۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۱ فروردين چاپ
وضعیت نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ بهبود قابل توجهی پیدا نمی‌کند

افراد بیشتری در سال آینده بیکار می‌شوند؟

افراد بیشتری در سال آینده بیکار می‌شوند؟

اقتصاد میهن: آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد که کرونا ۱٫۵ میلیون نفر را بیکار کرده، مرکز آمار ایران نیز نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۹ معادل ۹٫۴ درصد برآورد کرده است.اگرچه در گزارش‌های مرکز آمار ایران از کاهش نرخ بیکاری گفته می‌شود اما در واقع این کاهش نرخ بیکاری ریشه در خروج جمعیت فعال از کار و کاهش نرخ مشارکت دارد؛ یعنی نرخ مشارکت اقتصادی پاییز ۹۹ نسبت به پاییز سال گذشته ٢.٩ درصد کاهش یافته است.

نظر اقتصاددانان نیز از استمرار این شرایط در سال آینده حکایت دارد، آنها  می‌گویند که وضعیت نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ بهبود قابل توجهی پیدا نمی‌کند چرا که کاهش بیکاری به زمان بیشتری نیاز دارد و بیکاری واقعی دو رقمی را پیش‌بینی می‌کنند.

علی سرزعیم، اقتصاددان درباره پیش‌بینی نرخ بیکاری در سال آینده می‌گوید: یکی از عوامل موثر بر نرخ بیکاری بیماری کروناست که به نظر می‌رسد یکی از این واکسن‌ها جواب می‌دهد. با توجه به این که ترس جامعه نیز از این بیماری ریخته شده کم کم باید تبعات این بیماری از اقتصاد دفع شود. امیدواریم اقتصاد جهان و ایران از پدیده کرونا دور شود و آرام آرام برگردند. اما از آنجایی که ماهیت کسب‌وکارها اینطور نیست که یک دفعه برگردند احتمالا بهبود نرخ بیکاری زمان‌بر است.

سرزعیم در کنار این مسائل به اهمیت تاثیر سیاست‌های ارزی اشاره می‌کند، او در این خصوص عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد اگر دولت به دنبال نرخ‌های ارزی خیلی پایین باشد مشوق اشتغال خوبی نیست اما اگر نرخ ارز را تا حدودی بالا نگه داریم زمینه رشد اشتغال صنعتی می‌تواند ادامه پیدا کند.به اعتقاد او در مجموع نمی‌توان انتظار تحول عجیب و غریب داشت. اشتغال دیر راه می‌افتد و برای این که تغییر جدی در آن ببینیم زمان‌بر است.

فرشاد فاطمی دیگر اقتصاددان نرخ بیکاری دو رقمی را برای آینده اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کند.او  می‌گوید: به توجه به این که آینده اتمام کرونا مشخص نیست و حداقل در شش ماهه نخست فضای سیاسی نیز درگیر انتخابات می‌شود و بخش سیاست‌گذاری اقتصادی با کندی صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد که سال آینده سال درخشانی از نظر متغیر‌های اقتصادی نیست. حداقل تورم در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و به واسطه رکودی که کشور به آن گرفتار شده نرخ بیکاری دو رقمی حدود ۱۵ تا ۲۰ را می‌توان در نظر داشت.

کمیل طیبی به تاثیر انتخابات در فاکتورهای اقتصادی اشاره می‌کند. به اعتقاد او انتخابات می‌تواند روی اقتصاد، جامعه و رفتار سیاسی تاثیرگذار باشد. با اثرگذاری روی سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی را متاثر می‌کند به واسطه همبستگی بین سرمایه‌گذاری با اشتغال، نرخ بیکاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین این رویداد در سال آینده روی اقتصاد ایران به دلایل بسیاری که عمده‌ترین آن تغییر نگرش هست اثرگذار است و حداقل یک مسیری را مشخص می‌کند. در واقع با تغییر شاخص‌های کلان اقتصاد در نهایت روی روابط و اقتصاد رفتار در قلمرو خرد از جمله اشتغالزایی و فرصت‌های شغلی نیز تغییر ایجاد کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها