۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد چاپ

الزام مشاغل به نصب کارتخوان کلید خورد؟!

الزام مشاغل به نصب کارتخوان کلید خورد؟!

اقتصاد میهن: درحالی طبق اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی الزام مشاغل به نصب کارتخوان از امروز اجرا می‌شود که تاکنون این سازمان مراحل ثبت نام مشمولان این قانون در سامانه‌های مربوطه را اعلام نکرده و در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از امروز شائبه ایجاد شده است.

از شهریور ۱۳۹۸ معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل می‌شوند، ملزم به ثبت نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان شده‌اند.  اجرای این قانون در سال گذشته به سرانجام نرسید و در طول پارسال بانک مرکزی در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، اقداماتی چون ارائه اطلاعات چهار میلیون و ۷۰۰ هزار کارتخوان و درگاه پرداخت به سازمان امور مالیاتی، ملزم کردن دریافت کارتخوان و درگاه پرداخت جدید به داشتن پرونده مالیاتی و قطع دو میلیون و ۱۰۰ هزار کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال یا کم‌تراکنش که فاقد پرونده مالیاتی بودند، را انجام داد.

اما در اواخر سال گذشته از سوی مسئولان سازمان امور مالیاتی مطرح شد که سامانه‌های مربوطه در این زمینه تا اردیبهشت ۱۴۰۰ آماده می‌شوند تا در اوایل خرداد ماه سالجاری قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرا شود. در این راستا، کوروش محمدی – رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سامانه مودیان – به ایسنا اعلام کرد که فاز یک سامانه‌های کارپوشه مودیان و ثبت نام که درون کارپوشه بوده و همچنین فاز استعلام صورتحساب الکترونیکی راه اندازی شده است که از طریق میز خدمت مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به نشانی RCP.tax.gov.ir  قابل استفاده مودیان مشمول است.

با رسیدن به خرداد ماه و آغاز الزام مشاغل به نصب کارتخوان، سازمان امور مالیاتی تاکنون اطلاعاتی درباره چگونگی ثبت نام و فعالیت مشاغل در سامانه مربوطه منتشر نکرده است. بنابراین، در حالی از امروز طبق گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرا می‌شود که صاحبان مشاغل از روند قانونی که مشمول آن هستند، آگاهی ندارند و این سوال در ذهن مطرح می‌شود که آیا از امروز قانون مربوطه بدون اعلام مراحل ثبت نام در سامانه‌های مربوطه اجرا می‌شود یا پس از اعلام مراحل اجرای قانون شروع می‌شود؟ زیرا، طبق اعلام رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان برای اعلام عمومی مراحل مذکور منتظر اعلام معاونت فناوری سازمان هستند. از سوی دیگر، الزام مشاغل به نصب کارتخوان بدون آگاهی و اطلاع آن‌ها از روند آن و مراحل ثبت نام در این زمینه بی‌معنی خواهد بود. 

کدام مشاغل ملزم به نصب کارتخوان هستند؟

گروه های شغلی که باید برای اتصال به سامانه فروشگاهی اقدام کنند، بدین شرح هستند:

۱. وکلا

۲. مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده

۳. دفاتر اسناد رسمی

۴. مشاورین املاک

۵. تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌ها، سفره خانه‌های سنتی و کافی شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‌ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی فروشی‌ها و مشاغل مشابه

۶. مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاه‌های بین راهی و متل‌ها

۷. نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایط نقلیه موتوری(به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی)

۸. آرایشگاه‌های مردانه و زنانه

۹. آجیل و خشکبار فروشی‌ها (به استثنای مشمولین ماده (۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان)

۱۰. قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی‌ها

۱۱. میوه و تره بار فروش‌های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی‌های میوه و تره بار، میوه‌فروشی‌ها

۱۲. مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی

۱۳. لوازم تحریر و نوشت افزارفروشی‌ها (به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان)

۱۴. بازی‌های رایانه‌ای(گیم‌نت‌ها) و کافی‌نت‌ها

۱۵. دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی (از جمله دفاتر پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی)

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها