۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور چاپ

پرچم دلار بر فراز و خشم مردم از تورم فزاینده

پرچم دلار بر فراز و خشم مردم از تورم فزاینده

اقتصاد میهن: حالا ۱۶ روز است که حسن روحانی در مقام ریاست‌جمهوری قرار ندارد و معاون اول و برخی وزیران و مقام‌های کلیدی اقتصادی خداحافظی کرده‌اند.

با وجودی که برخی پیش‌بینی‌ها این بود که شاید با رفتن روحانی و آمدن رییسی بازار دلار آرام می‌گیرد و از دامنه نوسان و افزایش نرخ تبدیل آن به ریال کاسته می‌شود اما این اتفاق نیفتاده و قیمت این ارز مهم با قدرت به سوی دلار ۳۰ هزار تومانی پیش می‌رود.از روزی که رییسی به طوررسمی رییس جمهورشد قیمت هردلار دست کم 15درصد رشد را تجربه کرده است و با این میزان رشد قیمت سایر کالاها نیز رشهای بالا را تجربه می کنند و بر میزان خشم مردم افزوده می شود.

استیلای دلار بر سایر بازارها اما در همین چند روز به روشنی دیده می‌شود و قیمت خودرو به مثابه یکی از کالاهایی که با قیمت دلار بستگی بالایی دارد نیز در بازار به چشم می‌آید. علاوه بر این قیمت سهام شرکت‌های عرضه‌شده در بورس اوراق بهادار نیز روندی فزاینده را تجربه می‌کند و حالا بار دیگر چشم‌ها به این بازار دوخته شده است و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شاید جابه‌جایی‌هایی در منابع و پس‌اندازها از بانک‌ها به بازار سهام رخ دهد.

در این وضعیت است که نرخ جایگزینی خرید نهاده‌های موجود در بنگاه‌های تولیدی با دلار رو به رشد در کانون توجه قرار گرفته و دارندگان نهاده‌های دامی نیز برای فروش‌های تازه این نرخ تازه دلار را اساس کار قرار داده‌اند. افزایش قیمت دلار تعادل کوتاه‌مدت فرآورده‌های لبنی و نیز برنج را به هم زده و قیمت‌ها به سوی تعادل تازه با قیمت فزاینده دلار در حال حرکت استدر همین وضعیت گزارش خزانه‌داری کل کشور از اینکه درآمد صادرات نفت‌خام در بهار امسال تنها 2.5 درصد رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه است و نیز داستان به خطر افتادن صادرات به افغانستان و سختگیری‌های احتمالی عراق و کاهش صادرات گاز و برق به این کشور و نیز کاهش صادرات فولاد بازار ارز را به سود عرضه و افزایش قیمت ارزهای معتبر کرده است.

ناتمام ماندن گفت‌وگوهای صلح هسته‌ای و مذاکرات وین که در محاصره و گرداب انواع ابهام‌های آشنا و ناشناس افتاده است مزید برعلت شده و چشم‌انداز بازار ارز را به سوی بالا نشان می‌دهد. نتیجه همه این رخدادها این است که نرخ تورم با شتاب بیشتری افزایش یافته و با بی‌رحمی قدرت خرید حقوق‌بگیران را مثل برف آب می‌کند. استیلای دلار اگر با همین قدرت و شدت ادامه یابد و نیز دگرگونی‌های عمده به سمت افزایش درآمدهای ارزی رخ ندهد بازارهای کالا، سرمایه و مسکن و به ویژه بازار کالاهای اساسی یا خورد و خوراک شهروندان به سوی عدم تعادل جدی با درآمدها خواهد رفت و بر شمار تهیدستان و کسانی که باید به ناچار زیر خط فقر بروند افزوده خواهد شد.فکری به حال تعادل‌های تازه کنید تا بردباری شهروندان ادامه یابد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها