۱۴۰۲ دوشنبه ۳۰ بهمن چاپ
به‌رغم تحریم های ظالمانه در دولت سیزدهم محقق شد؛

زمزم سه فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین مدول تولید آهن اسفنجی کشور در آستانه افتتاح رسمی

زمزم سه فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین مدول تولید آهن اسفنجی کشور در آستانه افتتاح رسمی

اقتصاد میهن: با وجود تحریم های ظالمانه، شرکت فولاد خوزستان بهره برداری از پروژه مگامدول آهن اسفنجی را در دستور کار دارد که حالا مشعل آن در دولت سیزدهم روشن شده و در آستانه بهره برداری رسمی است، "زمزم سه " دستاوردی مهم محسوب می شود که می‌تواند میزان تولید شرکت فولاد خوزستان را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن، شرکت فولاد خوزستان در میان سه صادرکننده اصلی فولاد کشور قرار دارد که در تلاش است با تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سهم خود را در صنعت فولاد بیش از پیش کند. در این باره شاید نیاز است تا طرح های توسعه ای در بخش تامین مواد اولیه، تولید و تامین انرژی صورت بگیرد.یکی از پروژه هایی که می تواند در افزایش تولید نقش مهمی ایفا کند، بهره برداری از پروژه زمزم سه به صورت رسمی است. این پروژه با هدف تامین آهن اسفنجی مورد نیاز فولاد خوزستان در دستور کار قرار گرفته است.احداث پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم سه) با ظرفیت تولید سالانه ۱.۷۶ میلیون تن آهن اسفنجی، با درجه فلزی ۹۳ درصد و کربن ۲.۲ درصد بر اساس کیفیت مواد ورودی تعیین شده در طرح و با هدف تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز، برای ایجاد پایداری تولید فعلی و توسعه‌های آتی شرکت فولاد خوزستان تعریف و در حال اجرا است که حالا به گفته مدیر عامل مشعل آن روشن و تست های تولید در آن آغاز شده است.

با بهره برداری از این پروژه به میزان ۳۵۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی سالانه صورت می گیرد و آهن اسفنجی مورد نیاز این مجموعه تامین و منجر به تولید پایدار می شود.این مگاپروژه تقریبا در بین طرح های موجود در کشور ازظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. پروژه زمزم سه دارای سیستم تزریق اکسیژن که قابلیت افزایش تولید آهن اسفنجی تا ۱.۹ میلیون تن در سال را دارد و از تکنولوژی جدید برخوردار است و حدود ۶۰ درصد از پروژه از دانش بومی استفاده کرده است.زمزم سه، بزرگ‌ترین مدول تولید آهن اسفنجی کشور است که ایران را از این حیث بی ‌نیاز خواهد کرد، در نتیجه می تواند قدرت فولاد خوزستان در بین تولیدکنندگان فولاد را افزایش دهد.

با بهره برداری از این سیستم، فولاد خوزستان می تواند یکه تاز حلقه آهن اسفنجی باشد و در ادامه با تولید پایدار سهم خود را در بازار داخلی و خارجی افزایش دهد. در واقع بهره برداری از این پروژه بر قدرت این مجموعه چه در حوزه تولید و چه فروش می افزاید و می تواند وضعیت نماد «فخوز» در بازار بورس را هم تحت تاثیر قرار دهد.از سویی استفاده از آهن اسفنجی با کیفیت بالا ، باعث می شود تا کیفیت محصول نهایی نیز با افزایش همراه شود و این موضوع قدمی مهم در راستای مشتری مداری خواهد بود. در واقع بهره برداری از این پروژه از چندین منظر حائز اهمیت است که به نفع فولاد خوزستان و سهامداران آن خواهد بود.

سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیون یورویی در زمزم سه

قرارداد عملیات اجرایی طرح زمزم سه از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ با سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیون یورو آغاز شده است.با توجه به اینکه یکی از اهداف استراتژیک فولاد خوزستان، تکمیل زنجیره تولید در فنس داخلی شرکت است. با راه اندازی و بهره برداری از بزرگترین مگامدول آهن اسفنجی کشور علاوه بر بی نیازی از خرید آهن اسفنجی به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن در سال، ظرفیت فروش و صادرات این محصول نیز فراهم می‌شود.این درحالی است که در گام چهارم توسعه فولاد خوزستان ۳۲۵ پروژه به ارزش چهل هزار میلیارد تعریف شده که مهمترین آن ها زمزم سه است.

کارخانه زمزم سه در زمینی حدود ۲۱ هکتار ایجاد شده که به زودی بهره‌برداری می‌شود و بیش از ۶۰ درصد آن داخلی‌سازی است. پروژه ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن چهار به همراه احداث نیروگاه اختصاصی ۵۲۰ مگاواتی از دیگر پروژه های مهم فولاد خوزستان در دست اجرا هستند. هدف فولاد خوزستان دستیابی به ظرفیت ۱۳ میلیون و ششصد هزار تُن در افق ۱۴۱۰ یعنی سهم ۲۵ درصدی بازار فولاد کشور است.

محصول بزرگترین مگامدول آهن اسفنجی کشور پیش‌فروش شد

در آستانه چهل و پنجمین بهار آزادی و ایام‌الله دهه‌ فجر، محصول بزرگترین مگامدول آهن اسفنجی کشور در قالب پنج قرارداد و به میزان ۱۹۰ هزار تُن در بازار فیزیکی بورس کالای ایران پیش‌فروش شد.این حجم از پیش‌فروش در حالی صورت گرفت که کارخانه زمزم سه، در آستانه بهره‌برداری است و این مهم، نشان از اعتماد بازار بورس و تولیدکنندگان صنایع فولادی به بزرگترین عرضه‌کننده شمش فولادی کشور دارد.گفتنی است، در معامله کشف پریمیوم (پیش‌فروش) تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین‌دست حوزه فولاد، امکان برنامه ریزی بلندمدت تولید و فروش را با استفاده از ظرفیت بورس کالا پیدا می‌کنند. کشف پریمیوم (پیش‌فروش) به عنوان قراردادی کارآمد در جهت برنامه‌ریزی تولید است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه‌التفاوت توافق شده) معامله کنند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها