهام تشکیل سرمایه تازه برای بسیاری از شرکتها را ناممکن خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها