۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ مرداد چاپ

هزینه 5 ميليارد و 520 ميليون تومانی هر جلسه مجلس بر روی دوش مردم

هزینه 5 ميليارد و 520 ميليون تومانی هر جلسه مجلس بر روی دوش مردم

اقتصاد میهن: برگزاري پر زرق و برق مراسم تحليف رياست‌جمهوري در مجلس آن هم در شرايط كرونايي و البته تنگناي مالي و اقتصادي كشور، صداي برخي ناظران سياسي را در آورده است.

چنانكه محمدحسن آصفري، نايب‌رييس كميسيون امور داخلي كشور و شوراها در توييتي نوشت: «مراسم تحليف باشكوه بود اما در شرايط بد اقتصادي و كمبود بودجه كشور و با توجه به مشكلات معيشتي مردم هيچ توجيهي نداشت در مراسم تحليف رياست‌جمهوري اين همه هزينه شود

علاوه بر مراسم تحليف كه البته هر چهار سال يك‌بار برگزار مي‌شود و ممكن است برخي آن را جدي نگيرند، هزينه هر جلسه علني در مجلس نيز هزينه‌هاي زيادي دارد؛ بر اساس برآوردهاي موجود «در سال 97 هزينه هر دقيقه مجلس شوراي اسلامي ۲۱ ميليون تومان بود. بنابراين براي هر جلسه علني كه يك ساعت به طول بينجامد يك ميليارد و 260 ميليون تومان هزينه روي دست ملت مي‌گذاشت . اين رقم در آنچه كميسيون تلفيق در سال 98 براي سال 99 منتشر كرده بود نيز تغيير يافت به گونه‌اي كه هزينه سالانه جلسات مجلس ۱۱۵۶ ميليارد تومان برآورد شده بود

با استناد به آنچه مركز پژوهش‌هاي مجلس در 23 خرداد سال جاري منتشر كرد، بودجه قوه مقننه شامل مجلس شوراي اسلامي و دستگاه‌هاي زيرمجموعه آن در سال 1400 با افزايشي حدود 67 درصدي نسبت به سال 99 همراه بوده است. رشد اعتبارات هزينه‌اي اين قوه كشور 2288 ميليارد تومان بوده كه براي مجلس از 572 ميليارد تومان به 992 ميليارد تومان رسيده است. اگرچه اين اعداد و ارقام براي اعتبارات هزينه‌اي است و مجموع اعتبارات عمومي و اختصاصي مجلس در سال 1400 و در بودجه، 1039 ميليارد تومان بود.

اگر فرض شود كه مجلس در هر سال 40 تا 45 هزار دقيقه جلسه علني خواهد داشت (هر جلسه 4 ساعت كه سالي 166 جلسه مي‌شود)، در اين صورت دقيقه‌اي حدود 23 تا 26 ميليون تومان هزينه در بر دارد؛ از سال 97 تاكنون دقيقه‌اي 2 تا 5 ميليون تومان به هزينه‌هاي مجلس براي هر جلسه افزوده شده است. البته كه اگر نرخ تورم سالانه 44.2 درصدي را در هزينه‌هاي مجلس دخيل بدانيم، هزينه هر دقيقه جلسه ‌بايد به 31 ميليون و 700 هزار تومان برسد.

با هر جلسه علني 4 ساعته در صحن مجلس، حداقل 5 ميليارد و 520 ميليون تومان هزينه ايجاد مي‌شود كه با اين مي‌توان 1104 عدد مخزن دو هزار ليتري براي شهرها و روستاهاي در تنش آبي خريداري كرد. بنابراين اگر هر روزي كه قرار است طرحي در مجلس بررسي يا اقدامي در دستور كار مجلس قرار داشته باشد، بنا به هر دليلي خوب پيش نرود يا نتيجه‌اي در بر نداشته باشد، فرصت‌سوزي زيادي خواهد داشت. مجلس در حالي سالي بيش از هزار ميليارد تومان هزينه برگزاري جلساتش مي‌شود كه بر اساس گفته‌هاي مديركل سازمان حفاظت از محيط زيست استان انزلي، براي سند 7 ساله تالاب انزلي بودجه دو هزار و 558 ميليارد توماني در نظر گرفته شده، سالي 365 ميليارد تومان.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها