۱۴۰۰ دوشنبه ۸ شهريور چاپ
کلاس‌های مدارس از مهرماه حضوری شد؟

بازگشایی مدارس؛ بلاتکلیفی در وزارتخانه، بحران در خانواده‌ها

بازگشایی مدارس؛ بلاتکلیفی در وزارتخانه، بحران در خانواده‌ها

اقتصاد میهن: از روزی که مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد نداد، دوباره لحاف بلاتکلیفی بر سر این وزارتخانه بزرگ و شلوغ پهن شد. حالا با وجودی که سرپرست برای وزارتخانه تعیین شده، باز هم کسی نمی داند مهمترین پرسش نظام آموزشی کشور یعنی برگزاری آموزش به صورت حضوری یا مجازی، چه پاسخی دارد.

با وجودی که رییس جمهور در جلسه هیات دولت درباره لزوم توجه به آموزش فرزندان کشور سخن گفت و به سال تحصیلی پیش رو اشاره کرد ولی باز هم نکته دندانگیری که نشان دهد سیاست دولت در چه راستایی است، بیان نشد.این ابهام وقتی افزوده شد که در واپسین ساعات دیروز سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد هنوز تصمیمی درباره حضور بچه ها در مدرسه یا خانه گرفته نشده و همه چیز در اختیار ستاد ملی مقابله با کروناست. به بیان دیگر، توپ تصمیم گیری درباره آموزش حضوری یا مجازی دانش آموزان به زمین ستادی افتاده که بیشتر اعضای آن را کارشناسان وزارت بهداشت تشکیل می دهند.

در این رابطه علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست و راهبرد ما بازگشایی تدریجی، کم دغدغه و آرام مدارس است و این راهبرد در دستور کار قرار دارد. در فضاهای مختلف آموزش و پرورش با رعایت شیوه نامه ها به سمت آموزش ترکیبی که تلفیقی از کلاسهای حضوری و فضای مجازی است می رویم. کاظمی درباره اپلیکیشن و سامانه آموزش مجازی شاد هم گفت: شاد هم توسعه و مدیریت یک پارچه ای که دارد، بهترین بستر آموزش فضای مجازی است که می توان با کیفیت بخشی به آموزش این مسیر را طی کرد.

سرپرست شلوغترین وزارتخانه کشور در ادامه درباره نحوه برگزاری کلاسهای ترکیبی دانش آموزان بیان کرد: با ستاد ملی مقابله با کرونا توافق کرده ایم استانداردهایی را برای برگزاری حضوری کلاسها مشخص کنند. مثلا اگر اعلام کنند در کلاسهای ۱۵ نفره فاصله های اجتماعی رعایت می شود، ما کلاسها را حضوری می کنیم. استانداردهایی که توافق می شود، طبیعتا رعایت خواهد شد و جاهایی که رعایت این استانداردها مقدور نباشد کلاسها را مجازی برگزار می کنیم.

با وجود ابهام در تصمیم گیری مسولان و حتی شفاف نبودن سخنان سرپرست آموزش و پرورش، برخی اخبار نشانه آن است که آموزش و پرورش تصمیم دارد کلاسها را دست کم در بخشی از کشور به صورت حضوری برگزار کند. یکی از این نشانه ها، واکسیناسیون کادر آموزشی از جمله مربیان و مدیران و حتی رانندگان سرویس مدارس در مناطق مختلف کشور است.

با این حال به نظر می رسد در بالاترین سطوح تصمیم گیری در دولت هم کسی ریسک آموزش حضوری و خطر طغیان دوباره کرونا به خاطر همنشینی بچه ها در یک کلاس را به خود نمی خرد. حدود ۱۰ روز پیش در جلسه روسای کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رییس جمهور برگزار شد، حاضران جلسه با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس، پیشنهاد کردند، ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.

بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد.ناگفته پیداست چنین تصمیمی که در حضور رییس دولت گرفته می شود از اعتبار بالایی برخوردار است ولی سخنان روز شنبه سرپرست وزارت آموزش و پرورش نشان داد همچنان چانه زنی در سطوح بالا و به دور از چشم رسانه ها برای برگزاری کلاسهای حضوری ، ولو با شرایطی از جمله جمعیت اندک هر کلاس- در جریان است.

نکته اینجاست بسیاری از اولیای دانش آموزان معتقدند با توجه به شرایط کنونی و خطر بیماری مرگبار کرونا، منطقی نیست جان فرزندان یا اعضای خانواده به خاطر شرکت دانش آموزان در آموزش حضوری در مدارس به خطر بیفتد. به همین خاطر، بی راه نیست اگر پیش بینی شود در صورت بازگشایی مدارس –حتی به صورت محدود- بسیاری از خانواده ها خطر نکرده و دانش آموزان را در فضای مجازی به سوی درس و مشق می برند نه در رفت و آمد در مدارسی که هنوز باز شدن قطعی آنها مشخص نیست.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها