۱۴۰۰ چهارشنبه ۴ فروردين چاپ

مارپیچ نرخ تورم ونرخ مزد به زیان مزد بگیران

مارپیچ نرخ تورم ونرخ مزد به زیان مزد بگیران

اقتصاد میهن: جان مینارد کینز اقتصاددان انگلیسی در باره مزد کارگران از اصطلاح توهم مزدی نوشته و باور دارد کارگران تنها به افزایش مزد توجه دارند و توجه ندارند اگر نرخ تورم بالاتر از افزایش نرخ مزد باشد بازهم آنها زیان می کنند. این نظریه درایران هم جواب می دهد .

کارگران ایرانی هرسال می خواهند نرخ مزدهایشان بیشتر از نرخ تورم باشد که البته این پیامد تورمی دارد و در سال بعد بازهم آنها را فقیر می کند. چاره کار این است که دولت با کاهش هزینه های خود و تطبیق انآن با  درامدها و جلوگیری از پول پاشی کارگران را از توهم بیرون اورد. تازه ترین تصمیم دولت ونمایندگان کارگران و کارفرمایان در اسفند ماه پارسال افزایش 40 درصد حداقل مزدها بود . این تصمیم دولت از یک سو موجب رشد هزیته تولید شده و بنگاههایی را به این نتیجه می رساند از شمار شاغلان کم کند وتیز بر قیمت فروش کالا و خدمات بیفزاید.

مرکز آمار ایران، با انتشار گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم سالانه منتهی به اسفند ۱۳۹۹، به ۳۶.۴ درصد رسیده است. این نیزان تورم بیشتر از 25 در صد افزایش حداقل مزد در سال 199 بود. بر اساس این گزارش، در آخرین ماه سال، مردم برای خرید کالاها و خدمات، نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل هزینه کرده اند. این در حالیست که نرخ تورم اعلام شده، حتی از آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نیز فراتر است. این نهاد بین‌المللی در آخرین ارزیابی خود از نرخ تورم ایران که در ماه اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد، پیش‌بینی کرده بود که تورم سالانه ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰.۵ درصد باشد.مرکز آمار ایران، روز یکشنبه اول فروردین، گزارش رسمی تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات در اسفند ۱۳۹۹ را  در سه بازه ماهانه، متوسط ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه، اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه اسفند ماه که تغییرات قیمت در ١٢ ماه گذشته نسبت به دوره مشابه را برای خانوارهای کشور نشان می دهد، به ۳۶٫۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٢ درصد افزایش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. احتمال می رود درسال 1400 با توجه به میزان کسری بودجه و رشدهای پایه پول نرخ تورم روند فزاینده را تجربه کند.گزارش مرکز آمار نشان می دهد نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٩ در مقایسه با بهمن، به ١,٨ درصد رسیده است؛ یعنی ظرف یک ماه قیمت کالاها و خدمات به این میزان رشد داشته است.

بر اساس گزارش این مرکز، فشار تورم در پایان اسفند در مقایسه با اسفند سال قبل، نزدیک به ۵٠ درصد بوده است. به بیان دقیق تر، نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ (رشد قیمت ها در اسفند سال گذشته نسبت به اسفند ٩٨)، به عدد ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٦,٢ درصد و ٣٧.٧ درصد است که برای خانوارهای شهری ٢,١  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم نقطه ای خانوارها

به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ١٣٩٩، به ۴۸.۷ درصد رسید،  یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از اسفند سال قبل برای خرید کالاهای یکسان هزینه کرده­ اند.نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ١٣٩٩ نیز در مقایسه با ماه قبل، ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ٦٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی، به ٤٠.٥ درصد رسیده است.این در حالیست که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۷.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته و این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۳.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل، ۰.۳ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.پیش از این، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم در ایران برای سال ۱۳۹۹، حدود ۳۰.۵ درصد باشد که بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، زیمبابوه، لبنان و سودان بود.این نهاد بین‌المللی برای سال جاری نیز نرخ تورم ایران را ۳۰ درصد پیش‌بینی کرده که بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، سودان، یمن و سوریه ،خواهد بود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها