۱۴۰۰ پنج شنبه ۷ مرداد چاپ

مجموعه ۲۲ جلدی پژوهش‌های ایران فرهنگی به چاپ رسید

مجموعه ۲۲ جلدی پژوهش‌های ایران فرهنگی به چاپ رسید

اقتصاد میهن: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام این خبر که مجموعه ۲۲ جلدی پژوهش‌های ایران فرهنگی به چاپ رسید گفت: این ۲۲ جلد، کامل‌ترین مجموعه مکتوب در مورد بلوچستان، چه در حوزه تاریخ و فرهنگ و چه در حوزه موضوعات اجتماعی و مردم‌شناسی بوده که تاکنون به ثمر رسیده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار عبدالرحیم کُردی با اشاره به پژوهش‌های ایران فرهنگی، اظهار داشت: واقعیت این است که کار بزرگی در راستای احیای هویت تاریخی و فرهنگی بلوچستان انجام شده که حاصل سال‌ها پژوهش، تحقیق و گردآوری متعهدانه و پر از احساس وطن پرستی است.وی افزود: متونی برای نخستین‌بار و بعد از ۱۰۰سال ترجمه و منتشر شده‌اند و اسنادی ارزشمند از لابه‌لای انبوه نسخه‌های خطی و اسناد و مدارک تاریخی که در انبارهای تاریک تاریخ ناپدید شده بودند، بر آن‌ها نوری تابیده و احیا شدند و در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفتند.

هیچ توسعه‌ای خود را بی‌نیاز از مطالعات تاریخی و فرهنگی و اجتماعی نمی‌داند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچین در اشاره به اهمیت بالای مطالعات تاریخی در روند توسعه، تاکید کرد: هیچ توسعه‌ای خودش را بی‌نیاز از مطالعات تاریخی و فرهنگی و اجتماعی نمی‌داند و این مجموعه، چراغ راهی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان خواهد بود. امیدوارم هر یک از ما با احساس مسئولیت اجتماعی، سهمی در توسعه سرزمینمان ایران ایفا کنیم و برای آبادانی این سرزمین اجدادی، قدم‌های موثری برداریم.

محقق و دبیر این مجموعه نیز با بیان اینکه بلوچستان ثروتمند است گفت: گزافه نیست اگر بگوییم مجموعه ۲۲جلدی «پژوهش‌های ایران فرهنگی» روند مطالعات تاریخی و تکمیل منابع مردم‌شناختی و تاریخی بلوچستان را ده‌ها سال به پیش برده است.محسن شهرنازدار، انسان‌شناس و پژوهشگر حوزه مطالعات قومی به ویژه بلوچستان است که دبیر مجموعه «پژوهش‌های ایران فرهنگی» بوده و این مجموعه زیر نظر او و با حمایت منطقه آزاد چابهار و توسط موسسه آبی پارسی منتشر شده است درباره تاریخ و فرهنگ بلوچستان گفت: در حوزه مطالعات قومی، بلوچستان به عنوان سرزمینی ثروتمند با فرهنگی غنی و موقعیتی بسیار مهم در پهنه سیاسی و تاریخی ایران، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی، این پروژه با بررسی جوانب مختلف فرهنگ‌شناسی، از مطالعات زبان‌شناختی تا انسان‌شناسی و قوم‌شناسی و همچنین بررسی‌های تاریخی شامل اسناد، نسخ خطی و مقالات تاریخی در کنار سفرنامه‌های ایرانی و اروپایی، منابع وسیعی برای مطالعات تازه درباره بلوچستان را در اختیار مخاطبان و محققان قرار داده است. منابعی که تصدیق می‌کند بلوچستان همچنان که از نظر فرهنگی بسیار غنی است، از نظر اهمیت تاریخی و جغرافیایی نیز سرمایه بزرگ ایران محسوب می‌شود.

شهرنازدار در رابطه با پیشینه اجرایی شدن «پژوهش‌های ایران فرهنگی» گفت: این پروژه قرار بود سال ۸۴ و در قالب «دانشنامه فرهنگ و جغرافیای بلوچستان» منتشر شود، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات آن، ۱۴سال به تعویق افتاد. هرچند این تعویق منجر به تغییر شکل در نحوه ارائه محتوا و البته تکامل و پختگی پروژه نیز شد اما به دلیل تخصصی بودن و منطقه‌ای بودن آن، ناشری حاضر به سرمایه گذاری برای این مجموعه نبود. تا اینکه در سال ۹۹ و با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار و با پیش خرید مجلدهایی از آن، ناشر ترغیب به انتشار شد و تدوین نهایی این مجموعه در مجلدهایی مستقل و در زمینه های مختلف تاریخ و فرهنگ بلوچستان به سرانجام رسید.

نوری که به صفحات تاریک تاریخ بلوچستان تابید

انتشار مجموعه ۲۲جلدی پژوهش‌های ایران فرهنگی پیرامون تاریخ و فرهنگ بلوچستان، پاسخ به چالشی بزرگ یا حتی دست‌نیافتنی بود «فقر منابع مکتوب و در دسترس قرار گرفتن منابعی از گذشته این سرزمین کهن»بلوچستان از فقر منابع تاریخی به زبان فارسی رنج می‌برد. این در حالی بود که منابع متعددی درباره بلوچستان به دیگر زبان‌ها و حتی نسخ خطی در کتابخانه‌های جهان خاک می‌خورد. محسن شهرنازدار، مردم‌شناس و پژوهشگر تاریخ بلوچستان در دو دهه تلاشی مستمر به موضوع تاریخ و فرهنگ بلوچستان پرداخت و این منابع را گرد هم آورد. و سرانجام این مجموعه ارزشمند با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار به چاپ رسید.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها