۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ فروردين چاپ
غول تورم افزایش دستمزدها را می‌بلعد

سفره کارگران روز به روز آب می‌رود

سفره کارگران روز به روز آب می‌رود

اقتصاد میهن: دبیر کانون عالی انجمن‌‌های صنفی کارگران کشور نسبت به تورم بی‌رویه موجود در کشور و بی اثر شدن افزایش دستمزدهای کارگری انتقاد کرد.

هادی ابوی اظهار داشت: هیچوقت کارگران طعم شیرین افزایش دستمزد را نمی‌چشند؛ هر چقدر افزایش حقوق در ابتدای سال داشته باشیم، در همان یک الی 2 ماه نخست سال بلعیده می‌شود.وی افزود: در همین هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش 35 درصدی هزینه حمل و نقل عمومی بودیم؛ اجاره بهای مسکن با تصویب افزایش 20 درصدی مواجه شد که هیچ‌کجا اجرایی نخواهد شد و قطعا همانند سالیان گذشته افزایش بیشتری بر روی نرخ اجاره‌بهای مسکن اعمال خواهد شد.
دبیر کانون عالی انجمن‌‌های صنفی کارگران کشور خاطرنشان کرد: مسئولان اعلام می‌کنند که تا پایان دوره دولت افزایش قیمتی نخواهیم داشت اما بلافاصله قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند و باتوجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، گرانی سایر اقلام اساسی نیز در راه است.ابوی گفت: پیش از این هم به شکاف موجود میان دستمزد، خط فقر و معیشت کارگران اشاره کرده بودیم و راه حل این خلاء را طراحی یک برنامه 5 ساله می‌دانیم؛ دولت نیز می‌تواند اقدامات حمایتی در جهت تامین کالاهای اساسی کارگران داشته باشد.
وی با بیان اینکه افزایش 40 درصدی حقوق کارگران توان مقابله با تورم را ندارد، اظهار داشت: قدرت خرید کارگران روز به روز کمتر و سفره‌اش کوچک‌تر می‌شود؛ هر چند برای همین میزان افزایش نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفت.دبیر کانون عالی انجمن‌‌های صنفی کارگران کشور ادامه با اشاره به اینکه قوانین فعلی کار را برای کارفرمایان دشوار کرده است، ادامه داد: درخواست ما از دولت این است که یارانه کارگران را هدفمندتر توزیع کند؛ این هدفمندی می‌تواند به صورت نقدی یا کالایی باشد و این اقدام قطعا منجر به افزایش انگیزه کارفرمایان نیز خواهد شد.
ابوی گفت: سفره کارگران روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است و در همین یک‌سال گذشته شاهد کاهش 50 درصدی سبد معیشت کارگران بوده‌ایم؛ این کوچک شدن سفره کارگران کاملا مربوط به اقلام اساسی است.
وی با بیان اینکه مشکلات جامعه کارگری در خراسان رضوی نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است، افزود: به این دلیل که عمده فعالیت کارگری در استان مربوط به صنوف و خدمات است و درآمدی نسبتا ثابت دارند، شاهد مشکلات بیشتری در این حوزه هستیم.
دبیر کانون عالی انجمن‌‌های صنفی کارگران کشور در زمینه مشکلات خدمات بهداشتی و درمانی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که کارگران از ارائه خدمات درمانی تامین اجتماعی رضایت ندارند و بیش از 60درصد کارگران از خدمات درمانی آزاد استفاده می‌کنند؛ اگر دولت بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند، شاهد پیشرفتی چشمگیر در حوزه درمانی و بهداشتی کارگران خواهیم بود.ابوی در پایان گفت: شفاف‌سازی و نظارت از مهم ترین راه‌های رسیدن به مانع زدایی تولید است؛ اگر کسی تسهیلاتی به عنوان احداث کارخانه از دولت دریافت می‌کند باید شفافیت هزینه کرد آن از طریق نظارت وجود داشته باشد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها