وزیر راه و شهرسازی در این کنفرانس گفت: ذوب آهن اصفهان در شرایط سخت تحریم دشمن،ایران را در جمع تولید کنندگان ریل دنیا قرار داد که دستاورد بسیار ارزشمندی است و هم اکنون ریل استاندارد این کارخانه در محورهای مختلف کشور مورد استفاده قرار می گیرد،همین جا شایسته می دانم از مسئولین و کارگران پرتلاش این مجموعه تشکر و قدردانی نمایم.محمد اسلامی افزود: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود. لذا شرکتها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما هم اکنون نتیجهاش این است که ریل در داخل کشور تولید میشود و برای پروژههای زیرساختی نصب و به بهرهبرداری میرسد.
محمد اسلامی ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخل خاطرنشان کرد: باید همه ما متعهد باشیم که صنعت حمل و نقل را در کشور توسعه دهیم و این توسعه باید در شان مردم ایران باشد.وی افزود: حمایت از تولید داخل نقش بسزایی در توسعه راه آهن دارد،زیرا تفاوت در دانش و فناوری شکل می گیرد و برای توسعه پایدار راه آهن نیاز به حمایت از تولید داخل داریم.
اسلامی تصریح کرد : نیازمند تحول فکری و عملی در توسعه زیر ساخت، منابع انسانی و ساز و کار فرایندها بودیم که در این راه اقدامات زیادی انجام دادیم که بخشی از نتایج این تحول در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.وی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راهآهن کشور انجام شده است ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰کیلومتر ریل گذاری می کنیم که شش و نیم برابر معدل سال های گذشته می باشد و این ثمره هم عزیزان فعال در این حوزه بوده است.
در ادامه سعید رسولی، مدیرعامل راهآهن جمهورس اسلامی نیز گفت: با حمایتهای مقام معظم رهبری،در توسعه صنعت ریلی کشور شاهد پیشرفت های خوبی هستیم و برنامه های علمی و تکنولوژیک ریلی طبق سند چشم انداز به نقطه مطلوبی رسیده است.وی اضافه کرد : با تکیه بر توان متخصصان و تولید کنندگان داخلی میتوانیم در توسعه کمی و کیفی صنعت ریلی کشور گام های مهمی برداریم. رسولی ادامه داد: ارتباط صنعت با دانشگاه میتواند گره ها و مسایل را بگشاید،استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود و در کنار آن فعالیت های مرکز جهادی پیشرفت و کارگروه های آن که اساتید دانشکده راه آهن هستند،محلی برای تلاقی نخبگی، صنعت و کارشناسان برای حل مسائل اولویت دار می باشد.
ذوب آهن اصفهان با تولید ریل، جریان تحریم را در هم شکست
منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در هفتمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل ریلی در مهندسی راه آهن گفت : تولید ریل،آرزوی دیرینه مردم ایران بود که تلاشگران ذوب آهن اصفهان با کوشش شبانه روزی خود بر این خواسته جامه عمل پوشاندند و ایران را با تولید ریل استاندارد EN۱۳۶۷۴ در بین تولید کنندگان ریل دنیا قرار دادند.وی خاطر نشان ساخت : فرآیند تولید ریل از فولاد آن تا مرحله نورد با چالش های فراوانی همراه بود اما ذوب آهن اصفهان با وجود بهره مند نبودن از یارانه انرژی و سهمیه مواد اولیه از این آزمون نیز سربلند خارج شد تا بتواند با افتخار در زمینه دستیابی به این محصول ایرانی نقش کلیدی داشته باشد.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطر نشان کرد : ریل زبانه سوزن،جدیدترین ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان است و به دلیل نقش مهمی که در خطوط ریلی دارد از آن به عنوان کلید توسعه حمل و نقل ریلی یاد می شود.این مقام مسئول ادامه داد : در زمینه ساخت و توسعه تجهیزات ریلی مانند چرخ و محور،نیز ذوب آهن اصفهان مطالعات مربوطه را انجام داده و با راه آهن جمهوری اسلامی مذاکرات خوبی داشته داده است تا از مسیر این مشارکت،چنین تجهیزاتی نیز تولید شود.یزدی زاده گفت : در کنار تحویل محموله۶۰ هزار تنی ریل به مترو تهران،ریل UIC۵۴ را نیز در خردادماه تحویل می دهیم.
وی افزود : ذوب آهن اصفهان توانایی تولید ریل ۱۲۰ متری را دارد و برای تولید مقاطع ریل طویل تر نیاز است از برنامه های توسعه راه آهن مطلع باشد و بر این اساس برنامه های تولید خود را تنظیم نماید.مدیرعامل شرکت خاطر نشان کرد : ذوب آهن اصفهان با تولید ریل،جریان تحریم را در هم شکست و به همگان اثبات کرد ایران و ایرانی همواره برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند. این مقام مسئول تصریح کرد : امروز همه ما باید متعهد باشیم از صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان یک صنعت پاک و ایمن حمایت کنیم و برای توسعه آن با همدلی و هم افزایی تلاش کنیم.