۱۴۰۰ جمعه ۱۰ ارديبهشت چاپ
معمار دور زدن تحریم‌ها یا دور زدن رسانه‌ها؟

ورود باشکوه رستم قاسمی به انتخابات ۱۴۰۰ با جعل لوگوی رسانه‌ها

ورود باشکوه رستم قاسمی به انتخابات ۱۴۰۰ با جعل لوگوی رسانه‌ها

اقتصاد میهن: از سال گذشته بیش از ۱۰۰ نام برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده‌اند و هر کدام از این نام‌ها برنامه تبلیغات انتخاباتی خود را در اندازه جایگاه خود پیش می‌برند؛ یکی در توییتر فعال است، یکی فعلا لابی‌های خود را پیش می‌برد، یکی نشست خبری می‌گذارد و مصاحبه می‌کند و هر کدام واکنش‌هایی در پی دارد؛ از جمله واکنش به نحوه اعلام کاندیداتوری سعید محمد در حرم امام رضا که افکار عمومی بیش از آنکه به پیام او دقت کنند، به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فیلم منتشر شده توجه نشان دادند.

در جدیدترین تبلیغات انتخاباتی، تبلیغات سردار رستم قاسمی واکنش‌های زیادی را در پی داشت؛ چه آنکه او عجیب‌ترین و البته غیرصادقانه‌ترین روش را برگزیده بود؛ چه آنکه رستم قاسمی برای کنفرانس خبری خود از خبرگزاری‌های متعددی دعوت کرد اما وقتی استقبالی از آقای کاندیدا نشد، تیم روابط عمومی او با جعل آرم و لوگوی خبرگزاری‌های مختلف سعی کرد کنفرانس خبری خود را به شکل جعلی، با اهمیت‌تر از آنچه واقعا بود جلوه دهد.

جعل لوگوی رسانه‌ها در نشست خبری رستم قاسمی

خبرگزاری‌های تسنیم و دانشجو (snn) نشست خبری رستم قاسمی را به صورت گزارش تصویری منتشر کرده‌اند اما مدیران خبرگزاری‌های مهر، میزان و راه دانا، در صفحات توییتر خود نوشته‌اند که لوگوی خبرگزاری‌های آنان توسط تیم تبلیغاتی رستم قاسمی جعل شده است. البته خبرنگاران صدا و سیما احتمالا اجازه ندارند در باره یک نامزد اصولگرا به این صراحت صحبت کنند وگرنه بعید است که مثلا هیسپان تی.وی که برای مخاطبان اسپانیایی زبان برنامه تولید می‌کند، برای چنین برنامه‌ای گروه فیلمبرداری بفرستد.

یزدان حبیبی یکی از دبیران خبرگزاری مهر در توییتی نوشت لوگوی این خبرگزاری جعل شده و آنها اصلا «لوگومیکروفن» ندارند. او نوشت امیدوار است رستم قاسمی شفافیت و مقابله با فساد را از پیگیری این بی‌اخلاقی آغاز کند.محمد فراهانی از خبرگزاری میزان نوشت: «ای کاش با دعوت از خبرنگار میزان، زحمت جعل لوگوی خبرگزاری را به خود نمی‌دادید. نه خبرنگار میزان در برنامه بوده، نه عکاس» امیر توانا نوشت: «اعلام کاندیداتوری در انتخاباتی که با جعل لوگوی رسانه‌ها شروع شود، خدا آخر آن را به خیر کند

اکانت‌های تازه تاسیس توییتر در خدمت رستم قاسمی

تبلیغات رستم قاسمی فقط به جعل لوگو ختم نشده است. استفاده از اکانت‌های جدید التاسیس بدون مخاطب برای نشان دادن حمایت مردمی از دیگر اتفاقاتی است که در جریان تبلیغات رستم قاسمی رخ داده است.درست یک روز پیش از برگزاری نشست خبری چند ده اکانت توییتری تاسیس شده‌اند که همگی کارشان با مدح و ستایش رستم قاسمی آغاز شده است. هیچکدام از این اکانت‌ها هیچ سابقه‌ای ندارند و در اقدامی هماهنگ عناوینی مشابه برای رستم قاسمی به کار می‌برند؛ از جمله اینکه برای او رزومه‌های تبلیغاتی مشابه می‌سازند؛ رزومه‌های مثل «شرح کرامات رستم قاسمی در دوران ریاست اوپک». این در حالی است که دوران ریاست قاسمی بر اوپک حاشیه‌ها و البته انتقادهای بسیاری داشته است؛ همچون اینکه تعیین سهمیه اعضای اوپک که در همان دوره انجام شده بود، باعث شد تحریم نفت ایران به سادگی انجام شود؛ چه اینکه عربستان مجاز شده بود سهمیه تولید خود را بالا ببرد و به این ترتیب غیبت نفت ایران با تصمیم اوپک در دوره رستم قاسمی جبران شده بود!

فرار از اتهام تبلیغات زودهنگام انتخاباتی با استفاده از نام سپاه

در نشست خبری که رستم قاسمی در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۹ برگزار کرده بود، بنری که پشت سر او قرار داشت که مسئولیت او را معاون اقتصادی سپاه قدس عنوان کرده بود. این نشست خبری ۴ ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده است اما برای آنکه آن زمان از اتهام تبلیغات زودهنگام انتخاباتی فرار کند، با عنوان معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه در کنفرانس خبری شرکت کرده است. رستم قاسمی البته هماکنون نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است اما خبری از استعفای او از مسئولیت‌های نظامی منتشر نشده است؛ در صورتی که سردار سعید محمد ناچار شد از ریاست قرارگاه خاتم استعفا کند و وارد کارزار ریاست جمهوری شود؛ با این حال هیچکدام از فرماندهان سپاه همچون سردار جوانی که درباره محمد از عبارت «تخلف» استفاده کرده بود، در مورد رستم قاسمی ترجیح داد سکوت کند.

صحبت‌های رستم قاسمی هم البته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، اما در این صحبت‌ها بیش از هر چیز نشانه‌هایی از عدم آشنایی رستم قاسمی با فضای سیاسی و صحبت در قامت یک چهره ملی است!رستم قاسمی پیش از این درباره کمک‌های نظامی ایران به حوثی‌های یمن صحبت کرده بود. صحبتی که خیلی زود از دو طرف تکذیب شد. رستم قاسمی در گفتگو با روسیا الیوم با اشاره به اینکه همه موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین یمنی به صورت بومی در این کشور تولید می‌شوند، کمک مستشاری و نظامی ایران به حوثی‌ها را نیز تائید کرده بود. این سخنان نیز بازتاب بسیاری داشت و چند روز بعد از یک طرف وزارت خارجه ایران بیانیه داد و گفت حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و کشورمان از روند مسالمت آمیز بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمانسوز حمایت می‌کند.

رستم قاسمی هم در واکنش به بیانیه وزارت خارجه این کشور مبنی بر تکذیب سخنان وی درباره حضور مستشاران نظامی ایران در یمن گفت: «آقایان وزارت امور خارجه سیاست‌های انقلاب را فراموش کرده‌اند.» با این حال یکی از اعضای شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن گفته بود سخنان اخیر رستم قاسمی درباره «کمک مشورتی و نظامی» جمهوری اسلامی به این جنبش تحریک‌آمیز است.  رستم قاسمی البته مدعی است یک سر و گردن از دیگران بالاتر است؛ او به طعنه به کاندیداهای دیگر گفته «کاش آقایان دو سفر خارجی می‌رفتند و یک کارگاه آجرپزی را اداره می‌کردند بعد به عرصه ورود می‌کردند. کسی که تا حالا یک گارگاه آجرپزی اداره نکرده می‌خواهد اتوبوس دولت را براند، چنین شخصی یا اتوبوس را به داخل دره می‌اندازد یا آن را بالای قله می‌برد. امروز دنیا دنیای دیپلماسی آن هم دیپلماسی اقتصادی است. آقایان بگویند آیا در این زمینه تجربه‌ای دارند.» سردار رستم قاسمی فعلا با جعل لوگوی رسانه‌ها کار خودش را آغاز کرده و معلوم نیست این شروع چه پایانی خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک توسعه تعاون فولاد خراسان بانک تجارت بانک ملی موسسه ملل بانک سینا بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها