۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد چاپ
اظهارات جلالی در مورد توافق نامه ۲۰ ساله ایران و روسیه غیر حرفه ای است

پیروز مجتهد زاده: روسیه ۳ مرتبه ایران را به آمریکا فروخت / اگر رئیسی مذاکرات وین را ادامه ندهد، به ایران خیانت کرده است

پیروز مجتهد زاده: روسیه ۳ مرتبه ایران را به آمریکا فروخت / اگر رئیسی مذاکرات وین را ادامه ندهد، به ایران خیانت کرده است

اقتصاد میهن: یک کارشناس مسائل ژئو پولیتیکی اظهارات سفیر ایران در روسیه در خصوص آماده شدن پیش نویس توافق نامه همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه را عامیانه و غیر حرفه ای خواند و گفت: مسائل امنیتی و نظامی برای مردم بیشترین حساسیت را دارد.

پیروز مجتهد زاده با اشاره به اظهارات اخیر سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه مبنی بر آماده شدن پیش نویس توافق نامه همکاری ۲۰ ساله میان ایران و روسیه اظهار داشت: علیرغم آشنایی و اعتمادی که نسبت به کاظم جلالی دارم باید اشاره کنم که ایشان در اظهارات خود عناوین بسیار حساس مانند توسعه همکاری های امنیتی و نظامی را با لحن عامیانه و بسیار غیر حرفه ای مطرح کرده است.وی با بیان اینکه «آنچه برای مردم در این تفاهم نامه بیشترین حساسیت را دارد، همین همکاری های امنیتی و نظامی فی مابین ایران و روسیه است» افزود: در همین نقطه یک علامت سوال وجود دارد که اگر قرار بر تشریح نکردن چنین مسائلی بوده، پس چرا مطرح شدند؟

این کارشناس مسائل ژئوپولیتیک در پاسخ به این سوال که «آیا توافق نامه فی ما بین ایران و روسیه الزام آور است؟» گفت: این توافق نامه زمانی الزام آور خواهد بود که همانند توافق نامه ۲۰ سال قبل که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، در پارلمان های دو کشور به تصویب برسد. در غیر این صورت موارد هک و اصلاح شده می تواند به اعتبار سند تصویب شده بیست سال پیش الزام آور شوند.

وی ضمن انتقاد از تشریح ناقص توافق نامه ایران و روسیه و بدبینی تاریخی دو ملت نسبت به یکدیگر توسط سفیر ایران تصریح کرد:‌ اینکه ایرانی ها بر اساس خاطرات عهد نامه گلستان و ترکمن چای به روسیه بدبین هستند، مبنا ندارد و ممکن است فقط تعدادی پیرمرد شیره ای مصدقی چنین نظری داشته باشند.

مجتهد زاده افزود: تنها بدبینی امروز ملت ایران به روسیه برای زمانی است که آمریکا در سه نوبت، سازمان ملل متحد را وادار به تحریم و تنبیه ایران کرد و در هر سه نوبت روسیه به رغم مخالفت اولیه با امریکا کنارآمد و پس از دریافت میلیارد دلار از امریکا، ایران را فروخت و پای تحریم های امریکایی را امضا کرد. وی در ادامه به موضوع از سر گیری توافق برجام و نقش آن در آینده سیاسی-اقتصادی ایران اشاره کرد و به خبر فوری گفت: اگر آقای رئیسی مذاکرات را ادامه ندهد به ایران خیانت کرده است. البته دست ایشان برای انتخاب فرد مذاکره کننده خیلی باز نیست،‌ اگرچه عراقچی تا اینجای کار به نسبت خوب بوده  و بهتر از ظریف عمل کرده است. اما علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) نشان داده است که از هوشمندی و ذکاوت بیشتری نسبت به ظریف و عراقچی برخوردار است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها