۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۰ مرداد چاپ

چرا هویج، موز شد!

چرا هویج، موز شد!

اقتصاد میهن: تا همین یکی دو سال پیش، گران شدن برخی میوه ها تقریبا اصولی داشت و همه می دانستیم که مثلا گوجه در برخی ماه های سال کم می شود و گران، یا مثلا موز که غیر رسمی می گویند مافیا دارد و رسمی از مافیایش حرفی نمی زنند و سیب زمینی که خودش داستان دارد و ... .

اما طی یکی دو سالی که ایران و جهان در سیطره یکی از بزرگترین پاندمی های تاریخ قرار گرفته اند و روزهای بسیار عجیبی را می گذرانند، گهگاه اتفاقات عجیب تری را هم شاهد هستیم.در این دوران، علاوه بر کرونا، تحریم های عجیب و غریب هم دست از سرمان برنداشت و افزایش قیمت ها در همه کالاها برایمان امری معمول شد، اما وقتی کار به خیار و هویج بکشد، دیگر اوضاع خنده دار می شود.خیار و هویج خودشان هم فکر نمی کردند روزی در جایگاه موز بنشینند و از بالا به خریداران مبهوت بیچاره نگاه کنند!

دلایل زیادی درخصوص افزایش قیمت هویج مطرح می شود، مثلا رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران می گوید: همیشه در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا با کمبود هویج مواجه هستیم و این موضوع جدیدی نیست و سال های قبل هم همین مسئله وجود داشت. از طرفی قیمت ها در مبدا تعیین می شود. فروشندگان نیز با هر قیمتی که از مبدا خریداری کنند با احتساب سود مصوب توزیع می کنند. همچنین به فروشندگان نیز اعلام کردیم که حتما فاکتور خرید در اختیار داشته باشند.نایب رئیس اول اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اصفهان هم از ایجاد بازار سیاه هویج در اصفهان و کشور گفته و افزوده است: عرضه این محصول بسیار کم و قیمت آن در سطح عمده فروشی بالای ۱۵ هزار تومان است.او بی آبی و خشکسالی و افزایش قیمت کود و سم، بذر، دستمزد کارگران، هزینه بار و ... را از دلایل گرانی میوه و سبزی در بازار عنوان کرده است.

علی مهرکش نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان نیز با بیان اینکه در حال حاضر مصرف هویج به دلیل شیوع و گسترش کرونا در بین مردم افزایش یافته است و به دلیل شرایط موجود تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد، علاوه بر تاثیر کرونا بر بازار هویج، به نقش دلالان و قاچاق هویج نیز اشاره کرده و گفته است: امروز برخی دلالان هویج را پای حوض خریداری کرده و به عراق و افغانستان قاچاق می کنند که باید با آنها برخورد شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره باز یزد نیز با بیان اینکه هویج مصرفی این استان از استان‌های خوزستان و فارس تامین می‌شود، کم‌آبی در خوزستان را عامل افزایش قیمت هویج و کمیاب شدن آن در یزد عنوان کرده است.رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار خراسان شمالی هم افزایش آمار کرونا را یکی از متهمان اصلی افزایش تقاضای هویج در استان و البته افزایش قیمت آن می داند.رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار اراک هم دلایلی مشابه آنچه همکارانش در استان های دیگر کشور گفته اند را درخصوص علت گرانی هویج و دیگر اقلام میوه و تره بار عنوان می کند.

حسین درجاتی، اظهار کرد: در روزهای گذشته به سبب صادرات، افزایش مصرف در دوران کرونا و به سبب برخی مطالب منتشر شده در خصوص مفید بودن آب هویج برای پیشگیری از کرونا، همچنین کاهش تولید محصول به سبب کم آبی، قیمت هویج افزایش پیدا کرد، البته از ابتدای پاییز که تولیدات افزایش پیدا می کند انتظار می رود قیمت ها کاهش پیدا کند. افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت می شود که البته این قاعده در میدان میوه و تره بار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت هویج در میدان تره بار بیشتر از ۱۱ هزارتومان نیست، افزود: علت اختلاف قیمت مغازه و میدان تره بار، بیشتر به سبب بالا بودن کرایه مغازه هاست و متاسفانه شهرداری اقدامی جهت ایجاد بازار روزها انجام نداده تا مردم بتوانند به راحتی میوه را تهیه کنند.رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تصریح کرد: اگر ما میدان تره باری ها بخواهیم میوه بخریم خودمان هم از درب مغازه گرانتر می‌خریم. بنده چند روز پیش گوجه را از مغازه کیلویی ۱۴ هزارتومان خریدم، بر این اساس لازم است مسئولین در زمینه خرده فروشی اینگونه محصولات تدابیر لازم را بیندیشند تا از اینگونه مشکلات جلوگیری شود.

درجاتی اضافه کرد: در شهرستان هایی که دارای روزبازار تحت پوشش سازمان میادین و تره بارهستند قیمت ها از مغازه های سطح بازار پایینتر است ولی متاسفانه در اراک این وضع مشاهده نمی شود که علت آن هم به بالا بودن کرایه مغازه‌ها بر می گردد.وی بیان کرد: قیمت میوه در میدان تره بار مشخص و رقابتی است و هیچ فروشنده ای نمی تواند میوه را بالاتر از عرف بفروشد چراکه قطعا میوه اش به فروش نخواهد رسید اما نظارتی در خصوص فروش میوه در مغازه ها وجود ندارد.

کرونا همین دیروز و امروز مهمان ما نشده، این ویروس منحوس نزدیک به دو سال است که گریبان مان را گرفته و تا آنجا که یادمان می آید از همان ابتدا خواص مفید آب هویج برای تقویت بیماران کرونایی مطرح بود و مصرف آب هویج زیاد. اگر قرار بود کرونا باعث چنین کمبودی شود، تا امروز دیگر باید هویج را به قیمت آووکادو و با همان کبکبه و دبدبه می خریدیم.

کم آبی هم معضل جدیدی در ایران نیست و ما دوره های کم آبی را در سال های گذشته تحمل کرده ایم، کسی منکر تاثیر منفی کم آبی یا شیوع پاندمی یا حتی تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشاورزی نیست، اما در واقع متاسفانه به نظر می رسد دلیل مهمی که طبق معمول در سایه این مسائل، فراموش شده یا برای حفظ منافع برخی افراد بهتر است فراموش شود، نبود سازوکار درست توزیع و بیش از آن نبود سازوکار درست نظارت بر توزیع و فروش است که البته فقط هویج قربانی آن نیست و هر کالایی را در بازار کشور مثال بزنید در این ورطه سرگردان است و مصرف کنندگان سرگردان تر.

اینروزها دیوار کرونا بدجور کوتاه است و هر نابسامانی را می توان گردن او انداخت، کم آبی هم بهانه خوبی است، در حالی که قطعا در کشور پرنعمتی چون ایران، دلیل چنین نابسامانی هایی در کنار پاندمی و تحریم وکم آبی، نبود نظارت اصولی، دلال بازی گسترده و بروز مافیای کالاهای مختلف و در یک کلام بی سر وسامانی بازار تولید و توزیع است که هم تولیدکننده را سرخورده می کند و هم مصرف کننده را بی بهره، در این میان دلال و قاچاقچی و ... سود می کنندو به جان کرونا و تحریم و کم آبی، دعا.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها