۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد چاپ
خاموشی برنامه‌ریزی شده در ایران کلید خورد

قطع گسترده برق در ایران؛ تابستان گرم و خاموش در راه است

قطع گسترده برق در ایران؛ تابستان گرم و خاموش در راه است

اقتصاد میهن: مصرف برق در روزهای اخیر رکورد زده و نبود نیروگاه‌های برق آبی موجب شده تا تامین برق کشور با مشکل مواجه شود؛ محمدحسن متولی‌زاده - مدیرعامل توانیر - درباره دلیل بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق گفته بود که خشکسالی و غیر ممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه های برق آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه های کشاورزی و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمزارزها چهار دلیل اصلی افزایش شدید مصرف برق و بهم خوردن تراز تولید و مصرف به شمار می روند.

تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می دهد روز گذشته در ساعت ۲۲ و یک دقیقه میزان مصرف برق به ۵۰ هزار و ۵۳۷ مگاوات کاهش یافته است که گرچه نسبت به روزهای ماقبل روندکاهشی دارد اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد بیش از پنج هزارمگاواتی برخودار است.در دو استان البرز و خراسان رضوی، جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده از امروز منتشر و در اختیار مردم قرار گرفت و انتشار و اعلام جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در بقیه استان‌ها، در انتظار تصمیم‌گیری است.

علی‌رغم اینکه هنوز فصل تابستان آغاز نشده، شاهد خاموشی‌های پراکنده و بدون اطلاع قبلی در سراسر کشور هستیم، هرچند که افزایش مصرف برق و نبود نیروگاه های برق آبی موجب این مساله شده است.قطعا برق یکی از نیاز های ضروری مردم است و قطع بدون اطلاع آن تبعات زیادی به دنبال دارد، هرچند که تا کنون دو استان کشور اقدام به انتشار جداول خاموشی کردند اما لازم است صنعت برق فکر اساسی در مورد این مساله داشته باشد و حداقل خاموشی بدون اطلاع قبلی را اعمال نکند.البته پیگیری گویای این است که امروز جلسه تعیین تکلیف این مساله در حال برگزاری بوده اما تاکنون در مورد این مهم تصمیمی اتخاذ نشده است.تاکنون در دو استان جداول خاموشی منتشر شده که برای اطلاع از خاموشی های استان البرز و استان خراسان رضوی می توانید به سایت شرکت های توزیع برق هر استان مراجعه و یا روی لینک آبی کلیک کنید.

شرکت برق: ایراد فنی است!

تجارت‌نیوز نیز در گزارشی نوشت: قطع گسترده برق در شهرهای ایران خبرساز شد و تعداد زیادی از کاربران فضای مجاری به آن واکنش نشان دادند. سخنگوی صنعت برق می‌گوید که ایراد فنی ایجاد شده است و در حال رفع این ایراد هستیم!برق در برخی از نواحی تهران جیره‌بندی و قطع شده است. برخی مدعی شده‌اند که پنج‌شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در غرب تهران برق نداشته‌اند و ساکنان مناطق جنوبی شهر هم از قطع برق در ساعات ۱۵ تا ۱۷ گزارش داده‌اند. صبح امروز هم گزارشگهای متعدد دیگری از قطع برق به دست تجار‌ت‌نیوز رسید.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور درباره قطع برق توضیح می‌دهد: این خاموشی‌ها فقط در تهران رخ نداده و کل کشور این خاموشی‌ها را تجربه می‌کنند و البته فعلا برنامه مشخصی برای قطع برق وجود ندارد و نمی‌توان با اطمینان گفت که دقیقا چند ساعت دیگر برق دوباره متصل می‌شود. در تمامی تهران نقاط خاموش داریم و این مساله به زودی برطرف می‌شود. چرا که همکاران ما هم‌اکنون در حال پیگیری این مشکل هستند.رجبی مشهدی، قبلا علت این حادثه را ماینینگ غیرمجاز و شروع فصل استفاده از کولرها دانسته بود و گفته بود به علت کمبود بارندگی‌ها تمام توان نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را نداریم و این موضوع احتمالا باعث مشکلاتی در تابستان شود.

افزایش ۱۶ درصدی تعرفه آب و برق پرمصرف‌ها از امروز

همچنین پس از افزایش ۷ درصدی تعرفه آب و برق همه مشترکان از ابتدای اردیبهشت، از امروز (ابتدای خرداد) تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق ۱۶ درصد دیگر اضافه می شود.بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷ درباره میزان افزایش سالانه تعرفه آب و برق مصرفی بخش خانگی بر این اساس بود که ابتدای اردیبهشت هر سال تعرفه تمامی مشترکان آب و برق ۷ درصد افزایش یابد، همچنین در ابتدای خردادماه هر سال، ۱۶ درصد به تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف اضافه شود.مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق در این باره به ایسنا گفت: افزایش تعرفه برای مشترکان پر مصرف از امروز اعمال می‌شود و ۵ میلیون مشترک پرمصرف از امروز مشمول این افزایش تعرفه شده‌اند و قبوض آن ها دچار تغییراتی شده است.

برای اطلاع از خاموشی به سامانه “برق من” مراجعه کنید

سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکان می توانند برای اطلاع از خاموشی شهر و یا منطقه خود به سامانه ” برق من” و یا سایت شرکت‌های توزیع استان خودشان مراجعه کنند و امسال برنامه‌های خاموشی از این طریق اطلاع رسانی خواهد شد.مصطفی رجبی مشهدی درباره علت خاموشی های پراکنده در کشور اظهار کرد: برای هر استان یک سقف مصرف تعریف شده است که باید با اقدامات مدیریت مصرف، میزان مصرف خود را کاهش دهند. در صورتی که میزان مصرف از تولید تعیین شده کمتر باشد محدودیتی ایجاد نخواهد شد اما استان‌هایی که موفق به انجام این کار نشوند متحمل خاموشی در برخی مناطق می شوند.

وی با تاکید بر اینکه خاموشی‌ها از طریق سامانه “برق من” با آدرس https://ios.saapa.ir/auth/register اطلاع‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: ممکن است امروز اطلاعات کافی از سوی شرکت توزیع تهران بزرگ و یا سایر استان‌ها در این رابطه در سامانه درج نشده باشد اما حتما اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.به گفته سخنگوی صنعت برق، برخی شرکت‌ها ممکن است از طریق صفحات خودشان جداول خاموشی را بارگذاری کنند و اعمال محدودیت‌ها از این طریق اطلاع‌رسانی شود این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و مشترکان برای اطلاع از خاموشی‌ها می‌توانند به سامانه “برق من” و یا سایت شرکت توزیع برق استان خود مراجعه کنند.رجبی مشهدی با بیان اینکه این سامانه برای کل کشور طراحی شده است و در واقع جداول خاموشی امسال از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: تقاضای ما از مشترکان این است که با مدیریت مصرف ما را در گذر از این شرایط همراهی کنند.

برق چهار سازمان دولتی پرمصرف قطع شد

همچنین برق چهار سازمان دولتی به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف اعلام شده، با ابلاغ قبلی، قطع شد.سخنگوی صنعت برق با اعلام این خبر گفت: برق این سازمان‌ها که پیشتر نیز نسبت به عدم رعایت سقف و الگوی تعیین شده اخطار دریافت کرده بودند، قطع شد. وزارت صمت، بانک ملت(مرکزی)، بنیاد تعاون و سازمان ثبت و اسناد کشور، چهار ساختمانی هستند که برق آنها امروز با هماهنگی و ابلاغ قبلی، قطع شد.به گفته رجبی مشهدی، براساس ابلاغ صورت گرفته توسط وزارت نیرو، سازمان‌های دولتی باید مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند.بازرسی‌های روزانه توسط شرکت‌های توزیع به منظور اطمینان از صحت عملکرد سازمان‌های دولتی در موضوع مدیریت مصرف برق، انجام خواهد شد.

احتمال انتشار جداول خاموشی در کشور

بر اساس آخرین آمار سرعت رشد مصرف برق در کشور افسارگسیخته شده و طی روزهای اخیر، شاهد ثبت پیک‌های مصرف برق به مقادیری هستیم که در زمان مشابه سال‌های گذشته بی سابقه بوده اند. برای نخستین بار در تاریخ کشور در اردیبهشت ماه شاهد رسیدن رکورد مصرف برق به مرز ۵۴ هزار مگاوات هستیم. طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در روز بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مصرف برق در پیک روزانه به ۵۳ هزار و ۷۵۹ مگاوات رسید. این در حالی است که پیک مصرف برق در روز مشابه سال قبل، ۴۵ هزار و ۲۷۰ مگاوات بوده و رشد بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی نسبت به زمان مشابه سال قبل، رشدی عجیب و نیازمند مدیریت است.

از سوی دیگر امسال صنعت برق با پدیده جدیدتر استخراج رمز ارز خانگی به دلیل افزایش بهای این ارز و جذابیت بیشتر آن از برق رایگان روبرو است. همین جذابیت سبب فعالیت بیشتر برای استخراج رمز ارز از برق با بهای کم خانگی شده و معضل صنعت برق را تشدید کرده است، البته صنعت برق از برخورد قاطع و جدی با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها خبر داده و بر آن تاکید دارد اما قیمت سرسام آور ارزهای مجازی نمی تواند مانعی برای این مساله باشد.

مجموع این مسائل موجب شده تا کل کشور درگیر خاموشی‌های پراکنده و بدون اطلاع قبلی شود هرچند که به تازگی مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرد که صنعت برق برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی ندارد اما اکنون به اعتقاد کارشناسان، قطعی های مکرر برق در سراسر کشور گویای الزام انتشار این جداول است. با توجه به اینکه قطع برق مشترکان بدون اطلاع قبلی عواقب زیادی دارد بهتر است صنعت برق انتشار جداول خاموشی را به عقب نیندازد و هرچه سریعتر جداول خاموشی منتشر شود. پیگیری ایسنا نیز نشان می دهد که اکنون جلساتی در صنعت برق پیرامون همین مساله در حال برگزاری است و احتمالا تا ساعاتی دیگر جداول خاموشی منتشر خواهد شد.

مراکز مجاز استخراج رمز ارز خاموش می‌شوند؟

روند روبه ازدیاد مصرف برق در امروز سبب شد تا سخنگوی صنعت برق اعلام کند: مراکز مجاز استخراج رمز ارز از امروز با هدف کمک به پیک بار شبکه خاموش می‌شوند.این امر نشان دهنده آن است که در روزهای آینده با مصارفی بسیار بیشتر روبرو خواهیم شد که همین امر اعمال خاموشی های برنامه ریزی شده را ناگزیر خواهد ساخت.سخنگوی صنعت برق گفت: مراکز مجاز استخراج رمز ارز از امروز با هدف کمک به پیک بار شبکه خاموش می‌شوند.

«مصطفی رجبی مشهدی» در یک پیام تصویری افزود: هم اکنون مصرف برق مراکز استخراج رمز ارز که به صورت مجاز فعالیت می کنند به ۳۰۰ مگاوات می رسد که با هدف حفظ تعادل و پایداری شبکه برق این مراکز قطع می‌شود. براساس بارهای شناسایی شده و برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر بیش از دو هزار مگاوات برق در مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در کشور مصرف می شود، که این مصارف غیرقانونی به دلیل اتصال های نادرست و افزایش تقاطعه ای مصرف برق باعث آسیب دیدگی و حتی سوختن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: مشترکان خانگی که از دستگاه ماینر و تجهیزات مربوط برای استخراج رمز ارز در منزل استفاده می کنند سریعتر نسبت خاموش کردن اقدام کنند در غیر اینصورت علاوه بر ضبط تجهیزات تا تعیین تکلیف برق منزل آنها قطع خواهد شد.هموطنان برای حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از بروز خاموشی‌ها و افت ولتاژ در شبکه برق که آسیب آن به خود مردم می‌رسد، می‌توانند هرگونه فعالیت غیرقانونی و استفاده غیرمجاز از شبکه برق را از طریق مراجعه به سامانه سمات به آدرس https://www.tavanir.org.ir/samaat به اطلاع برسانند.در این سایت بخشی جداگانه برای معرفی مراکز یا افرادی که به صورت غیرمجاز به استخراج رمز ارز می پردازند وجود دارد که مردم می‌توانند از طریق مراجعه به این بخش، حتی شماره شبا بانکی خود را جهت دریافت پاداش معرفی مرکز غیرمجاز، اعلام کنند. پرداخت پاداش به افرادی که به افشای مراکز استخراج رمز ارز اقدام می کنند، پس از بررسی و تایید صحت گزارش ارائه شده، انجام می‌شود.

پیشتر مدیرعامل توانیر گفت: استخراج کنندگان قانونی رمزارز این روزها با هماهنگی نسبت به خاموش کردن دستگاه های خود اقدام می کنند اما تعدادی هم هستند که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند. این مراکز و افراد به دلیل مصرف غیرمجاز برق علاوه بر افزایش میزان مصرف برق در کشور خسارت به شبکه های برق و مردم وارد می کنند.متولی زاده ادامه داد: تلاش براین است این مراکز فعالیت خود را قانونی کنند اما اگر به روند غیر مجاز ادامه دهند باشناسایی ضمن برخورد قانونی نسبت به جمع آوری دستگاه های آنان اقدام شده و نیز خساراتی که وارد کرده اند از آنان دریافت خواهد شد.

تاثیر خشکسالی بر قطع برق

همچنین پیشتر مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفته بود که با کاهش آب موجود در سدهای برق‌آبی، با کمبود ۳۰ تا ۳۵ درصدی برای تامین برق مواجه شویم و همین مساله مدیریت مصرف را جدی‌تر می‌کند.«سید حسن رضوی» تاکید کرده بود که امسال با کاهش بارش روبه‌رو شده ایم و این امر مسایل را پیچیده‌تر می‌کند.مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: امسال گرچه در اثر کاهش بارش‌ها کارها سخت‌تر می‌شود، اما بروز گسترده بحران دور از انتظار است و با اعمال مدیریت بهتر می‌توان از این دوران عبور کرد.

البته وی، نیروگاه‌های برق‌آبی را متاثر از وضعیت بارش‌ها دانست و گفت: امسال بیش از ۴۵ درصد کاهش بارش روی داده است.مصرف برق در اردیبهشت ماه با کم سابقه‌ترین رشد در ۱۰ سال اخیر و بالاترین میزان در روز بیست و نهم آن با مصرف ۳۵ هزار و ۷۵۹مگاوات سپری شد. مصرف برق در این ماه در مقایسه با اردیبهشت سال ۹۹، جهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها