۱۴۰۰ دوشنبه ۷ تير چاپ
تبعات قطع دسترسی به پیام رسان‌های خارجی؛

کسب و کار‌ها زیر تیغ مجلس/ فیلترینگ گسترده اینترنت در راه است؟

کسب و کار‌ها زیر تیغ مجلس/ فیلترینگ گسترده اینترنت در راه است؟

اقتصاد میه: بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در حالی فردا در مجلس قرائت خواهد شد که در این طرح قرار است فعالیت افراد، سازمان‌ها و.. در پیام‌رسان‌های مسدود شده، جرم تلقی شود.

بر این اساس ۵۰ میلیون ایرانی فعال در شبکه‌های اجتماعی خارجی مجرم تلقی شده و اگر به معنای واقعی اجرایی شود، قریب به اتفاق ایرانیان باید پشت میله‌های زندان یکدیگر را ملاقات کنند.اگرچه مجلسی‌ها می‌گویند این طرح برای صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی است، اما جزئیات این طرح نشان می‌دهد قرار است علاوه بر مشکلات کندی اینترنت و فیلترینگ، کاربران فشار بیشتری را تحمل کنند.

به افراد حقیقی و حقوقی دو ماه فرصت برای تطبیق شرایط نیز داده شده که به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند. مشابه این اتفاق در سال ۹۷ برای تلگرام نیز افتاده و قرار بود سازمان‌ها فعالیت خود را در پیام‌رسان‌هایی مانند «بله»، «سروش» و… ادامه دهند. تجربه مسدودسازی فضای مجازی چه شبکه‌های اجتماعی باشد و چه پیام‌رسان‌ها نشان می‌دهد که جز آسیب به اعتماد عمومی و ضربه به کسب و کار‌های خرد، نتیجه دیگری نداشته است. البته طرح اخیر مجلس دامنه تخریب گسترده‌تری دارد.

تبعات قطع دسترسی به پیام رسان‌های خارجی

یک فعال فضای مجازی با بیان اینکه در این پیش نویس چند مساله با هم خلط شده، گفت: بحث اول شبکه ملی اطلاعات است که ساختار خوبی است. بحث دوم دسترسی به اینترنت است. قطع کردن دسترسی به اینترنت تبعات بلندمدت ریادی دارد. نخست در بحث آموزش خیلی از افراد دیگر دسترسی به منابع آموزشی ندارند.شایان شلیله ادامه داد: بحث سوم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی است. مسئولان مدل تعامل در شبکه‌های اجتماعی را بلد نیستند و تنها راه را بحث فیلترینگ می‌دانند. فیلترینگ در ایران عملا جواب نداده است. فیلترشکن‌ها را بستند؛ اما باز با رشد قارچ گونه در فضای مجازی رشد کرد.

محدودیت در اخذ اطلاعات از مشتریان

این فعال مجازی با بیان اینکه در حال حاضر همه اعضای خانواده از وی پی ان استفاده می‌کنند، گفت: در این طرح در حالی از صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی صحبت شده که این کار ابتدا محدودیت‌های برای اخذ اطلاعات کاربران ازسوی شرکت‌های دولتی و خصوصی ایجاد می‌کند.شلیله با بیان اینکه طبق این طرح باید شرکت‌ها را ملزم کنند که اطلاعات مشتریان را نفروشند، گفت: باید قوانینی را بگذارد که چه اطلاعاتی را از مشتریان جمع آوری کنند. عنوان این طرح نیز برای کسب و کار‌ها محدودکننده است.

پشت پرده ظاهر فریبنده طرح مجلس در مورد اینترنت

فعال فضای مجازی با بیان اینکه ظاهر این طرح فریبنده؛ اما در عمل محدودکننده کسب و کارهاست، گفت: در حالی این طرح با ظاهر فعلی باعث فیلتر اینستاگرام خواهد شد که بسیاری از کسب و کار‌های کوچک در این بستر نابود می‌شوند. شلیله گفت: این طرح هرچند برای تقویت پیام رسان‌های داخلی است، اما هیچ پیام رسان داخلی با چنین طرحی قدرت نمی‌گیرد یا اگر بگیرد کوتاه مدت و محدود است. انشالله طرح متفاوت از آنچه باشد که الان در حال دست به دست شدن در اینترنت است. اگر این طرح روی روال محدودکننده برود، جواب نخواهد داد. مگر طرح ساماندهی جواب داد؟ مگر اخذ اینماد به صورت اجباری جواب داد؟ خیلی موارد محدودکننده بوده که تاکنون جواب نداده است. این شکل محدودیت تنها ایجاد نگرانی می‌کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها