۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ خرداد چاپ

شارلاتانیسم اقتصادی

شارلاتانیسم اقتصادی

اقتصاد میهن: یارانه نقدی ۴۵۰ هزار تومانی یعنی بانک مرکزي در سه شیفت، پول چاپ کند !این را دکتر مهدی پازوکی می گوید و ادامه می دهد: وعده های برخی کاندیداها نماد "شارلاتانیسم اقتصادی" است. وی می گوید: برخی وعده ها حرفهای بی ربط و غیر کارشناسی است و تنها بوی پوپولیست می دهد و نمی توان پایه علمی برای آن پیدا کرد.

وی افزود: دولت بعدی باید توان اصلاح ساختار هزینه‌ها را در اقتصاد ایران داشته باشد. اگر واقعا کاندیدی بتواند با همین بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ بدون کسری و افزایش تورم کشور را مدیریت کند باید مجسمه اش را در پاستور ساخت. این اقتصاددان تاکید کرد: برخی کاندیداها یا اقتصاد نخوانده‌اند یا کیلویی مدرک گرفته اند، چون از کوچک ترین مفاهیم اقتصادی هم اطلاعی ندارند. یارانه ۴۵۰ هزار تومانی نرخ تورم را سه برابر کرده و کاری می کند بانک مرکزی در سه شیفت مشغول چاپ پول شود. آنچه می خوانید برخی از برجسته ترین نکاتی است که در هفته قبل اقتصاد ایران را به خود معطوف کرد؛

وعده های فریبکارنه یارانه ای

دکتر جعفر خیرخواهان وعده‌های انتخاباتی برخی از کاندیداها را غیر علمی می داند و می گوید: برخی از کاندیداها چون می دانند که فقط چهار سال می خواهند رئیس جمهور شوند و بعد هم پاسخگو نیستند وعده‌هایی می دهند که مبنا و مفهوم اقتصادی ندارد و عملیاتی نیست. وی اضافه کرد: در تجربه پرداخت یارانه نقدی دیدیم که حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت شد ولی قیمت‌ها با افزایش زیادی رو به رو شد و عملا این یارانه بی خاصیت شد. مردم باید به بلوغی برسند که فریب وعده های این چنینی را بخورند.

 چنین وعده ای امکان تحقق دارد؟!

 دکتر هوشنگ شجری گفت: کاندیدایی که وعده رساندن تورم به زیر ۵ درصد را می دهد، ابزار رسیدن به این هدف را مشخص کند! استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: یکی از کاندیداها وعده داده که تورم را به زیر ۵ درصد می‌رساند. باید از او پرسید با چه ابزاری قرار است این کار را بکند، آیا واقعا چنین وعده ای امکان تحقق دارد؟! با اهداف مالیاتی، پولی، ارزی و یا با نرخ بهره می‌خواهد تورم را به زیر ۵ درصد برساند؟! وی افزود: هر کس می تواند هر هدف و وعده ای را مشخص کند ولی باید ابزار رسیدن به آن نیز باید مشخص شود. برخی کاندیداها یا ابزار رسیدن به وعده هایشان را نمی دانند و یا اگر می دانند بلد نیستند از آن استفاده کنند. این اقتصاددان بیان کرد: مردم قبل از انتخاب هر کاندیدا استدلال وی برای عمل به وعده اش را بررسی کنند تا مشخص شود این فرد با چه هدفی وعده می دهد.

دوام نوسان قیمت ارز و سکه تا پایان انتخابات

دکتر آلبرت بغزیان گفت: تعیین نرخ ارز دربازار در دست بانک مرکزی است و تاکنون نرخ ارز هر روز صبح از طریق بانک مرکزی به صرافی های مجاز اعلام و بازار آزاد نیز پیرو قیمت صرافی ها آن قیمت را با اندکی افزایش در تابلوهای خود می گنجانند. با رفتن همتی از بانک مرکزی سیاست های این بانک هنوز پابرجاست، اما معلوم نیست در دولت آینده سیاست گذاریها برای ساماندهی بازار ارز چگونه باشد.  این اقتصاددان اضافه کرد: تعیین قیمت ارز از حساسیت بالایی برخوردار است و تصمیم گیران باید با در نظر گرفتن همه جوانب اقدام به تعیین درست نرخ این کالای تاثیرگذار بر اقتصاد کشور و خانوارها کنند، چرا که افزایش یا کاهش قیمت همه کالا و خدمات در بازار متاثر از قیمت ارز است.

همچنان دست در جیب مردم

دکتر محمدرضا منجذب در کانال تلگرامی خود نوشت: سالیان متمادی کشور درگیر نرخ تورم دو رقمی و بالاست. این در حالی است که بیش از ۱۷۰ کشور مشکل تورم را درون خود حل کرده اند و دارای تورمی تک رقمی هستند. علاوه بر مشکلات ساختاری، عدم تعامل با اقتصاد جهانی، و … کسری بودجه کشور نیز دال بر علت تورم کنونی شده است. یکی از سریعترین و در عین حال پر هزینه ترین راه جبران آن هم گسترش نقدینگی بوده، که سیاستگذار داخلی همین راه را پیموده است. ابتدا دولت کسری را در بودجه تعریف می کند و سپس با قرض از بانک مرکزی و تامین مالی، خریدهای خود را در اقتصاد انجام می دهد. این امر موجب افزایش تقاضای کل در اقتصاد می شود و بدون گسترش لازم و ضروری عرضه، افزایش قیمتها رقم می خورد. وی اضافه کرد: مثال های زیادی برای عنوان دست در جیب وجود دارد.

متاسفانه مسیری که مالیات بر عایدی در حال طی کردن هست، در همین راستا قابل تعریف هست. افراد عادی که قدرت خرید پولشان کاهش داشته و اموالشان دچار تورم شده است، باید مالیات بدهند. منجذب در پایان توصیه می کند: بجای تعبیه چنین مالیات های مبهمی، که دست سازمان مالیاتی را باز می کند برای گرفتن مالیات های حقه و غیرحقه، سیاستگذار با هزینه کردی مناسب و درخور برای تربیت و بازآموزی کادری مجرب و نیز استفاده بهینه از پرسنل مجرب کنونی، از آنها بخواهند با عنایت به تجارب مالیاتی در کشورهای مشابه و کشورهای پیشرفته طرحهایی را ارایه دهند که اصول اولیه مالیاتی همچون عدالت مالیاتی در آن لحاظ شده باشد و مالیات حقه بدون فشار مضاعف بر گرده مردم اخذ گردد. این مهم هرچند زمانبر هست ولی اصولی هست. یک بار هم که شده اعتمادی صحیح و لازم به سازمان متولی امر داشته باشیم و از بالا و با عینکی غیرتخصصی طراحی نکنیم.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها